Ga naar inhoud

Bewust scheve horizon


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Bij een panning-foto van een trein bij een spoorwegovergang wist ik dat de horizon niet recht was. Dat heb ik zo gelaten: dat de trein schuin naar beneden dook, gaf in mijn beleving extra dynamiek. Zou ik bij een journalistieke foto niet doen, maar als het om het mooie beeld gaat...

Anyway, je kon er op natuurlijk wachten dat iemand er over zou vallen. Daar heb ik bovenstaand antwoord op gegeven, maar heb nu toch eens geprobeerd hoe je uitkomt. Dan krijg je dit als resultaat. Ik twijfel. Was ik te snel tevreden? Het origineel staat hier.

image.thumb.png.d5930a725c6840064584639cb34ab7be.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit toch beter, als de kans er zou zijn dat de trein helling af rijdt dan was je er wat mij betreft mee weg gekomen maar zoals ie nu (het origineel) staat is het gewoon een scheve foto. Ik had hem nog niet gezien maar ik zou een van die mensen zijn geweest die erover zou vallen

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat deze foto mooier oogt, echter het perspectief klopt niet meer, wat in de originele foto wel het geval is. Was jij bijvoorbeeld op de as van de weg staan, dan had het perspectief wel geklopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Ik had al de indruk dat het perspectief anders is, maar (bij gebrek aan begrip van wis- en natuurkunde wellicht) kunde ontgaat mij waarom dit niet zou kloppen en het wel zou kloppen als ik de foto vanaf de as van de weg had gemaakt.

Volgens mij klopt het wel, als het spoor niet haaks de weg kruist. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Zie ook deze foto, van dezelfde trein. In mijn beleving links iets te krap gekaderd, maar afgezien daarvan...Meegetrokken foto van stoptrein bij spoorwegovergang.

Toch ook wel mooi, hoor, misschien inderdaad met iets meer ruimte aan de linkerkant... 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een beetje de makke met dat meetrekken. Ik ben gefocust op dat bewegende onderwerp en dat lukt steeds beter maar vraagt nog te veel om ook de totale compositie in beeld te houden. Daar heb ik natuurlijk wel een ruw beeld van, maar hoe het precies uitpakt... En uiteindelijk ben ik vooralsnog gewoon blij dat er een aantal scherpe platen tussen zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Ingridgb zei:

Toch ook wel mooi, hoor, misschien inderdaad met iets meer ruimte aan de linkerkant... 

Inderdaad wel mooi, maar misschien omdat alleen de cabine scherp is krijg ik de indruk (optische illusie) dat bijna het gehele beeld zich met een rotgang naar rechts beweegt, terwijl de cabine stil staat. met b.v. het fotograferen van een waterval is het meestal andersom. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Botje zei:

Inderdaad wel mooi, maar misschien omdat alleen de cabine scherp is krijg ik de indruk (optische illusie) dat bijna het gehele beeld zich met een rotgang naar rechts beweegt, terwijl de cabine stil staat. met b.v. het fotograferen van een waterval is het meestal andersom. 

Hm, daar heb jij weer een punt, haha. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Het is niet heel moeilijk. Vooral veel oefenen, continuous shooting op hoogste snelheid, die paaar gelukte platen er uit halen en bovenal heel veel weggooien😀

Dat continuous shooting deed ik met mijn 1e DSLR met mijn honden in de zee (en dat op de automatische stand, haha). Maar dat is zeker 15 jaar geleden... En veel weggooien... je wil niet weten hoeveel mislukte foto's ik so wie so al weggooi. Daarom maak ik vaak van 1 onderwerp - indien mogelijk - meerdere opnamen met diverse instellingen, zodat ik er op de computer hopelijk toch een goede foto tussen vind, haha.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Botje zei:

Inderdaad wel mooi, maar misschien omdat alleen de cabine scherp is krijg ik de indruk (optische illusie) dat bijna het gehele beeld zich met een rotgang naar rechts beweegt, terwijl de cabine stil staat. met b.v. het fotograferen van een waterval is het meestal andersom. 

De glasboeren worden verdienen anders lekker aan al die mensen die met grijs filters watervallen willen laten bevriezen :classic_biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Lenjan zei:

Als je een foto bewust scheef zet kan je dat beter wat overdrijven zodat ook direct duidelijk is dat het bewust gedaan is, zoals deze b.v.

max-verstappen-red-bull-racing.webp

Ben ik helemaal mee eens, maar nu de auto helemaal scherp is, behalve de velgen, ziet men alleen maar beweging en snelheid, de logica verteld mij dat hij van links naar rechts beweegt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...