Ga naar inhoud

Dromen van mooi speelgoed: de Fuji X-H2


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

OK, mijn bridgecamera (sony RX10 IV, met 1" sensor) voldoet uitstekend en ik ben nog helemaal niet aan vervanging toe, maar dat weerhoudt me er niet van om af en toe van mooi speelgoed te dromen. Daarbij had ik het vooroordeel dat ik om er serieus op vooruit te gaan (en dat wil je, als je pak 'm beet 2000-3000 euro voor alleen een body uittrekt) echt naar full frame zou moeten.

Nu stuit ik op de nieuwe Fujifilm XH2, een APS-C systeemcamera met 40 MP. Het leek mij krankzinnig 40 mp in een aps-c te stoppen, maar aan de andere kant: als je 20mp in een 1" kan stoppen: waarom niet? Afgezien van de bekende voordelen van aps-c, maakt die 40mp natuurlijk ook nog dat je desgewenst flink kunt croppen.
Echt grondige reviews lijken er nog niet te zijn, maar dp-review heeft al wel een eerste blik op een preproductie-model geworpen en een serie sample-images (uit te vergroten tot 100%) geplaatst.
Ben benieuwd wat jullie van die beelden vinden, met name van die met hoge isowaardes.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekeek een foto van een verlicht gebouw op 3200 ISO en dat ziet er, naar mijn mening, niet verkeerd uit. Zelf heb ik -tot mijn tevredenheid- een X-H1, maar die presteert dan toch wat minder. Neemt niet weg dat ik het nogal wat vind, 40MP op zo'n kleine sensor. Maar de techniek schrijdt voort en de sensors worden steeds beter. 
Ik ben overigens van full frame terug gegaan naar aps-c, hoofdzakelijk vanwege het gewicht, dat je mee sjouwt de hele dag. Mijn keuze is destijds op Fuji gevallen en, na een gewenningsperiode (ik heb nog een camera met allerlei instelwieltjes en knoppen), heb ik niet meer terug verlangd naar mijn FF. Vergeet ook niet, dat veel pixels ook veel schoonheidsfoutjes aan het licht brengen, qua fotografie. Ik had een FF met ook veel MP (weet niet eens meer hoeveel) maar had veel foto's uit de hand, waar je toch bewegingsonscherpte in zag. Op statief is het natuurlijk een ander verhaal, dan is het genieten van alle details, die zichtbaar zijn. Het blijven altijd keuzes en compromissen. Ik zou, specifiek in mijn geval, voor de X-H2s gaan, vanwege zijn snellere autofocus en zijn kleinere MP sensor. Voorlopig blijft het echter de X-H1, een betrouwbaar werkpaard.
Succes met de keuze!    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-10-2022 om 20:33, marcoH zei:

Ik vraag me af of je werkelijk het verschil in bewegingsonscherpte gaat zien tussen 24 of 40 megapixels. Bewegingsonscherpte is onscherp in beide gevallen. Alleen kan je de één verder uitvergroten dan de ander. 

Volgens mij niet, de (minimale) beweging die je maakt wordt genomen via het objectief, of je 40 Mp of 24 Mp foto's maakt.

Bij 40 Mp heb je wel een voordeel en een nadeel. Het voordeel is dat wanneer je op 40 Mp een foto maakt en er is een beetje ruis dan zal je de die ruis niet meer zien als je het brengt naar 24 Mp. Het nadeel is dat 40 Mp wel een grotere bestandsgrootte heeft en er dus minder foto's op je kaartjes past. Ook heb je meer opslagruimte op je computer/externe schijf/cloud nodig.

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, RonnyDB zei:

Volgens mij niet, de (minimale) beweging die je maakt wordt genomen via het objectief, of je 40 Mp of 24 Mp foto's maakt.

Bij 40 Mp heb je wel een voordeel en een nadeel. Het voordeel is dat wanneer je op 40 Mp een foto maakt en er is een beetje ruis dan zal je de die ruis niet meer zien als je het brengt naar 24 Mp. 

Het nadeel is ook dat je waarschijnlijk ook meer ruis zal zien bij bijna 2x zoveel pixels op hetzelfde oppervlak.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je natuurlijk een punt. Aan de andere kant hangt het er wel van af wat je referentiepunt is. De 1" sensor van mijn Sony is minder dan de helft van een aps-c en heeft 20 mp. Als je dan ook nog bedenkt dat de techniek snel beter wordt en mijn type camera al weer vijf jaar oud is, zou ik er op vooruit moeten gaan.
Overigens levert mijn camera bij 6400 asa nog altijd een zeer bruikbaar resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...