Ga naar inhoud

Panorama uit meerdere foto's


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Ik zei het laatst al in het [url=

vandaag-draadje[/url]: Sommige landschappen vragen om een panorama-uitsnede. Toen maakte ik een uitsnede uit één foto, vandaag voor het eerst een andere techniek toegepast: vanaf statief vier elkaar overlappende foto's gemaakt (op de Passo Gardena) en die in Photoshop aan elkaar geplakt. Eerlijk gezegd vind ik het verbazingwekkend mooi precies PS de foto's aan elkaar naait (om de letterlijke vertaling van de engelse term stitchen maar eens te gebruiken).

Wat op zich logisch is, is dat het resultaat tamelijk één dimensionaal wordt. Ik maakte deze foto's op de 20 meter afstand van mijn camper (vond het leuk als die er ook op zou staan). Als ik daar de eerste foto met camper maak, draai ik links om. De bergen op de laatste foto zaten bij het maken van de eerste foto achter mijn rug. In werkelijkheid sta ik dus (zoals dat hoort op een bergpas) tussen twee bergruggen, die het oog als het ware vanzelf naar de lage bergrug in het midden leiden.

Ik zou dat natuurlijk op kunnen lossen door de foto heel groot af te drukken, zodat die drie wanden van het toilet bedekt, maar misschien zijn er mensen met betere oplossingen?

Overigens doet de autofill voor de niet gevulde ruimte zijn werk ook heel aardig. Kwam op één raar plekje rood van mijn camper tegen, dat was simpel weg te poetsen (had natuurlijk moeten zeggen dat ie niets van mijn camper mocht gebruiken. Aan de onderkant van de parkeerplaats zitten nog wel wat rare artefacten...

Foto was zo breed, dat Zoom volledig formaat niet accepteerde... 

Panorama-Passo-Gardena.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ik zou dat natuurlijk op kunnen lossen door de foto heel groot af te drukken, zodat die drie wanden van het toilet bedekt, maar misschien zijn er mensen met betere oplossingen?

Het verschil is vermoedelijk dat ik de werkelijke situatie ken en de foto dan toch een stuk minder is.

Om die reden zal ik 'm ook niet op drie wanden van mijn toilet hangen. Al heb ik voor de gein even rekenen: in theorie zou het kunnen. Bestand is 16.000 pixels breed. Uitgaande van 200 pixels per inch benodigd voor afdrukkwaliteit kom ik aan een breedte van 2 meter 40 (bij een hoogte van 3645 pixels ofwel 45 cm). Als het toilet een meter breed is, houd ik per zijwand nog 1 meter 20 over. :classic_laugh:

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Te zien aan wat PS ingevuld heeft voor je vermoed ik dat je de 4 foto's in landscape genomen hebt (ik zou met het kloonstempel de dubbelingen in de wolkenpartij een beetje wegwerken die zijn wel erg duidelijk), als je volgende keer wat meer foto's en dan portretstand gebruikt dan kun je een uitsnede maken waarbij geen invulling door PS nodig is

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...