Ga naar inhoud

Nieuwe iMac in combi met Photoshop


Simone22

Aanbevolen berichten

Hoi! ?

 

Ik heb sinds kort een nieuwe iMac en daar natuurlijk mijn Photoshop in overgezet. 

Ik kom er alleen niet achter welk kleurprofiel ik het beste kan gebruiken op de Imac zelf.

Standaard staat deze natuurlijk op "iMac" zelf, maar is dat ook de beste qua bewerkingen en print-resultaten?

Er zijn zoveel keuzes en op internet word ik er niet veel wijzer van, behalve hóe ik het in moet stellen. en ja, dat weet ik wel ? 

Thanks alvast! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gebrek aan andere reacties mijn klompengevoel: ik veronderstel dat hierop ook geen eenduidig antwoord te geven is. Het Imac-profiel zal afgestemd zijn op de eigenschappen van jouw monitor, maar weet niet wat het aan input krijgt, laat staan dat het weet hoe jouw bestand afgedrukt wordt. Andersom heb je ook kleurprofielen van camera's, maar die weten weer niet op wat voor scherm de foto's vertoond worden en delen met de Imac onkunde over wijze van afdrukken.

Maar in mijn persoonlijke beleving maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Moderne monitoren geven alle foto's best goed weer (maar als anderen jouw foto's op zoom bekijken, wellicht niet op een imac maar een op een klein mobieltje kan het weer anders zijn dan jij verwacht op basis van je mooie monitor), en anders moet je ze in photoshop iets bewerken. Afdrukcentrales leveren ook allemaal best goed werk. Als je bestanden aan moet leveren voor professioneel drukwerk kan het vermoedelijk wel van belang zijn, maar dan is het vooral slim om met je drukker te overleggen wat hij nodig heeft.
Laat onverlet dat je het scherm van een Imac kunt kalibreren voor optimale weergave in jouw situatie. Is voor normaal thuis- of kantoorgebruik niet nodig, zegt meneer Apple, maar even uitproberen kan geen kwaad. Baat het niet, schaadt het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Peter,

dank je wel voor je reactie ?. Het is idd een moeilijke vraag eh... iets met een moeilijk antwoord ? 

Het hangt idd af van de instellingen op de camera e.d. en die staan allemaal op sRGB, op advies van een vaklab. Zij kunnen mij helaas niet helpen over het antwoord qua kleurprofiel van de iMac-scherm.

Ik had alleen bij een vorige iMac wel eens de opmerking gekregen dat de foto's te donker waren of een kleurzweem hadden. Mijn werk word wel gecontroleerd door een vaklab voordat het word geprint, maar als mensen zelf hun foto's printen (en geen vaklab is) wil ik dat toch voor zijn, dat er iets niet mooi (genoeg) word afgeleverd. Maar omdat er zoveel mogelijkheden zijn qua kleurprofielen.... 

Nogmaals dank voor je antwoord! Het is idd jammer dat er niet meer hulp komt, of eigen ervaringen ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-11-2022 om 11:07, Simone22 zei:

Het hangt idd af van de instellingen op de camera e.d. en die staan allemaal op sRGB, op advies van een vaklab.

 

Blijkbaar hangt dit ook al af per vaklab, ik fotografeer op Adobe-RGB op advies van een vaklab.

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ko3ntje zei:

En waarom dan? ??

 

Tja, dat is tien jaar  geleden dat ik die keuze gemaakt heb en mijn eerste Spider kocht. Ik geloof dat het bij Big Sur was dat ie niet meer ondersteunt werd en er een nieuwe moest komen. Destijds liet ik nog regelmatig wat printen. Nu eigelijk nog zelden maar toch maar besloten als vervanging de SpiderX aan te schaffen.
 

4 uren geleden, marcoH zei:

Ik ben ook benieuwd, want ik heb er geen. Gezien er een serieuze klus aan zit te komen, wil ik wel foto’s leveren die goed van kleur zijn

Ik zou zeggen probeer het eerst eens met de kalibratietool van je iMac zelf en laat een een foto afdrukken om te controleren of de kleuren overeenkomen.

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik gebruik ook een iMac, ik kalibreer zeker mijn scherm. Ik print ook veel zelf, en ik merk echt het verschil als er niet gekalibreerd is, doe ik overigens met SpyderX Pro.

Het probleem is vaak dat mensen hun scherm veel te fel zetten, wat er soms ook best mooi uit ziet op je scherm, je prints komen er echter veel donkerder uit dan!

Wat betreft kleur profiel, ik werk met photoshop in een zo hoog mogelijk kleurprofiel, meestal is dit ProPhoto op 16 bit. AdobeRGB zou ook kunnen, maar in ieder geval 16 bit!

Hierdoor heb je een veel groter kleurbereik en heb je minder snel last van "banding" (Die rare lijnen en blokjes op je foto) tijdens het bewerken. Als ik de foto helemaal naar mijn zin bewerkt heb verander ik het profiel pas naar sRGB 8 bit om het ook op websites er goed uit te laten zien. 

Nog even terug komend op dat Banding verhaal, dit ontstaat door de kleur overgangen die heel dicht bij elkaar liggen. in 8 bit heb je veel minder kleuren om die overgangen weer te geven dan in 16 bit. Er staat trouwens al een heel interessant stuk hierover op zoom.nl:

 

https://zoomacademy.nl/blog/photoshop-werken-in-8-bit-of-16-bit

 

Als je echt goed met kleuren en prints overweg wilt gaan, zou ik me zeker verdiepen in dit onderwerp, het levert je echt een verbetering van je werk op!

 

aangepast door renekuipers
Tekst toegevoegd!
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppassen met profoto rgb

ik heb het ooit niet omgezet naar srgb, foto’s van een groep 8 zijn toen door de drukker zonder er naar te kijken gewoon klakkeloos in een jaarboek geprint. Geen controle niks en zo opgestuurd. Alle foto’s waren niet om aan te zien en aardedonker. Gelukkig kregen de kinderen ook nog alle foto’s op usb stick, maar het boek was al verpest. Niet elke drukker kan omgaan met profoto, dus eerst checken en anders gewoon omzetten naar srgb, of soms zefs cmyk zoals ik begreep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Spyder 3 is nog steeds te gebruiken, ik moet even zoeken maar er is een andere gratis toepassing voor de Mac waarmee je gewoon nog kan werken met die spectrometer
Wat ik irritanter vind is dat die macs bij installatie zelf na gaan denken hoe helder of warm de kleur moet zijn, ik schakel dat altijd meteen uit.

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...