Ga naar inhoud

Instellen functieknop


A.Knol

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik wil de 2 functie knoppen op mijn camera gaan instellen. Nu is het zo dat ik nog geen veelgebruikte instellingen heb. Heel graag zou ik van anderen horen wat zij ingesteld hebben onder de functieknoppen.

Dus... welke instellingen hebben jullie onder de knoppen zitten?

Groeten

Annie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang je nog geen veel gebruikte functies hebt, is er ook geen reden om een knop aan een functie toe te wijzen. Het hangt ook af van wat in jouw camera al makkelijk bereikbaar is en van wat jouw standaard werkwijze is.
Zelf werk ik graag met diafragmavoorkeur, waarbij ook iso vaststaat en alleen de tijd flexibel is. Ontdekte dat ik het wel handig vond om de iso-instelling aan een voorkeurknop toe te wijzen, in plaats van daarvoor elke keer het menu in te duiken.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de back button focus aan een knop ingesteld. Het is even wennen (sommigen vinden het een lastige optie), maar dan stel je dus scherp via de knop ipv met de ontspanknop. 1x indrukken van de BBF = scherpstellen op 1 punt; ingedrukt houden van de BBF = camera blijft scherpstellen als je je camera beweegt. 

 

En inderdaad wat @PeterKosterHT hierboven zegt: de iso heb ik aan de ring van de lens gekoppeld. Moet wel eerlijk zeggen dat ik vaak vergeet dat ik daar de iso aan gekoppeld heb en dan alsnog in het menu "rommel" hahaha.

  • Like 1
  • Thanks 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Lenjan zei:

Juist als je veel je instellingen veranderd zijn die functieknoppen juist gemakkelijk. Het zorgt er voor dat je met 1 druk op de knop bij een instelling komt i.p.v dat je b.v. het menu in moet.

Maar dan kom ik juist knoppen tekort om dat allemaal onder te zetten

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een aangepaste opnamemodus. Op de Canon C1, C2 etc naast je M, Av tv etc.

Daarnaast heb je nog functie knoppen. Ik wissel vaak tussen oogdetectie en single punt af. Daar heb ik dus 1 knop voor ingesteld. Zo kan ik blindelings (knop indrukken en aan wieltje draaien) van in stelling veranderen.

  • Thanks 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-11-2023 om 23:47, PeterKosterHT zei:

Zo lang je nog geen veel gebruikte functies hebt, is er ook geen reden om een knop aan een functie toe te wijzen. Het hangt ook af van wat in jouw camera al makkelijk bereikbaar is en van wat jouw standaard werkwijze is.
Zelf werk ik graag met diafragmavoorkeur, waarbij ook iso vaststaat en alleen de tijd flexibel is. Ontdekte dat ik het wel handig vond om de iso-instelling aan een voorkeurknop toe te wijzen, in plaats van daarvoor elke keer het menu in te duiken.

 

Op 4-11-2023 om 23:47, PeterKosterHT zei:

Zo lang je nog geen veel gebruikte functies hebt, is er ook geen reden om een knop aan een functie toe te wijzen. Het hangt ook af van wat in jouw camera al makkelijk bereikbaar is en van wat jouw standaard werkwijze is.
Zelf werk ik graag met diafragmavoorkeur, waarbij ook iso vaststaat en alleen de tijd flexibel is. Ontdekte dat ik het wel handig vond om de iso-instelling aan een voorkeurknop toe te wijzen, in plaats van daarvoor elke keer het menu in te duiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De Back-button functie heb ik ook ingesteld. Verder heeft mijn Nikon D7500 vooraan ook twee instelbare functieknoppen, in de eerste heb ik het vlak met de horizontale en verticale lijnen gezet die ik gebruik om de horizon juist te zetten, en in de tweede staat het kompas zodat ik de camera voorwaarts en zijwaarts horizontaal kan uitlijnen.

 

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh...Wat heb je er aan als je weet wat anderen onder die knoppen hebben gestopt? Die doen fotografisch misschien heel andere dingen dan jij en hebben dus ook andere voorkeuren. Maar...Ik wil het best vertellen. De BBF zit er bij mij absoluut niet onder want die gebruik ik niet graag. ISO heb ik onder een knopje zitten. Scherpstelpunt. Geluiden aan/uit. Ik heb ook knopjes waaronder ik een hele combi kan vastzetten. Zo kan ik met 1 druk op een knopje switchen tussen stilstaande onderwerpen en snel bewegende. 

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...