Ga naar inhoud

Advies voor statief


StePix

Aanbevolen berichten

Wie kan mij helpen met advies?

Ik wil voornamelijk met een statief het Noorderlicht gaan fotograferen. Ik heb nu een HAMA statief, ooit gekregen bij een Zoom-abonnement. Doet het prima, maar aangezien ik nu een Peak Design band gebruik, zoek ik voor het snelle koppelen een statief met Arca Swiss ondersteuning.
Omdat ik er waarschijnlijk ook mee wil gaan wandelen, is een lichtgewicht ook wel fijn, net als dat hij niet veel ruimte inneemt als hij ingeklapt is.

Ik keek eerst naar de Rollei Fotopro Compact Traveller No 1. Carbon, maar twijfel of deze ook stabiel genoeg is, als ik een keer de Sony A7 III met Sigma 100-400 millimeter lens erop wil zetten (ik heb geen gondel). Verder gebruik ik de Sony macro 90mm, 24-105 en 12-24 (al zal die laatste niet vaak op een statief gezet worden verwacht ik. Wat verwachten jullie?

Ik kwam ook deze twee nog tegen; de Sirui UltraLight T-004SK en Rollei C5i Carbon, samen met de Manfrotto Element MII en de T-1004XL van Sirui. in mijn vergelijking. Ik krijg op YouTube en Google echt maar nauwelijks een idee welke de meest verstandige keuze is. Wat raden jullie aan, of nog beter; wat is jullie ervaring?

Tot slot kwam ik dit stijlvolle statief nog tegen; https://www.amazon.nl/Concept-Koolstofvezel-Professioneel-Reflexstatief-K254C2/dp/B0BYCCX133/

aangepast door StePix
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden heb ik ook een hama statief gehad maar vond ik niks. Ik heb sinds een paar maanden een Sirui ST-124 statief met Sirui A-10 balhoofd(Sirui ST-124 statief + A-10 balhoofd kopen? | Cameranu), ik ben er tot nu toe tevreden mee. Ik heb er wel een korte midden kolom erbij besteld(Sirui ST-Z short carbon center column 7cm | Cameranu). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk statief heeft zo zijn  eigen kenmerken, en de vraag is welke bij jouw camera en vooral bij jouw gebruik passen.

Ik heb een Sony bridge camera met bereik tot 600 mm, en daarvoor voldoet een statief van drie tientjes uitstekend. Maar als jij een veel zwaardere camera hebt en daar dan nog eens een zware lens aan hangt en dan ook nog eens met een sluitertijd van meer dan 30 seconden wilt werken, kan ik me voorstellen dat je iets stevigers wilt:classic_biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties.

Ik ben me ervan bewust dat ik voor ongeveer 100 euro niet de beste kwaliteit kan verwachten. Echter hoeft dat voor mij niet perse, ik gebruik hem enkel voor het noorderlicht en incidenteel een keer een foto van een waterval met ND-filter. Ik heb voor nu er geen 300 of meer voor over, en blijf liever rond de 100 zitten. Immers, heeft mijn Hama statief me ook voor deze omstandigheden prima geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Hama-statief, die prima zijn werk deed, alleen kan de middenkolom niet meer uitgeschoven worden (gebruikte ik toch al niet) en hij is - ingeklapt - vrij lang. Omdat ik volgend voorjaar met mijn buurvrouw/vriendin/fotomaatje een paar dagen naar Schotland wil, wilde ik - in elk geval voor als ik er mee moet rondsjouwen - een lichter statief, dat ook nog kleiner in te klappen is. Zodoende heb ik gekozen voor het Sirui Traveller 5CX statief + B-00K balhoofd (€ 125,00 bij KE). Is net als de Hama een licht statief, maar ik ga toch niet met storm fotograferen. 

Overigens staat bij de beschrijvingen bij de statieven ook hoeveel gewicht het statief kan dragen, maar dat had je misschien al gevonden.

 

 

aangepast door Ingridgb

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, StePix zei:

Yes, had ik gezien inderdaad @Ingridgb ? mooie keuze denk ik!

 

Ik ben vandaag naar Kamera Express geweest en me even laten adviseren en wat modellen bekeken. De keuze gemaakt voor een duurdere, maar als het goed is ook betere Sirui T-1204XL Carbon Traveller + E-10 head. Ben benieuwd!

Die van jou is ook een mooie keuze. Die had ik eerst op het oog, maar die is ingeklapt toch nog weer wat langer. Enige wat ik irritant vind aan het Sirui-statief is dat je het koppelplaatje met een inbusje moet vastschroeven aan je camera. Bij de Hama is dat een schroefje met een D-oogje eraan. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Hm, dat plaatje laat ik altijd onder de camera zitten, zit niet in de weg, dus dat doe je één keer. Toch?

Dat werkt niet wanneer je een objectief met statiefgondel hebt en dat afwisselt met een objectief zonder ? 

Of, zoals bij mij, wanneer het schroefdraad onder de camera gebruikt wordt om de draagriem aan te bevestigen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Hm, dat plaatje laat ik altijd onder de camera zitten, zit niet in de weg, dus dat doe je één keer. Toch?

Hm, vaag, ik had hierop gereageerd, maar zie het bericht niet. 

Ik heb het koppelplaatje nu wel onder de camera zitten, maar ik heb ook een ministatiefje, dat ik bijv. gebruik om in de herfst paddenstoelen te fotograferen. Dan moet ik dus wel wisselen.

 

  • Like 2

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-8-2023 om 15:12, vBartheld zei:

Dat werkt niet wanneer je een objectief met statiefgondel hebt en dat afwisselt met een objectief zonder ? 

Of, zoals bij mij, wanneer het schroefdraad onder de camera gebruikt wordt om de draagriem aan te bevestigen

Draagriem .... dat is nu net waarom ik die (nog) geen heb, ik wissel veel wel/geen statief dus ik zoek een draagriem die voorzien is van een arca swiss plaatje (denk nu wat gezien te hebben ...0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Coman colibri reisstatief, dat specifieke type is niet meer verkrijgbaar maar wel vergelijkbare (bv.  https://www.kamera-express.be/coman-emu-tm258c-carbon-statief-c-0-balhoofd ) Poten kunnen 180gr om (voor dicht bij de grond, wel ondersteboven maar het werkt) lekker klein opvouwbaar, licht, arca swiss koppeling en een haak waar je een zandzak oid aan kunt hangen voor extra stabiliteit (ik weet niet waar je het noorderlicht wilt gaan fotograferen, maar op IJsland waait het nogal en is het geen overbodige luxe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...