Ga naar inhoud

Hoe bescherm jij je foto's?


redactiezoomnl

Aanbevolen berichten

Een paar weken geleden vroegen we jullie naar het plaatsen van een watermerk op je foto's. Nu vragen we ons af hoe jullie je foto's online beschermen tegen ongevraagd gebruik en diefstal. Doe je dat door middel van een watermerk, door je foto te verkleinen, of heb je een andere methode? Wij zijn benieuwd!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel naïef. Ik doe er niets tegen. De foto's die ik maak zijn gewoon gemaakt omdat ik het leuk vind om mijn hobby te beoefenen, niet omdat ik enorm veel... waarde? hecht aan het resultaat. Tuurlijk is een mooie foto leuk, maar goed. Misschien interesseert het mij niet helemaal wat er daarna mee gebeurt.

Foto's waar bijvoorbeeld mijn kinderen op staan, wil ik niets geks mee gedaan hebben. Maar die deel ik ook niet online.

Samengevat maakt het mij niet uit wat er met mijn kiekjes gebeurt, foto's waarbij ik dat wel vind, heb ik niet gedeeld. Dus beschermen doe ik niet (meer)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik signeer m'n werk en mijn naam staat in de exif, verder verklein ik ze voor Internet maar dat is meer opdat ik dan alles zelf in de hand heb, ze hoeven niet maximaal voor weergave op een schermpje en als je het verkleinen aan bv FB overlaat dan gaat dat nogal eens mis (hoor daar regelmatig klachten over) Mocht het echt nodig zijn dan heb ik altijd de RAW bestanden, maar meestal gaat het om ongevraagd delen en als er dan mijn naam onder blijft staan hoor je mij niet klagen. Kwam laatst op een fotografie FB pagina nog een waarschuwing tegen over een jatter; die had volgens mij alleen maar foto's van anderen op z'n pagina staan, bijna allemaal terug te herleiden naar de FB groep waar de waarschuwing rond ging en allemaal foto's zonder logo of watermerk ... na een dag of zo was het profiel weg, maar als het niemand was opgevallen ... voor dat soort types is een watermerk of logo dus blijkbaar al genoeg maar als iemand echt wil dan helpt er niet zo veel vrees ik

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie mijn reacties op dit onderwerp heeft gelezen begrijpt wellicht dat ik hier niet moeilijk over doe, heb niets met logo's. 

Ik plaats mijn foto's 'gewoon' in hoge resolutie, zowel op Zoom als op 500px. 

Tot nu toe krijg ik steeds keurig verzoeken om mijn foto's te mogen gebruiken..

Heb af en toe een betaalde opdracht, naamsvermelding is dan standaard bij publicaties, geen logo nodig.

Voor mij geen FB en Instagram.

 

aangepast door corvee1r
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plaats een handtekening onderaan op de foto. Verder zet ik mijn foto's op mijn website enkel met een beperkte resolutie in een klein bestand (max. 200 kb), meer is niet nodig om de foto's te tonen, vind ik.

Ik gebruik geen FB of Instagram, om diverse redenen.

Af en toe krijg ik een aanvraag om een foto te mogen gebruiken. Dan wordt een prijs afgesproken en krijgt deze persoon (na ontvangst v/d betaling) de foto in de hoogste resolutie.

  • Like 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net op photofacts.nl een stukje zitten lezen over 'Foto's jatten van andere fotografen'  dat verhaal lijkt erg veel op wat ik in die FB groep tegengekomen ben, andere naam maar dat zegt niks natuurlijk. Ik denk dat vooral ook als je professioneel met fotografie bezig bent of zelf maar een zakcentje met stock foto's probeert te verdienen het geen kwaad kan om af een toe eens op zoek te gaan naar je eigen foto's  (  https://www.zoomacademy.nl/blog/je-fotos-traceren-op-internet  of alle foto's die met je camera zijn gemaakt traceren via https://www.stolencamerafinder.com/  )

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn foto's hebben meestal mijn naam rechts onderin staan. Voor social media verklein ik ze, zodat ze nauwelijks bruikbaar zijn. Hoewel ik ze dan toch weer op andere plekken tegenkom. Dan stuur ik (afhankelijk van mijn bui op dat moment) meestal een berichtje dat ze, als ze de foto voor privé gebruik willen hebben, ze beter een bericht naar me kunnen sturen voor een goede foto, dan dat ze een verkleinde foto gaan zitten verminken om de naam er af te knippen. Groot plaats ik in principe niks meer, nadat mijn foto's in het verleden opdoken in een magazine op de Balkan. Dat hoorde ik van iemand, die daar net vandaan kwam en één van mijn foto's herkend had. Jammer genoeg wist hij niet meer welk magazine.
Op vragen, of mensen een foto kunnen krijgen, antwoord ik meestal positief, zolang het voor privé gebruik is. Voor zakelijk gebruik vraag ik een vergoeding en meestal hoor je dan niets meer. En heel soms kopen ze daadwerkelijk een foto.  

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op internet staan de foto’s in een kleiner formaat met naam in een hoek. Als ze dan door iemand toch gebruikt worden op een prive fb site en de foto is niet veranderd of op een “verkeerde” manier gebruikt is dat voor mij geen probleem. Bij commercieel gebruik of als de naam eraf geknipt is onderneem ik wel aktie. B.v laten verwijderen of bij commerciële misbruikers een naheffing sturen. Meestal verdwijnt de foto dan wel.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bescherm mijn foto's niet hoor!!??

Ik kan hooguit hopen dat iemand er een betere foto van maken zal.

 

Nee even serieus, ik zou dat ook niet gaan doen. Denk dat de techniek van de bewerkings programma zo uitgebreid is dat er geen mogelijkheid meer bestaat om diefstal tegen te gaan...

 

  • Like 3
  • Haha 2

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, rptonia zei:

Ik bescherm mijn foto's niet hoor!!??

Ik kan hooguit hopen dat iemand er een betere foto van maken zal.

 

 

Als je je gegevens in je exif data zet, kunnen goedwillende mensen je persoonlijk vertellen hoe het beter kan. Dat is een stuk effectiever dan maar afwachten of de maker van het origineel de verbeterde kopie ooit op het spoor komt:classic_unsure:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

behalve een logo onderin doe ik er verder niks aan. Ik denk er eigenlijk (te) weinig over na. Zou eerlijk gezegd ook niet goed weten hoe dit te voorkomen. Zelf zal ik nooit een foto "pikken', als ik iets moois zie heb ik meer zoiets van goh ideetje en zal dan eens proberen iets dergelijks zelf te maken maar dan met eigen inbreng

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 19-6-2022 om 10:10, redactiezoomnl zei:

Een paar weken geleden vroegen we jullie naar het plaatsen van een watermerk op je foto's. Nu vragen we ons af hoe jullie je foto's online beschermen tegen ongevraagd gebruik en diefstal. Doe je dat door middel van een watermerk, door je foto te verkleinen, of heb je een andere methode? Wij zijn benieuwd!

Ik maak de foto’s die ik plaats een stuk kleiner en daarnaast zet ik mijn naam op de foto.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verander gewoon enkele pixels in een door mijn logische volgorde. Nog nooit heeft iemand daarop gereageerd dat het storend is, of dat het opgemerkt is. Je moet de foto’s dus op pixelniveau bekijken. Zo wel een uitvergrote foto bij een groot beton fabrikant kunnen ontdekken. Na melding boden ze me een bedrag aan die enkele keren groter was dan ik in mijn wildste dromen kon dromen. Dus de kwf heft er weer baat bij gehad.

  • Like 3
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had van deze methode nog niet gehoord, maar lijkt me in zoverre effectief dat je diefstal er niet mee voorkomt, maar als het gebeurt je wel aan kunt tonen dat het echt jouw foto is. Rest dat je nog steeds actief moet speuren of je foto niet ergens gerecycled is. Al kun je dat natuurlijk uitbesteden aan bureaus, maar dan blijft er (vrees ik) weinig voor het goede doel over...

Vindt bestemming goede doel trouwens wel een mooi idee voor diegenen die om hen moverende redenen hoe dan ook zelf geen geld voor een foto hoeven te hebben. OP deze manier laat je diefstal (want dat is het) toch niet onbestraft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...