Ga naar inhoud

Water met lange sluitertijd of niet?


Ingridgb

Aanbevolen berichten

Geen idee of het hier in de juiste rubriek staat, maar de laatste tijd zie ik veel foto's voorbij komen met water (bijv. (Zeeland)brug, zee, watervallen e.d.) waarbij expliciet staat dat er een lange sluitertijd is gebruikt. Dat zie je ook wel, want het water is dan heel egaal (hoef ik jullie natuurlijk niet te zeggen), maar meer om aan te geven dat ik snap wat er gebeurt met een lange sluitertijd. Persoonlijk vind ik het mooier om "bewegend water" te zien, maar vraag me dan toch af: waarom is "glad" water met een lange sluitertijd dan zo populair? 

  • Like 2

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een kwestie van smaak, zelf vind ik een waterval die helemaal glad en zonder enige structuur is geworden ook niet mooi, maar 'bevroren' is het ook niet helemaal. Voor mij is het de kunst om er ergens tussenin uit te komen, glad maar nog wel met structuur. Voor water bij een brug oid vind ik het vaak mooier om het water wel helemaal glad te krijgen aangezien alle aandacht naar de brug moet gaan. Maar bij een klotsende branding wil je juist weer de spetters zien.

Waarom glad water populair is is misschien gewoon omdat de fotograaf er extra moeite in gestoken heeft met filters en veel pogingen om het goed te krijgen, en als het dan gelukt is dan wil je dat showen natuurlijk

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Het is een kwestie van smaak, zelf vind ik een waterval die helemaal glad en zonder enige structuur is geworden ook niet mooi, maar 'bevroren' is het ook niet helemaal. Voor mij is het de kunst om er ergens tussenin uit te komen, glad maar nog wel met structuur. Voor water bij een brug oid vind ik het vaak mooier om het water wel helemaal glad te krijgen aangezien alle aandacht naar de brug moet gaan. Maar bij een klotsende branding wil je juist weer de spetters zien.

Waarom glad water populair is is misschien gewoon omdat de fotograaf er extra moeite in gestoken heeft met filters en veel pogingen om het goed te krijgen, en als het dan gelukt is dan wil je dat showen natuurlijk

Dank voor je antwoord... ik dacht dat ik het dan misschien helemaal verkeerd zag, hahaha. Ben tenslotte nog een beginner en vrijwel nitwit op dit gebied ?

 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is een kwestie van smaak, maar tegenwoordig ook van wat iemand heeft bepaald wat populair moet zijn op Instagram ?

gewoon op je gevoel afgaan en bepalen wat je nu precies wil laten zien op jouw foto. 
Misschien is de zeelandbrug, waarvan een van onze forumleden ontzettend groot fan is, juist wel eens leuk met wat rimpels in het water. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, marcoH zei:

Alles is een kwestie van smaak, maar tegenwoordig ook van wat iemand heeft bepaald wat populair moet zijn op Instagram ?

gewoon op je gevoel afgaan en bepalen wat je nu precies wil laten zien op jouw foto. 
Misschien is de zeelandbrug, waarvan een van onze forumleden ontzettend groot fan is, juist wel eens leuk met wat rimpels in het water. 

Ik heb toevallig vorige week 4 of 5 foto's van de Zeelandbrug gemaakt en op Zoom gezet. Nu was het windstil en geen schepen, dus nauwelijks golfslag. Persoonlijk vind ik het dan mooier dat je nog iets van structuur in het water ziet, maar vroeg me af of dat "wel goed" was of niet, haha. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, marcoH zei:

Ik denk niet dat Picasso zich dat ooit afvroeg. In eerste instantie maak je de foto’s voor jezelf en moet jij bepalen of je ze mooi vindt. Een ander kan tips geven of het niet mooi vinden, maar je maakt ze ook niet voor die ander, tenzij het in opdracht is. 

Nee, dat snap ik ? Zoals ze in interieurs zeggen: het is niet dat iets niet mooi IS, maar dat jij (c.q. iemand) het niet mooi VINDT. 

Maar omdat ik nog altijd beginner ben, ben ik wel nieuwsgierig naar iemands beweegredenen en wil ik er ook van leren. 

  • Like 2

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is altijd een goed uitgangspunt. En natuurlijk kan je een hoop leren over compositie, licht, kleuren, sluitertijd enzovoorts. Maar je moet ook wel eens durven om de “regels” los te laten en dingen te schieten die jij zelf fantastisch vindt. Als ik foto’s maak met in mijn achterhoofd de vraag of heel Instagram het mooi gaat vinden, dan wordt ik doodongelukkig. 
De belangrijkste foto’s voor mij blijven toch de familiekiekjes, en dan let ik toch heel weinig op de regeltjes, maar ga ervoor om het moment vast te leggen. 

dat gezegd hebbende en voordat ik teveel offtopic ga, glad water vind ik niet in elke situatie mooi. Soms weerkaatst het (avond)licht zo mooi op de rimpels van het water, dan zou het zonde zijn om een te lange sluitertijd te gebruiken. 

aangepast door marcoH
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, marcoH zei:

Dat is altijd een goed uitgangspunt. En natuurlijk kan je een hoop leren over compositie, licht, kleuren, sluitertijd enzovoorts. Maar je moet ook wel eens durven om de “regels” los te laten en dingen te schieten die jij zelf fantastisch vindt. Als ik foto’s maak met in mijn achterhoofd de vraag of heel Instagram het mooi gaat vinden, dan wordt ik doodongelukkig. 
De belangrijkste foto’s voor mij blijven toch de familiekiekjes, en dan let ik toch heel weinig op de regeltjes, maar ga ervoor om het moment vast te leggen. 

dat gezegd hebbende en voordat ik teveel offtopic ga, glad water vind ik niet in elke situatie mooi. Soms weerkaatst het (avond)licht zo mooi op de rimpels van het water, dan zou het zonde zijn om een te lange sluitertijd te gebruiken. 

Oh, maar ik maak foto's ook puur zoals ik iets wil vastleggen, hoor. Ik zet sommige foto's wel op insta, maar meer om gewoon te laten zien, niet om likes te verzamelen of van anderen te horen of de foto('s) wel of niet goed zijn ? 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd fijn om te zien dat meer mensen jouw foto’s mooi vinden natuurlijk. Daarom doen we allemaal mee aan Instagram en Vero etc. En ook heel leuk is om opbouwende kritiek te krijgen, maar daarvoor kan je beter hier terecht. Heb nog nooit iets anders dan goede commentaren op de sociale platformen gezien, een keer een discussie over een foto is ook wel leuk. Wanneer een bekende fotograaf een foto plaatst krijgt zij/hij een enorme hoeveelheid likes en alleen maar lovende commentaren, ook al is de foto niet om aan te zien. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, marcoH zei:

Het is altijd fijn om te zien dat meer mensen jouw foto’s mooi vinden natuurlijk. Daarom doen we allemaal mee aan Instagram en Vero etc. En ook heel leuk is om opbouwende kritiek te krijgen, maar daarvoor kan je beter hier terecht. Heb nog nooit iets anders dan goede commentaren op de sociale platformen gezien, een keer een discussie over een foto is ook wel leuk. Wanneer een bekende fotograaf een foto plaatst krijgt zij/hij een enorme hoeveelheid likes en alleen maar lovende commentaren, ook al is de foto niet om aan te zien. 

Zeker leuk, een discussie over een foto. Laat je ook zelf anders kijken naar je foto. 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...