Ga naar inhoud

Wanneer Camera Raw gebruiken?


MacWindow

Aanbevolen berichten

De meeste foto's bewerk ik in Lightroom (LR) en als het nodig is ga ik door in Photoshop (PS). LR gaat me heel aardig af en voor PS heb ik het Zoomboekje Photoshop in de praktijk 2023 gekocht om daar wat meer van te leren. En daarin kom in Camera Raw (CR) tegen wat nieuw voor mij is. En mijn vraag is dan ook: in welke situaties gebruik je CR in plaats van LR of PS? Vr gr Jan Eigenraam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, MacWindow zei:

De meeste foto's bewerk ik in Lightroom (LR) en als het nodig is ga ik door in Photoshop (PS). LR gaat me heel aardig af en voor PS heb ik het Zoomboekje Photoshop in de praktijk 2023 gekocht om daar wat meer van te leren. En daarin kom in Camera Raw (CR) tegen wat nieuw voor mij is. En mijn vraag is dan ook: in welke situaties gebruik je CR in plaats van LR of PS? Vr gr Jan Eigenraam.

Ik kan er naast zitten hoor, maar volgens mij is "Camera Raw" een plugin welke ingebouwd zit in Photoshop en in Lightroom. deze plugin zorgt er voor dat men RAW foto's direct kan importeren in Photoshop en/of Lightroom.

Ik bijvoorbeeld fotografeer alleen maar in RAW, wanneer ik die dan bewerk in Photoshop of Lightroom blijft het originele raw bestand altijd intact.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ligt ie nog een slag anders. Lightroom is bij mijn weten het Adobe-programma waarin je raw-bestanden direct kunt bewerken. Het is vooral gericht op fotografen met grote aantallen foto's en min of meer vaste bewerkingspatronen.

Camera raw is een plugin in photoshop, waarmee je in beginsel hetzelfde kunt als met lightroom, maar dan met losse foto's. Als je je foto's al met LR bewerkt hebt, heb je dus in principe niets meer met CR te maken, tenzij je achteraf toch nog iets wil finetunen. Dan hoef je dus niet voor één foto terug naar LR, maar kun je met chtr-shift-a CR gebruiken. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Volgens mij ligt ie nog een slag anders. Lightroom is bij mijn weten het Adobe-programma waarin je raw-bestanden direct kunt bewerken. Het is vooral gericht op fotografen met grote aantallen foto's en min of meer vaste bewerkingspatronen.

Camera raw is een plugin in photoshop, waarmee je in beginsel hetzelfde kunt als met lightroom, maar dan met losse foto's. Als je je foto's al met LR bewerkt hebt, heb je dus in principe niets meer met CR te maken, tenzij je achteraf toch nog iets wil finetunen. Dan hoef je dus niet voor één foto terug naar LR, maar kun je met chtr-shift-a CR gebruiken. 

Beste Peter, Ergens heb jij een punt. Ik gebruik Lightroom Classic om mijn foto's te catalogiseren, en hier en daar simpele bewerkingen uit te voeren, witbalans, belichting, kleurtinten en croppen enz. maar ik heb dan wel Photoshop nodig om het formaat/resolutie van de foto aan te passen, en teksten in de foto te plaatsen e.d. net zoals jij al zegt finetunen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik geen Lightroom maar Photoshop in combinatie met Camera Raw, als je Lightroom gebruikt heb je camera raw in principe niet nodig. Het is zoals al gezegd de RAW bewerker die bij Photoshop hoort en als je het bekijkt zul je zien dat veel hetzelfde is als bij LR alleen heeft LR daarnaast nog een aantal van de handigheidjes (sommige zelfs nog handiger) waarvoor ik dus van CR door moet naar PS. Maar zoals ik lees dat jij LR en PS gebruikt heb je niet veel met CR van doen, het is meer voor de eigenwijze gevallen zoals ik die niet aan LR willen beginnen omdat ze net lekker met PS overweg kunnen en ook geen catalogus willen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt Camera Raw en het Camera Raw filter. De eerste gebruik je voor de eerste raw bewerking voor je naar Photoshop gaat. Die gebruik ik nooit omdat ik daarvoor Lightroom gebruik. Hierin kan je ook meerdere foto's tegelijk open en de bewerkingen daar op alle foto's tegelijk toepassen. Hierin heb je b.v. ook de beschikking over de crop tool die je het Camera Raw Filter niet hebt.

Het Camera Raw Filter gebruik ik echter regelmatig ondanks dat ik ook Lightroom gebruik. B.v. om wat korrel toe te voegen aan de achtergrond als ik die wazig gemaakt heb,

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lenjan zei:

Je hebt Camera Raw en het Camera Raw filter. De eerste gebruik je voor de eerste raw bewerking voor je naar Photoshop gaat. Die gebruik ik nooit omdat ik daarvoor Lightroom gebruik. Hierin kan je ook meerdere foto's tegelijk open en de bewerkingen daar op alle foto's tegelijk toepassen. Hierin heb je b.v. ook de beschikking over de crop tool die je het Camera Raw Filter niet hebt.
 

Zie ik het goed, dan is het ontbreken van die cropmogelijkheid zo ongeveer het enige verschil?  Was me nog niet eens opgevallen: croppen gaat in PS zelf toch net wat soepeler dan in camera raw (filter)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Zie ik het goed, dan is het ontbreken van die cropmogelijkheid zo ongeveer het enige verschil?  Was me nog niet eens opgevallen: croppen gaat in PS zelf toch net wat soepeler dan in camera raw (filter)

Dat is maar net hoe je het bekijkt, ik doe het zelf ook bijna nooit meteen in camera raw maar het is niet heel verschillend. Ik bedenk me vaak pas tijdens het bewerken dat ik nog wat wil croppen, alleen een heel erg scheve horizon wil ik nog wel meteen in camera raw wegwerken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik camera raw van voor lightroom bestond en ben dat blijven gebruiken omdat ik dat gewoon ben. Ik doe daar alles mee wat iemand in lightroom doet. Het voordeel is dat je bij camera raw uw beelden in windows verkenner kan verplaatsen van map zonder dat camera raw daar een probleem van maakt, als je dat doet in LR kom je in de problemen door bestanden die hij niet meer kan vinden enz... het is een gewoonte.

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Stefanie71 zei:

Dat is maar net hoe je het bekijkt, ik doe het zelf ook bijna nooit meteen in camera raw maar het is niet heel verschillend. Ik bedenk me vaak pas tijdens het bewerken dat ik nog wat wil croppen, alleen een heel erg scheve horizon wil ik nog wel meteen in camera raw wegwerken

Hé, die optie heb ik in camera raw nog niet gevonden, dat doe ik altijd in PS zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Hé, die optie heb ik in camera raw nog niet gevonden, dat doe ik altijd in PS zelf.

 

Dit plaatje heb ik even gejat uit een artikel van 2017, bij mij zit het liniaaltje tegenwoordig in de zijbalk, ook perspectief etc kun je hier al aanpassen maar dat doe ik altijd pas in PS zelf

image.png.568ca8b2da8601845a1b10fde8055a9f.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter ik zet mijn beeld altijd recht door het "bijsnijden gereedschap" te selecteren, dan de cursor in één van de hoeken te plaatsen, om dan de afbeelding zover te draaien tot dat het beeld rechtstaat, er zit hier wel een nadeel aan, het beeld draait binnen het (begin)kader, zodat men aan de randen wel een beetje beeld afsnijd.

In Lightroom kan ik het zelfde doen door tijdens het bewerken op "r" te drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Oh, dat klinkt een stuk makkelijker dan dat je in  PS een hulplijn zet en vervolgens gokt hoeveel graden je moet roteren

Dan ga maar eens op zoek want dat liniaaltje zit ook gewoon in Photoshop zelf, dat is het grote nadeel als je gewent bent op een bepaalde manier te werken, als er dan iets nieuws handigers komt dan wil je dat wel eens missen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik gebruik alleen de RAW editor Bridge en Photoshop,
In de RAW editor bewerk ik groepjes van foto's die onder dezelfde omstandigheden zijn genomen, of per enkele foto als dat nodig is.
Raw editor gebruik ik alleen voor zwartpunt witpunt en grijspunt en ruis te verwijderen, Bridge voor het categoriseren van de bestanden en Photoshop om te finetunen en om te zetten in de uiteindelijke kleurruimte. Zo zie je maar dat iedereen wel een beetje een "eigen" werkwijze heeft. Als het eindresultaat maar goed is.

Waar ik persoonlijk ook eens goed naar wil gaan kijken is ON1, ik heb daar een test versie van geprobeerd en dit lijkt mij als test ook eens goed deze wat langer uit te proberen. Met dit programma kun je in de RAW omgeving waanzinnig veel aanpassingen aan de beelden maken, heeft een goede ruis onderdrukker en is nog als standalone te koop. Wat mij persoonlijk het meest aanspreekt. Tegenwoordig is te veel in een abonnement vorm gegoten. Als iets goed is dan is iets toch goed. 🙂   

  • Like 1

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-10-2023 om 20:25, NienkeWuring zei:

Als iets goed is dan is iets toch goed. 🙂   

Klopt, maar de ontwikkelingen staan niet stil. En dan heb ik liever de nieuwste updates direct en er een klein maandelijks bedrag voor te betalen dan er een hele tijd op te moeten wachten en (in geval van Photoshop) een dure upgrade voor te moeten aanschaffen.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...