Ga naar inhoud

Systeem of spiegelreflex?


redactiezoomnl

Voor welk type camera kies jij?  

84 leden hebben gestemd

  1. 1. Systeemcamera of spiegelreflexcamera?

    • Systeemcamera
      53
    • Spiegelreflexcamera
      31


Aanbevolen berichten

Na mijn laatste review ervaring met een geweldige systeem twijfel ik heel erg. ?

Ik neig heel erg naar een systeem (mocht er ooit een volgende (moeten) gaan komen. 

We gaan het zien. 

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie topic!
Ik heb nu een compact camera, als starter.

Nu een jaar verder wil ik gaan kijken naar een andere camera, met meerdere mogelijkheden (welke ik nu nog mis).
Hopelijk wordt een keuze makkelijker na jullie argumenten ? 

  • Like 1

? Canon Powershot SX740 HS - Canon EOS 850D
? EF-S 18-55 IS STM - EF 75-300MM F/4-5.6 III

? https://zoom.nl/profiel/ckostense  - instagram.com/ckfoto_grafie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit ik me bij aan. (bij wat ik hoor dan hé haha.) sommige zweren er inmiddels echt bij. Dus wie weet wat toekomst brengt.

Als ik ooit nieuwe moet dan wil ik best overstappen. Misschien zelfs ook nog wel van Canon naar Nikon. (sorry mensen haha) ?

  • Like 2
  • Haha 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit najaar voor een spiegelreflex camera gekozen vanwege deels de ergonomie waar ik aan gewend was en deels (vooral eigenlijk) financieel. Voor de fotografie wat ik doe is wat ik nu heb prima (Canon 850D) en al mijn lenzen passen zonder gedoe. Het is net als met wielrennen je kunt helemaal leeglopen op spullen, maar mijn 695 fiets doet t ook prima?. Het is maar net hoe je het gebruikt. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is moeilijk te beantwoorden, het ligt er net aan wat voor fotografie je doet.

Als je altijd in de studio zit, zou een systeem misschien de beste optie zijn , maar ik doe veel aan vogels in vlucht en daar is de spiegelreflex toch de betere.

Heb een kennis en die heeft ook een systeemcamera gekocht , maar gebruikt voor in de natuur toch altijd zijn spiegelreflexcamera.

Misschien als we een jaar of tien verder zijn en alle kinderziektes er uit zijn gehaald dat ik dan een andere keuze zou maken, maar voorlopig nog niet dus.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, JoopRobben zei:

Ja dat is moeilijk te beantwoorden, het ligt er net aan wat voor fotografie je doet.

Als je altijd in de studio zit, zou een systeem misschien de beste optie zijn , maar ik doe veel aan vogels in vlucht en daar is de spiegelreflex toch de betere.

Heb een kennis en die heeft ook een systeemcamera gekocht , maar gebruikt voor in de natuur toch altijd zijn spiegelreflexcamera.

Misschien als we een jaar of tien verder zijn en alle kinderziektes er uit zijn gehaald dat ik dan een andere keuze zou maken, maar voorlopig nog niet dus.

 

 

Vogels in vlucht gaat perfect met de systeemcamera die ik heb (Canon R6). Daar kan mijn oude DLSR niet tegen op. Te detecteren onderwerp instellen op dieren en de af volgt netjes. Met de Canon R3 kan je zelfs al met je ogen scherpstelpunten selecteren (Eye Control Af ). Voor concertfotografie wat ik vooral doe werkt de oogdetectie erg goed.

Volgens mij zit je er met de tien jaar heel erg naast. 

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet zeuren, maar naar mijn mening wordt het begrip systeemcamera hier verkeerd gebruikt. Een systeemcamera is een camera die geschikt is voor verwisselbare lenzen. Een spiegelreflex is dus per definitie ook een systeemcamera. Wat hier denk ik bedoeld wordt is een mirrorless of spiegelloze camera.

Ik heb een Canon R5. Dat is een systeemcamera én ook spiegelloos  ?

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2022 om 18:22, TWvU zei:

Ik wil niet zeuren, maar naar mijn mening wordt het begrip systeemcamera hier verkeerd gebruikt. Een systeemcamera is een camera die geschikt is voor verwisselbare lenzen. Een spiegelreflex is dus per definitie ook een systeemcamera. Wat hier denk ik bedoeld wordt is een mirrorless of spiegelloze camera.

Ik heb een Canon R5. Dat is een systeemcamera én ook spiegelloos  ?

 

Zeur dan ook niet:classic_tongue: Lenjan heeft gelijk, zo worden ze n u eenmaal genoemd. Misschien heb je in theorie gelijk, maar van Wikipedia tot Coolblue omschrijven ze een systeemcamera als een spiegelloze camera met verwisselbare lens en volgens mij gaan ze op Zoom ook van die definitie. Dan heeft het verder weinig zin je eigen definitie aan te houden, wordt het alleen maar ingewikkeld van.
Overigens is het best wonderlijk dat er een redelijke overeenstemming is over wat de term systeemcamera inhoudt, want de term systeem zegt natuurlijk helemaal niets. In mijn bridgecamera zit ook een systeem. En zelfs in  mijn allereerste camera, een analoge Minolta srt100 uit 1981, zat een systeem: stel lichtgevoeligheid, diafragma en sluitertijd in... Hé, dat kennen we nog steeds, zelfs in systeemcamera's:classic_biggrin: 

aangepast door PeterKosterHT
fout woord gecorrigeerd
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ooit gestart met de Panasonic Lumix G1 met de standaard zoomlens 14-45mm meer dan 12 jaar geleden, toen overgestapt op de Lumix GH3 en nu sinds een jaar  De Lumix G9 en in die tussentijd geleidelijk aan  met diverse lenzen. In de begintijd waren er nog niet zoveel MFT lenzen. Nu is de keuze ruimer geworden.

Ben zeer tevreden met de systeemcamera en deze wordt voor meerdere soorten fotografie gebruikt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit persoonlijk nog steeds een moeilijke keus. Vorig jaar ben ik overgestapt van een spiegelreflex camera van Canon naar een systeemcamera van Sony. Ik heb er eerst heel erg aan moeten wennen omdat het een heel anders merk en daarnaast ook nog van spiegel naar systeem. Vind eigenlijk van beide wel wat te zeggen er zijn erg veel functies van mijn huidige systeem camera die ik ook absoluut niet zou willen missen, maar de kleuren en de hoog lichten vond ik mooier weer gegeven worden op de foto's met mijn spiegelreflex camera weet alleen niet of dat het verschil van merk is of juist spiegel of systeem camera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de Nikon D serie vergelijk met de Nikon Z serie zijn de spiegelreflex als de spiegel loze camera van Nikon nagenoeg gelijk aan elkaar. Ik durf het niet te zeggen hoe het is bij de concurrenten zoals Canon. Ondanks dat ik het meest met een Nikon D7200 in combinatie met een Nikon 35mmDX fotografeer had ik laatst nog een Nikon Z6II met een Nikon Z50mm geprobeerd in een sporthal. Zover ik kan oordelen ben ik wel positief over de spiegel loze camera's. Mijn wens is een keer over te stappen naar full frame en dan zal de Nikon Z6II worden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...