Ga naar inhoud

Systeem of spiegelreflex?


redactiezoomnl

Voor welk type camera kies jij?  

84 leden hebben gestemd

  1. 1. Systeemcamera of spiegelreflexcamera?

    • Systeemcamera
      53
    • Spiegelreflexcamera
      31


Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Ik ben voorlopig nog niet aan een nieuwe camera toe. Ik ga tzt wel kijken wat ik kán kopen. Wat ik lees gaat mijn hart momenteel wel sneller kloppen van een Canon R3.. Helaas is de prijskaart er ook naar. 

Over 20 jaar wil iedereen weer terug naar spiegel, want: vintage, nostalgie, het klik klak geluid van de spiegel dat ze zo missen etc. 

Maar tegen de tijd dat ik iets nieuws moet hebben zie ik wel wat er beschikbaar is.  Momenteel kan ik gewoon nog niet wennen aan een electronische viewfinder. Het ijlt toch iets na met de werkelijkheid, waar ik heel gevoelig voor ben. En dat je met een spiegel niet direct ziet hoe je foto er uit komt?? Tja. balkje lichtmeter in mijn beeld en spelen met onder en overbelichten heeft bij mijn zelden problemen opgeleverd. Op dit moment geeft de systeemcamera oplossingen voor problemen die ik nu absoluut niet heb. 

 

maar zeg nooit nooit

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was jaren geleden dolblij toen ik eindelijk het geld voor de Canon 1D Mark IV bijeen gespaard had met de verkoop van van mijn foto's, maar de camera's uit het top segment als de R3 spreken mij nu juist veel minder aan. Vind het verschil in specificaties te klein om zoveel extra uit geven.

  • Like 4

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met spiegelreflex (Sony a100 en a700) maar ben inmiddels overgestapt naar systeem (a7riii). Toen mirrorless net uit was gekomen vond ik de digitale viewfinders echt niks en dacht ik dat ik altijd wel bij de spiegelreflex zou blijven. Maar bij mijn huidige camera merk ik niet eens echt meer dat hij digitaal is. Verder is er qua functionaliteit weinig verschil maar de kwaliteit is aanzienlijk verbeterd. Wel jammer dat mijn oude lenzen met de adapter toch niet ideaal meer waren (veel vignetting) maar uiteindelijk een goed "excuus" om in nieuwe lenzen te investeren.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring de laatste jaren is met een Canon 5D ,upgrade op upgrade en voor mij was  dat de perfecte camera. ( Natuur en portret fotografie )

Natuurlijk ook mooi lens materiaal die combi is in mijn idee niet los te zien en zo ook met mijn nieuwe fullframe Canon EOS R6 systeemcamera.

Verschil jazeker , beter als de 5D foto's  ? niet direct, kan je er meer mee ? ja dat zeker en om tot betere prestaties te komen zijn er mooie tools in de camera.

Ook hier is de combi met een top lens key, kwaliteit lenzen maken de set compleet.

 

Maar uiteindelijk is het ook je fotografie ervaring/kennis en kundigheid toch ? 

Ik ben overgegaan en heb er geen spijt van ? 

 

 

 

- Canon R6 - RF 100 500 - RF 35mm - inmiddels 40 jaar ervaring in fotografie ja die generatie van een fotorolletje  , donkere kamer ? 

 

 

  • Like 4

Reto

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb vandaag opnieuw een Spiegelreflexcamera gekocht (EOS 90d), altijd gehad en wil (nog) niet over naar een systeemcamera. Daarbij heb ik recent geinvesteerd in een lens en filter die ik anders ook niet meer had kunnen gebruiken. Dus voor de aankomende jaren zit ik nog wel goed en als ik ooit weer een toestel ga aanschaffen, zie ik dan wel wat de markt is. 

aangepast door Jannekiekjes
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jannekiekjes zei:

Ik heb vandaag opnieuw een Spiegelreflexcamera gekocht (EOS 90d), altijd gehad en wil (nog) niet over naar een systeemcamera. Daarbij heb ik recent geinvesteerd in een lens en filter die ik anders ook niet meer had kunnen gebruiken. Dus voor de aankomende jaren zit ik nog wel goed en als ik ooit weer een toestel ga aanschaffen, zie ik dan wel wat de markt is. 

Gefeliciteerd, mooi ding

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geniet van de 90D, het is een erg fijne camera! ?

ik fotografeer met beide, mijn spiegelreflex is een cropsensor, dus wanneer ik veel wil in kunnen zoomen (of voor macrofotografie) gebruik ik de 90D (zoals ik al zei, fijne camera), voor landschappen of weinig licht, de R6, die een systeemcamera is

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooralsnog is mijn hoofdcamera een spiegelreflex, toen ik een paar jaar geleden toe was aan een upgrade van m'n EOS60D vond ik de systeemcamera's nog veel te duur in verhouden wat ze meer boden dan de 6DII waar ik toen voor ben gegaan. Nu doe ik ook vrijwilligeren op een festival waar ik wel een camera mee wil nemen maar niet het hele circus. Daarvoor gebruikte ik tot nu toe een canon compact camera maar onderhand is m'n telefoon beter uitgerust dan dat ding dus die was toe aan een upgrade en dat is nu de lumix fz82 bridgecamera geworden, kan ik langzaam wennen aan het gegeven spiegelloos ...

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-12-2022 om 13:44, Stefanie71 zei:

Vooralsnog is mijn hoofdcamera een spiegelreflex, toen ik een paar jaar geleden toe was aan een upgrade van m'n EOS60D vond ik de systeemcamera's nog veel te duur in verhouden wat ze meer boden dan de 6DII waar ik toen voor ben gegaan. Nu doe ik ook vrijwilligeren op een festival waar ik wel een camera mee wil nemen maar niet het hele circus. Daarvoor gebruikte ik tot nu toe een canon compact camera maar onderhand is m'n telefoon beter uitgerust dan dat ding dus die was toe aan een upgrade en dat is nu de lumix fz82 bridgecamera geworden, kan ik langzaam wennen aan het gegeven spiegelloos ...

De Panasonic Lumix FZ82 is echt een super fijn toestel, heel veel plezier van gehad, nu helaas stuk (zoom loopt steeds vast)
Ik ga zeker een nieuwe kopen, mis hem te erg!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ze hebben alle 2 hun voor en nadelen in mijn ogen.
Wanneer ik snachts landschappen fotografeer is het heel eenvoudig scherpstellen met mijn fuji systeem camera, dan zet ik hem op manueel en in het blakje onderaan zie ik perfect waar het scherp is in de foto.
Nadeel is wanneer ik rondloop om landschappen te fotograferen kan ik niet zomaar eens door de zoeker kijken om een compositie te zoeken, dan moet ik iedere keer het toestel aanzetten om door de zoeker te kunnen kijken.
Wanneer ik in mijn verduisterde studio zit is de zoeker van mijn dslr veel aangenamer kijken dan de zoeker van mijn systeemcamera's.
Een voordeel van de systeemcamera's is dat je in de zoeker even de foto kan zien zonder dat je naar de achterkant van het toestel moet kijken en zo je belichting kan controleren.

Elk systeem heeft zijn eigen voor en nadelen. Ik heb de luxe om ze alle 2 naast elkaar te kunnen gebruiken en zo het beste van elk te kunnen gebruiken.

  • Like 2

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...