Ga naar inhoud

In hoeverre geef je dingen 'vrij' als fotograaf?


redactiezoomnl

Aanbevolen berichten

Als fotograaf krijg je (tijdens een shoot) misschien te maken met nieuwsgierige of veeleisende klanten. Sommige mensen willen misschien meekijken naar de foto's tijdens de shoot, of willen zelfs weten hoe je de foto's bewerkt. Het kan best even puzzelen zijn in hoe je daarmee omgaat. Laat jij bijvoorbeeld al je foto's zien door middel van tethered shooting, of houd je je foto's liever voor jezelf? En in hoeverre neem je je klanten mee in het bewerkingsproces? Laat je ze delen van het proces zien, of lever je enkel het eindresultaat aan?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schiet zelden, maar niet nooit, tethered. soms doe ik dat wel, is wel makkelijk om aan te kunnen geven dat een bepaalde houding anders moet, of een arm meer naar rechts, want.. (wijst naar scherm) 

Na een shoot ga ik door al mn foto's heen, haal alles er uit wat niet scherp is, of naar mijn idee nooit een goede foto kan worden. De rest stuur ik allemaal door. alles wat dan over blijft, low res, met een groot watermerk er door heen. 

Daar mag het model/klant zelf zn selectie uit maken wanneer het een opdracht shoot is, is het een eigen vraag, dan hebben ze maar te dealen met wat ik ze evt geef. 

De nabewerking is te technisch om uit te leggen en ga ik een klant niet mee vermoeien. dat is mijn snufje zout in het lekkerste koekje ter wereld. (waarmee ik niet bedoel dat ik de mooiste foto's ter wereld maak..)

 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit tethered, maar indien gewenst en soms ook vanuit mezelf laat ik ze meekijken op het eigenlijk te kleine scherm daarvoor, maar gewoon om ze zelf een idee te geven van wat er uit kan komen (al moeten ze nog bewerkt erna). op die manier hebben ze vaak toch al meer een idee, zo ervaar ik het althans, van wat voor beelden er zijn gemaakt tijdens de shoot en als je soms de reacties dan al hoort dan kan het alleen maar nog beter uitpakken als je eenmaal bewerkt hebt, klaar bent, en alles opgestuurd hebt :).   of je moet alles verkl*ten met bewerken natuurlijk.  😉  

  • Like 3

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik studio shoots doe dan is het altijd tethered en dan mogen ze van mij gerust mee kijken.   Bij buiten shoots laat ik ze vaak ook wel wat zien. Qua nabewerking gaat het in overleg. Als een klant iets ziet hoe die een foto graag wil hebben dan kunnen we er altijd over praten maar in principe heb ik daar het laatste woord in. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bewust nooit tethered. Ik werk vooral met kinderen en jongeren en voor hen is het soms al spannend genoeg. Mochten ze dan net die ene foto zien waar ze even niet 'leuk' op kijken, dan doet dat veel met het zelfvertrouwen (in het algemeen en tijdens de shoot). Daar doe ik het juist niet voor. Soms laat ik uit mijzelf wel een foto zien op de cameradisplay. Wanneer er om gevraagd wordt tijdens de fotoshoot zelf (sommige kinderen/jongeren vinden het fijn/interessant om alvast wat resultaat van hun 'optreden' te zien), dan laat ik ook een van de laatste gemaakt foto's zien, maar wel voor hem eerst zelf even snel te checken/selecteren. Ik probeer wel na afloop van een fotoshoot dezelfde dag of dag erna al wat eerste geslaagde foto's toe te sturen, als 'voorproefje'. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

de laatste shoot was geen tethered shooting

Ik had de eer een lieve oudere dame te mogen fotograferen, de foto komt na haar overlijden naast haar mand (ipv kist) te staan, het was dus echt belangrijk dat de foto aan haar wensen zou voldoen.

Tijdens de shoot kaartje in de laptop en kijken,en zo hebben we samen de foto's bekeken in de onbewerkte versie op het grote scherm van de laptop.

Daarna nog een pose overgedaan, ze had de ogen dicht van het lachen... want ondanks alles was het een heel gezellige middag.

En zij was heeeel erg blij met het resultaat.

 

  • Like 1

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mijn ervaring dat mensen die wat verlegen zijn er vaak wat zelfvertrouwen door krijgen als je ze een foto laat zien. Het is ook mijn ervaring dat ze soms van de zenuwen toch niet opslaan wat je ze laat zien. Mensen die mee willen kijken om zich te moeien die tolereer ik niet. In mijn algemene voorwaarden staat dat ik de foto's maak met mijn hand van fotograferen en dat ze dat bij het akkoord gaan accepteren.

  • Like 1

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...