Ga naar inhoud

Wat vind jij: is AI fotografie ook fotografie?


redactiezoomnl

Wat vind jij van AI fotografie?  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. Stelling: AI fotografie is ook fotografie.

    • Ja
      3
    • Nee
      37


Aanbevolen berichten

Adobe ziet volop mogelijkheden voor hun AI in Photoshop

https://zoom.nl/nieuws/de-toekomst-van-fotografie-ai-volgens-adobe

De term een ge-photoshop-te foto betekend nu al dat het ge-truct is en dus niet de realiteit, gaat dit nu ook betekenen dat een fotograaf geen Photoshop meer mag gebruiken want alles met photoshop kan zomaar nep zijn en steeds lastiger te filteren op echtheid, of gaan we hier gewoon aan wennen zoals de schilderkunst vs fotografie ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ogen mag je dit zeker nog gebruiken, maar het klopt echter ook wel wat jij zegt dat de "term" "geshopt" helaas steeds vaker erin wordt gefietst als het een echt neppe foto is. 
maar van de andere kant je hoeft niet bij je foto's te vermelden hoe je ze hebt bewerkt toch?
en stel je krijgt ooit de vraag van iemand die belangstellend wilt weten hoe je een foto hebt bewerkt en je zegt fotoshop?
zal die dan meteen reageren?  ooow fotoshop.......... nee dan is die foto niet echt 😉 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zelf gebruik Ai niet om foto's te maken maar om niet bestaande fantasie kunstwerken in elkaar te knutselen. En zo'n werkje heb ik niet binnen 5 minuten klaar, soms duurt het vele uren. In de nabewerking gaat nog vele uren zitten. Ook werk ik met Ai lagen, soms wel 8 stuks, en daar komen nog de vele bewerkings lagen bij om alles mooi op kleur te brengen. Zie mijn FB voor de vele voorbeelden. Op Zoom kan ik helaas niet alles posten zoveel zijn het er 😊

Dus ben ik 50/50 voor en tegen Ai.

*fotografie overnemen: Nee
*fantasie kunstwerkjes maken: Ja

Maar Ai is ook de toekomst, je kan het nu maar beter op pikken anders ben je te laat. In Photoshop en CameraRaw zitten tegenwoordig geweldige Ai tools. De nieuwe Ai onderwerp selecteren tool werkt geweldig. De nieuwe verwijderen tool werkt ook geweldig. In CameraRaw zit de nieuwe Ai ruisvermindering, werkt fantasties goed. En zo zijn er meer voorbeelden die ook voor fotografie goed werken, vooral het nabewerken van je foto's gaat vele malen sneller.

Veel mensen zien Photoshop nog steeds als taboe en vooral tegen Ai is veel weerstand. Maar het zijn slechts tools die je gebruikt of niet. Het is ieders keuze.

Foto's faken met Ai zal ik nooit doen, bewerken en kunstwerkjes er mee maken dus wel.................

 

troll4.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

AI = AI en fotografie = fotografie. DIt zijn twee verschillende takken van sport en mensen moeten eens ophouden het een met het ander te vergelijken. Ik fotografeer en ik pruts wat met AI. beiden vind ik leuk omdat het mijn creativiteit triggert. Het kan heel goed naast elkaar bestaan. Ik heb er een bloedhekel aan wanneer men mijn AI-afbeeldingen "nep" noemt want dat zijn ze niet. Ja...Als je net doet of het een foto is...Dan is het inderdaad "nep". Ik probeer dat overigens te vermijden. Ik gebruik ook voor mijn AI-afbeeldingen een ander logo. Wanneer doe ik dat niet? Soms heb ik tijdens het fotograferen wat krap gekaderd waarna ik een uitbreiding maak met AI in Photoshop. Dan vermeld ik het niet. Ik poets ook wel eens zaken weg met AI en dat vermeld ik ook niet.

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik AI onderdelen in m'n composits en die krijgen gewoon mijn logo mee, ik hoef er ook niet bij te zetten dat het compositing is want dat is wel duidelijk, aanpassingen in Photoshop meld ik ook niet want dat is gewoon onderdeel van de fotografie. Als ik puur een AI afbeelding post die ik heb gegenereerd dan zeg ik het erbij en zet ik er ook geen logo op want hoewel ik er wel de prompt voor heb geschreven vind ik het toch niet echt heel creatief

Link naar reactie
Delen op andere sites

AI is, wat mij betreft, geen fotografie. Fotografie wordt gedaan door degene achter de camera.

Je kan AI gebruiken zoals het in Lightroom en Photoshop zit om iets te verbeteren maar je moet dan eerst de foto zelf maken. Een foto die je door AI laat maken, bij voorbeeld zoals je bij Adobe kan doen, is helemaal geen fotografie.

Fotografie is de kunst om met licht afbeeldingen vast te leggen, AI legt niets vast maar programeert.

 

  • Like 2

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het is heel simpel. Fotografie is het vastleggen van licht. Het woord fotografie stamt uit het Grieks en betekent schrijven met licht. Bij AI is geen sprake van vastleggen van licht. Sterker nog, er wordt helemaal niets vastgelegd, er worden wat woorden ingetypt die elke keer een ander resultaat opleveren. Met geen mogelijkheid is plaatjes maken met AI fotografie te noemen.

  • Like 1

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...