Ga naar inhoud

WIe heeft hier een verklaring voor?


rptonia

Aanbevolen berichten

Ondanks ik met de lensbol fotograferen leuk vind om te doen, baal ik toch van het feit dat je soms van die rare streepachtige  dingen op de foto zie, ik heb gevonden dat een lange sluitertijd dat zou verhelpen,  ook de witbalans op automatisch maar ook dan bij ik er niet vanaf..

Begin me nu af te vragen ligt het dan aan mijn laptop, hoewel ik dat niet geloof want ik heb ook foto die echt haar scherp zijn...

Heeft het te maken met de freqentie van het scherm?

Kortom hoe zou het wel moeten???

ellipse-2486672_1920.jpg

vraag.jpg

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK weet het niet zeker, maar ik denk aan een verschil in "resolutie" 

In de grafische wereld spreekt men over Pixels of dots per inch (resolutie van een foto) En lijnen per inch (resolutie van een beeldscherm)

Een krant bv wordt meestal gedrukt met 72 dpi (punten per inch), maar kunstdruk (luxe fotoboeken) worden weer gedrukt met een resolutie van gauw 250-300 dpi.

dat heeft voornamelijk te maken met de kwaliteit van het papier van wegen het uitvloeien van de inkt.

En bij beeldschermen praat men over "lijnen per inch"

En dan is er nog het formaat van het plaatje, als een plaatje een x aantal pixels heeft en je vergroot het formaat van het plaatje, dan blijft het aantal pixels het zelfde, alleen liggen die iets verder uit elkaar. en dat zie ik nu op jou voorbeelden.

Met photoshop kan men tot op zekeren hoogte wel een foto vergroten, want photoshop kopieert dan een pixel en plaatst die dan tussen twee naast gelegen pixels en geeft die pixel dan een gemiddelde kleur genomen van de omliggende pixels. Maar zelfs photoshop kan niet ongestraft van een ansichtkaart een deurposter maken.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Geen idee wat je juist aan het doen bent maar als je uw scherm van de laptop aan het fotograferen bent ligt het volgens mij aan het feit dat leds heel snel flikkeren zonder dat wij dat kunnen zien. Werk je met de elektronische sluiter ?

Volgens mij moet je de oplossing zoeken bij een langere sluitertijd of een mechanische sluiter.

 

  • Like 1

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zelf pas even gespeeld met een bol en achtergronden.

 

in dit voorbeeld is het een 32inch TV op mijn computer en slechts een telefoon (zonder veel bewerking).
dus het is zeker mogelijk, gewoon even wat spelen en vergelijken.

Als je stilstaand beeld hebt snap ik die lange sluitertijd persoonlijk niet zo.
Wellicht ook eens resolutie nakijken zoals vermeld was, en eventueel eens vermelden.



401853260_122119666688084978_87953273027

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ko3ntje, als men het over computer beeldschermen heeft, gaat men dat niet appels met peren vergelijken. men heeft tegenwoordig veel soorten beeldschermen qua kwaliteit, en dan is er nog de vraag wat voor videokaart stuurt dat beeldscherm aan,

En als ik jou foto's bekijk, heb jij qua beeldscherm en videokaart niets te klagen. maar of dit iets met fotografie te maken heeft, daar heb ik mijn vraagtekens bij. En past het wel in dit topic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Botje  je hebt zeker heel veel verschillende situaties, dat maakt een voorbeeld als dit ook lastig te beoordelen waardoor het eruit komt zoals het eruit komt.

Betreft mijn foto's:  je zal mij dan ook niet horen klagen hoor, en of het bij dit topic hoort??

het gaat hier over het fotograferen van een scherm (afbeelding) en glazen bol?  exact mijn voorbeeld foto's dus ja. oordeel zelf.

🙂

daarom vroeg ik ook naar meer info zoals resolutie etc om nog verder te kunnen helpen of adviseren.

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh leuk al fie foto's ko3ntje, heb geen idee van de resolutie van mijn laptop. Heb er wel een speciale video kaart in zitten.

Die gegevens ga ik aan mijn man vragen die is van de technische gegevens 🤣🤣

Ik waardeer je hulp echt, en ja dat is wat ik vraag, het valt op de fotoclub onder de noemer kleuren...

aangepast door rptonia
  • Like 1

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Botje zei:

maar of dit iets met fotografie te maken heeft, daar heb ik mijn vraagtekens bij. En past het wel in dit topic?

Bij het topic past het zeker, maar waarom zou dit niet met fotografie te maken hebben? Omdat je een beeldscherm fotografeert? Ook niet als achtergrond van iets of in combi met een lensbal? De vraag hier alleen al bewijst dat het zelfs best lastige fotografie is, en dan hebben we het nog enkel over het scherm en niet eens over het scherpstellen in een lensbal ...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...