Ga naar inhoud

Wel of geen watermerk plaatsen?


redactiezoomnl

Wel of geen watermerk  

56 leden hebben gestemd

  1. 1. Plaats jij een watermerk op je foto?

    • Ja
      25
    • Nee
      22
    • Soms
      9


Aanbevolen berichten

Hm, tja, ik snap dat iedereen alles doet om het jatten van foto's tegen te gaan. Persoonlijk vind ik watermerken verminkingen, die met de huidige stand van techniek bovendien door de echte kwaadwillenden relatief simpel weg te poetsen zijn. Ik beperk er me er daarom toe om mijn foto's alleen in lage resolutie te publiceren, te laag om in duur glamourdrukwerk te publiceren. De boefjes die jouw foto met een print-screen kopiëren, tja...

Maar waar ik kan, doe ik er wat aan. Heb zelfs eens voorkomen dat een HBO-student diploma kreeg. De beste man had een tekst van mijn toenmalige website aantoonbaar overgeschreven in zijn scriptie. Was niet blij toen ik dat aan zijn  school meldde....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plaats geen watermerk. Ik heb het wel gedaan (want 'iedereen' doet het ? ), maar ik vind het niet zo mooi en het is met wat knutselwerk wel te verwijderen.

En misschien nog wel belangrijker, ik heb nog niet de illusie dat mijn foto's al goed genoeg zijn om te jatten ?

aangepast door vBartheld
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even op je insta gespiekt: je doet je zelf tekort!

Afgezien van de professionele dieven, is het meeste jatwerk gewoon pure onbenulligheid/onverschilligheid. Die hebben gewoon een foto van een vliegende zwaan nodig (om maar een voorbeeld van jou te pakken, googelen op vliegende zwaan en vinden jouw foto. Dat jij daar rechten op hebt weten ze niet of interesseert ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het compliment ?

 

maar goed, voor de mensen die de foto gebruiken om geld aan te verdienen, is denk ik het weghalen / bijsnijden van een watermerk zo gepoept. Voor de mensen die de foto gebruiken voor een werkstuk / random plaatje weer niet. Maar waarom zou ik, als gewoon hobbyfotograaf er moeite mee hebben als mijn foto daarvoor gebruikt wordt? Kijk, wanneer de foto gebruikt wordt voor een levensgrote poster in elk bushokje.. Maar dan trek ik wel aan de bel, met of zonder watermerk..

 

toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgezien van de mogelijkheid dat je een deel van de kosten van je hobby zou willen dekken, wil je je foto's wellicht niet in de context waarin de dief hem plaatst of is de dief een politieke partij waar jij het totaal niet mee eens bent, of wil je op zijn minst dat je naam er bij staat.

Bovendien is de wereld niet zwart-wit. Je hebt goed-bedoelende vrijwilligers die domweg niet weten hoe de wereld in elkaar zit en je hebt gewiekste professionals die dondersgoed weten dat ze crimineel bezig zijn, maar daartussen zit ook een grote groep grijze gevallen. Kleinere bedrijven bijvoorbeeld, die denken hun folder met jouw foto op te kunnen fleuren om zo meer geld te verdienen.

Overigens is het gewoon een feit dat overal, ongeacht de kwaliteit van het materiaal, auteursrechten op rusten (enige  uitzondering is overheidsinformatie, die is vanwege belang van controle van democratie wel altijd rechtenvrij). Het is alleen al een kwestie van goed fatsoen dat iemand die jouw foto wil gebruiken aan jou vraagt of dat mag. Dan kun jij zelf besluiten of je dat goed vindt, en zo ja tegen welke voorwaarden.

Anders gezegd, puur voor mezelf sprekend: als ze mijn foto willen gebruiken ter ondersteuning van een collecte voor de bestrijding van een enge ziekte, voel ik me zeer vereerd en mogen ze die foto natuurlijk gratis gebruiken (zo lang de directeur tenminste geen twee ton verdient), maar als een camping mijn foto voor folder of website wil gebruiken, hoort daar gewoon een rekening bij.

aangepast door PeterKosterHT
aanvulling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is toch al een topic over geweest?

Nog maar een keer, ik zit op de lijn van o.a. Peter en Luc, watermerk voegt naar mijn mening niets toe. Doe je het wel, dan graag zo onopvallend mogelijk.

Zie (ook) op Zoom foto's waar logo's/watermerken erg verstorend (groot) zijn. Al moet ik zeggen dat er op zich mooie logo's ontworpen zijn, maar dat is weer een ander verhaal ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal. Vooral de foto's die ik deel op sociale media. Klein in de hoek voor de herkenbaarheid dat het een foto van mij is. Als ik voor Simplon fotografeer komt daar het logo van Simplon en delen zij de foto's. Maar op b.v. op Zoom.nl plaats ik ze zonder.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noem het watermerk, ik noem het m'n werk signeren. Ik doe dat bij de meeste foto's, alleen wat ff vlug met de telefoon knip niet maar als ik tijd gestoken heb in het bewerken dan zet ik er m'n naam onder. Voor de veiligheid zal het niet veel doen, tenzij je het direct over het onderwerp plaatst is het zo weggepoets of afgeknipt, natuurlijk is het dan wel een handeling extra voor de jatter, maar als ze perse willen dan doet een watermerk niet zo veel. Waar het wel voor helpt is naambekendheid als je foto's bv gedeeld worden op FB of Insta. Er zijn trouwens ook mensen die denken dat copyright alleen geld als je je naam erop gezet hebt dus in dat opzicht is het toch wel een goed idee denk ik ...

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet een handtekening onderaan op mijn foto's. Geen watermerk over de foto's.

Ik plaats de foto's wel in een zeer beperkte resolutie en klein bestand (max 200 kb) op mijn website. Dan beperk je toch al de mogelijkheden, denk ik en hoop ik.

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik plaats een watermerk op mijn foto's. Wel zo dat het niet storend is. Ook verklein ik de foto's zodat als de klant ze upload ze zo mooi mogelijk blijven op social media. Ik zie het als een stukje reclame. Naast dat probeer ik ze wel zo te plaatsen dat het niet mogelijk is om deze eraf te croppen, en het moeilijker is om deze weg te werken. Klant krijgt ze ook zonder watermerk om te kunnen afdrukken/ophangen in huis. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-6-2022 om 13:58, redactiezoomnl zei:

Het is een discussie die alsmaar voortsleept; plaats je nu wel of geen watermerk op je foto? Voor beide opties zijn voor en nadelen te bedenken. Wij zijn daarom benieuwd waar jij voor kiest. Plaats jij wel of geen watermerk op je foto en waarom?

Ik heb een camera van Nikon D5600, waar mijn gegevens in staan, dus mochten ze plaggiaat doen, dan kunnen ze zien dat het een foto van mij is. Soms doe ik het wel, maar eigenlijk vind ik het niet zo mooi, als er een watermerk op of bij staat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, charger67 zei:

Welnee, heeft totaal geen nut vind ik, het is zo in Photoshop verwijderd, en het maakt je foto alleen maar rommeliger... 

Overigens geen idee waarom mijn opmerking in het zwart staat... 

Zo dan ??

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als je het daarvan moet hebben, kijken naar foto's/profielen is voor mij genoeg. Zag onlangs weer een door Zoom gekozen foto met een irritant logo hoog (storend) in beeld (Early Morning). Als je ze gebruikt, hou dan rekening met je compositie.

Signeren zie ik meer als iets voor de semi-profs, want commercieel. Om je als hobby-fotograaf met schrijvers/schilders te vergelijken gaat mij daarom te ver.

 

aangepast door corvee1r
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plaats een watermerk op mijn foto's... zeker... en voor de goede orde: naïef ben ik niet, want weet heus wel dat foto's evengoed gejat kunnen worden.

Ik load foto's verkleind op qua pixels en dpi zodat er niet groot afgedrukt kan worden.

Wordt een foto desondanks toch nog (onbetaald) gebruikt dan maak ik er werk van.

En anderzijds... ik vind het heel fijn om door middel van een watermerk direct te zien wie de fotograaf is, als ik ergens een foto tegenkom.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...