Ga naar inhoud

Wat vind jij: is AI fotografie ook fotografie?


redactiezoomnl

Wat vind jij van AI fotografie?  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. Stelling: AI fotografie is ook fotografie.

    • Ja
      3
    • Nee
      37


Aanbevolen berichten

12 uren geleden, Lenjan zei:

Het komt al naar Photoshop. Achtergrond gemaakt met het Neural Filter Achtergrond maker in Photoshop Beta. Door het ingeven van tekst kan je een achtergrond maken. 1e is origineel, achtergrond bij 2 en 3 gemaakt via AI.  

Adobe is zelf ook volop bezig met AI inderdaad, behalve het AI wat al langzaam in PS sluipt hebben ze nu een beta versie Firefly uit wat hun kijk op tekst to image AI is. Ik heb er filmpjes van gezien, ziet er interessant uit. Heb ingetekend maar er is blijkbaar een wachtlijst ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn mond valt toch nu en dan open van wat er mogelijk is me het nieuwe Generatief vullen gereedschap in Photoshop Beta. Van een liggende naar een staande foto. Onderkant gegenereerd door AI.

Je kan je vanaf nu echt gaan afvragen wat is origineel en wat is toegevoegd door AI

_E3A5786.jpg

_E3A5786B.jpg

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die (bas-)gitaar in werkelijkheid een luchtgitaar is:classic_biggrin:

Maar ik heb al wel een nuttige toepassing bedacht. Bij ons zijn  ze bang dat de damherten na meer dan 100 jaar weg moeten uit het park. Iemand heeft al geopperd er dan maar alpaca's neer te zetten, dat mag wel. Dus is het een idee om een foto van die herten in het park te maken, de herten weg te shoppen en photoshop er alpaca's in te laten plakken. Voor het maximale effect moet ik dat wellicht op 1 april doen. Bijschrift: de herten zijn al weg, maar niet getreurd. Denk dat het dan heel druk wordt in het park.:classic_tongue:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 24-5-2023 om 19:05, Lenjan zei:

Mijn mond valt toch nu en dan open van wat er mogelijk is me het nieuwe Generatief vullen gereedschap in Photoshop Beta. Van een liggende naar een staande foto. Onderkant gegenereerd door AI.

Je kan je vanaf nu echt gaan afvragen wat is origineel en wat is toegevoegd door AI

_E3A5786.jpg

_E3A5786B.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, starthier zei:

Ik gebruik ook firefly en Photoshop Beta, maar er moet nog veel gebeuren. Aan de misvormde voeten te zien van de gitarist. Aan Ogen, handen, voeten en oren moet A.I. nog veel verbeteren. We wachten af

Eerlijk gezegd ben ik juist blij dat AI handen, voeten, staarten, eenhoorn hoorns etc. nog niet onder de knie krijgt, in veel gevallen is dat het enige nog waaraan je kunt zien dat het AI is. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is natuurlijk kwestie van tijd tot AI daar ook geen probleem meer mee heeft.

Anyway: na de plaatsing van deze prachtplaat, waarvan de maker zelf eerlijk vertelt dat het AI is, zal de redactie van Zoom toch moeten kiezen of ze AI accepteert. Waarbij ze behalve voor de principiële vraag of Ai wel fotografie is, ook voor een praktische vraag komt te staan: hoeveel tijd en energie ga je steken in controle, als je weet dat het op termijn toch niet te doen is? Kun je dan niet beter een aparte categorie AI maken, en vertrouwen op de blonde ogen van de makers dat ze hun creaties daarin zetten? Ik wens de redactie veel wijsheid toe:classic_blush:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aparte categorie voor AI lijkt me een prima idee @redactiezoomnl, controle lijkt me inderdaad onbegonnen werk. Cees (poster van het plaatje wat je aanhaalt) zet ze al braaf in 'bewerkt' bij gebrek aan een aparte categorie voor dit werk en ik denk dat de meeste AI-ers het wel in de juiste categorie willen zetten als die aanwezig is. Als een foto aangekleed wordt met AI vind ik hem sowieso in 'bewerkt' thuishoren dus enkel een categorie AI lijkt me voldoende 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Neen er is niks meer aan dat te zien heeft met fotografie maar wel met kunst. Er zijn mensen die daar echt wel toppertjes mee maken.

Het maakt verwarring groot en maakt fotografen onzeker .... tot je ontdekt dat het enkel gemaakt is met woorden en niet met camera en lenzen

53083353676_c5fae8bd57_o.jpg

53083353681_5fc36aee0a_o.jpg

53083547909_2b504cb38d_o.jpg

53083847898_251a2bddd6_o.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Krijg net reclame voor de nieuwe Luminar Neo met de nieuwste AI. De integriteit van je foto blijft behouden... Nu ja, de auto's met die leuke toeriste shoppen we weg en we plakken er een lief jong olifantje in (of andersom)... Twee screenshots , oordeel zelf. Ik weet niet wat de originele foto was, maar gezien de deels ontbrekende schaduw bij het jong vermoed ik dat de bovenste de aangepaste foto is..
image.thumb.png.883190b2fd285f3ead6427ac3bbce172.pngimage.thumb.png.19eb7a0ff461ea904265aa6ab393fd29.png

aangepast door PeterKosterHT
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Krijg net reclame voor de nieuwe Luminar Neo met de nieuwste AI. De integriteit van je foto blijft behouden... Nu ja, de auto's met die leuke toeriste shoppen we weg en we plakken er een lief jong olifantje in (of andersom)... Twee screenshots , oordeel zelf. Ik weet niet wat de originele foto was, maar gezien de deels ontbrekende schaduw bij het jong vermoed ik dat de bovenste de aangepaste foto is..
 

'Zonder de integriteit van uw foto's in gevaar te brengen' Daar ben ik het dus niet mee eens! Het grootste deel van het plaatje is vervangen door iets anders, niet bepaald integer in mijn ogen. Eerlijk gezegd lijken me beide plaatjes AI gegenereerd, op zich vind ik dat geen probleem, maar probeer ze nou niet voor echt door te laten gaan, ook niet om je product te verkopen ... Ik ben niet vies van wat wegpoetsen maar dit gaat me toch echt te ver. Compositing ben ik best voor, maar noem het wel wat het is

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-8-2023 om 23:26, PeterKosterHT zei:

Krijg net reclame voor de nieuwe Luminar Neo met de nieuwste AI. De integriteit van je foto blijft behouden... Nu ja, de auto's met die leuke toeriste shoppen we weg en we plakken er een lief jong olifantje in (of andersom)... Twee screenshots , oordeel zelf. Ik weet niet wat de originele foto was, maar gezien de deels ontbrekende schaduw bij het jong vermoed ik dat de bovenste de aangepaste foto is..
image.thumb.png.883190b2fd285f3ead6427ac3bbce172.pngimage.thumb.png.19eb7a0ff461ea904265aa6ab393fd29.png

Dat is goed voor showfoto's en magieshows maar is naar mijn bescheiden mening geen fotografie meer. Men verdrijft zo meer en meer de fotografie uit de kunst.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Deze vorm van bewerken gaat mij toch net iets te ver. Misschien best leuk om eens te doen maar wees dan ook duidelijk en eerlijk door aan te geven dat je iets wezenlijks hebt verwijderd en iets anders hebt toegevoegd. Integer kan ik het niet meer noemen. 
Kleine dingen wegpoetsen; geen probleem. AI kan dat klusje makkelijker maken. Dat is toch iets anders dan er maar een ander onderwerp of voorwerp bij plaatsen. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maar of het moet kunnen is de vraag niet. Alles kan, binnen de perken van de artistieke vrijheid.
De vraag is of AI nog fotografie is, en dan zeg ik nee. Het is de digitale variant op het plak- en knipwerk dat we vroeger op de kleuterschool leerden. Nu formuleer ik het negatief, ook met knippen en plakken kun je zeer artistiek maken. Maar noem het geen fotografie.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...