Ga naar inhoud

Privacy en (straat)fotografie


ilseholland

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit topic niet al ergens bestaat, ik zag hem bij het rondkijken op het forum zo gauw niet en vind het toch wel een dilemma, dus hier maar even.

Op zondagavond was ik even gauw wat foto's aan het maken bij Den Haag Centraal, terwijl ik op de bus stond te wachten. Eerst een lege roltrap, en toen kwamen er opeens allemaal mensen aan. Ik dacht leuk, lange sluitertijd en gaan. Niemand zei verder wat, op een jongeman na. Hij vond het onbeleefd dat ik foto's maakte waar hij (en andere?) mensen op stonden en vond dat niet kunnen. Hij was niet agressief, maar voelde zich er duidelijk ongemakkelijk onder.

Nou had ik geen zin in ruzie en discussie over fotograferen in een openbare ruimte, je kunt je gelijk wel willen hebben maar ik schatte in dat hij daar verder weinig begrip voor zou hebben. Ik vroeg hem of hij wilde dat ik de foto verwijderde, maar of ik hem voordat ik dat deed eerst even aan hem mocht laten zien. Hij vroeg of ik, als ik de foto online ging zetten, hem onherkenbaar zou kunnen maken, maar hij wilde het toch wel even zien. Toen hij inderdaad zag dat hij er niet herkenbaar op stond (zie onderstaande, het betreft de persoon met de hond die net van de roltrap wegloopt) vond hij het wel ok maar drukte hij me nog even op het hart dat het niet netjes is dat ik zomaar foto's maakte. Ik heb mijn excuses soort van aangeboden,  maar vond hij het verder wel prima en liep toen verder.

Hebben jullie vaak te maken met dit soort situaties? En wat doen jullie in zo'n geval? Zou je de foto verwijderen, of hou je voet bij stuk omdat fotograferen in openbare ruimten gewoon mag en je niks verplicht bent, ongeacht of iemand er wel of niet herkenbaar op staat? Escaleert het ook weleens, en zo ja, wat doe je dan?

Groeten, Ilse

Stairway to Rotterdam.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer het ook altijd even van de andere kant te bekijken: hoe zou ik het vinden als iemand een foto maakt, waar ik ( bedoeld of onbedoeld) op sta? En waar gaat degene, die de foto maakt, de foto voor gebruiken? Op zich snap ik dus zijn ongemakkelijkheid wel, want ik zou dat ook hebben. 

Ik denk dat ik het dus normaal gesproken, in een straat-situatie, eerst zou vragen (tenzij het heel veel mensen zijn, zoals in een winkelstraat, haha). Aan de andere kant denk ik dat waar jij de foto maakte, bij de roltrap, bewegend publiek, de meeste mensen niet zoveel uitmaakt dat jij daar een foto maakt, vooropgesteld dat ze het al door hebben. 

aangepast door Ingridgb
  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had denk ik precies zoals jij gereageerd, maar wel even bij gezegd dat fotograferen in de openbare ruimte gewoon is toegestaan. Als mensen aangeven dat ze niet op de foto willen dan wacht ik even of als ik al geknipt heb laat ze de foto zien en vraag of ik die moet wissen. Blijft een lastig dingetje privacy en straatfotografie, je hebt GDPR (AVG), portretrecht maar als fotograaf kun je je ook beroepen op kunstzinnige vrijheid, maar om nu op je strepen te gaan staan als iemand er echt niet op wil is gewoon niet netjes. Het gebeurt me niet vaak trouwens, en ik heb zelfs nooit een foto ook echt moeten wissen hierom. Een collega fotograaf van de fotoclub waar ik bij ben is zelfs zo brutaal dat ie gewoon voor iemand springt en klikt, en de keren dat ik hem dat zo heb zien doen werd er altijd met een lach gereageerd (hij heeft ook niet het uiterlijk om boos op te worden, zo'n lief opaatje ... dat zal wel helpen)

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Ingridgb zei:

Ik probeer het ook altijd even van de andere kant te bekijken: hoe zou ik het vinden als iemand een foto maakt, waar ik ( bedoeld of onbedoeld) op sta? En waar gaat degene, die de foto maakt, de foto voor gebruiken? Op zich snap ik dus zijn ongemakkelijkheid wel, want ik zou dat ook hebben. 

Ik denk dat ik het dus normaal gesproken, in een straat-situatie, eerst zou vragen (tenzij het heel veel mensen zijn, zoals in een winkelstraat, haha). Aan de andere kant denk ik dat waar jij de foto maakte, bij de roltrap, bewegend publiek, de meeste mensen niet zoveel uitmaakt dat jij daar een foto maakt, vooropgesteld dat ze het al door hebben. 

Ja precies, dat snap ik dan natuurlijk ook wel weer, en in dit geval weet ik wel dat ik er geen gekke dingen mee ga doen, maar hij natuurlijk niet. Zelf denk ik dan: liever niet maar tegelijkertijd ik doe niks raars ofzo dus wat zou het als ze die foto ergens plaatsen. Dus ik vind het erg dubbel.

Vragen is natuurlijk wel zo netjes, maar dat moet in de situatie ook kunnen. Vaak is het een geval van zien en foto nemen, want anders is het moment voorbij. Dus dan wordt het toch iets voor achteraf, of gewoon niet als mensen er geen aandacht aan besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Ik had denk ik precies zoals jij gereageerd, maar wel even bij gezegd dat fotograferen in de openbare ruimte gewoon is toegestaan. Als mensen aangeven dat ze niet op de foto willen dan wacht ik even of als ik al geknipt heb laat ze de foto zien en vraag of ik die moet wissen. Blijft een lastig dingetje privacy en straatfotografie, je hebt GDPR (AVG), portretrecht maar als fotograaf kun je je ook beroepen op kunstzinnige vrijheid, maar om nu op je strepen te gaan staan als iemand er echt niet op wil is gewoon niet netjes. Het gebeurt me niet vaak trouwens, en ik heb zelfs nooit een foto ook echt moeten wissen hierom. Een collega fotograaf van de fotoclub waar ik bij ben is zelfs zo brutaal dat ie gewoon voor iemand springt en klikt, en de keren dat ik hem dat zo heb zien doen werd er altijd met een lach gereageerd (hij heeft ook niet het uiterlijk om boos op te worden, zo'n lief opaatje ... dat zal wel helpen)

Nee precies, ik zou ook echt niet op mijn strepen gaan staan, daar zou ik me heel erg ongemakkelijk bij voelen en hoe cool de foto ook was geweest, ik zou hem dan toch verwijderen. Grappig puntje is dan dat je met "undelete unerase" vaak nog een hoop bestandjes terug kunt halen die je gedelete hebt, maar dat is dan weer een ander verhaal en natuurlijk ook niet netjes.

Grappig trouwens, dat verhaal van die collega van je - misschien werkt het ook beter als je spontaner/brutaler bent en zelfverzekerder overkomt. En als je je uiterlijk mee hebt dan helpt dat natuurlijk ook wel een beetje ? Ik heb net gisteren mijn eerste meeting van de fotoclub hier in Leiden gehad, dus ik ben benieuwd om ook meer te horen van hoe men er daar mee om gaat.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ilseholland zei:

Ja precies, dat snap ik dan natuurlijk ook wel weer, en in dit geval weet ik wel dat ik er geen gekke dingen mee ga doen, maar hij natuurlijk niet. Zelf denk ik dan: liever niet maar tegelijkertijd ik doe niks raars ofzo dus wat zou het als ze die foto ergens plaatsen. Dus ik vind het erg dubbel.

Vragen is natuurlijk wel zo netjes, maar dat moet in de situatie ook kunnen. Vaak is het een geval van zien en foto nemen, want anders is het moment voorbij. Dus dan wordt het toch iets voor achteraf, of gewoon niet als mensen er geen aandacht aan besteden.

Dat het moet kunnen, bedoelde ik ook met het voorbeeld van de winkelstraat (ik heb zo'n foto in Luxemburg gemaakt). Dan kun je moeilijk aan iedereen gaan vragen of je een foto mag maken waar zij toevallig op staan. Wat betreft vragen: mensen vinden het niet altijd prettig dat een foto van hen op internet "ergens" circuleert. Dat hebben mijn klanten vaak al met hun interieurs (ondanks dat ik geen persoonlijke dingen op de foto zet en hen niet met naam e.d. op mijn website zet), laat staan dus met hun hoofd. 

En dan kan iemand ook ergens "ongeoorloofd" daar toevallig net rondlopen, bijv. iemand, die zich heeft ziekgemeld op zijn werk, omdat hij/zij zin had in een dagje vrij... ? 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Ingridgb zei:

En dan kan iemand ook ergens "ongeoorloofd" daar toevallig net rondlopen, bijv. iemand, die zich heeft ziekgemeld op zijn werk, omdat hij/zij zin had in een dagje vrij... ? 

Die iemand heb dan mazzel als ik hem fotografeer want er zit bij mij altijd wel wat tijd tussen knippen en klaar om te posten ?

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Ingridgb zei:

En dan kan iemand ook ergens "ongeoorloofd" daar toevallig net rondlopen, bijv. iemand, die zich heeft ziekgemeld op zijn werk, omdat hij/zij zin had in een dagje vrij... ? 

Haha ja, dat is waar, daar had ik ook aan gedacht. Dan is het in dat geval natuurlijk ook wel een beetje eigen schuld, dikke bult, maar ik snap dat mensen er dan helemaal niet van gediend zullen zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, gerard-20 zei:

Volgens mij mag je in de openbare ruimtes gewoon beeldmatreaal maken, het delen(wat meestal online gebeurd) van de beeldmatreaal mag niet zomaar. Het gaat er om dat iemand wel of niet herkenbaar op de beelden staat.

Dan worden het inderdaad twee aparte issues, goed punt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, gerard-20 zei:

Volgens mij mag je in de openbare ruimtes gewoon beeldmatreaal maken, het delen(wat meestal online gebeurd) van de beeldmatreaal mag niet zomaar. Het gaat er om dat iemand wel of niet herkenbaar op de beelden staat.

Het wel of niet herkenbaar in beeld is een regeltje uit de GDPR, niet zomaar herkenbaar, maar de beelden moeten zodanig zijn dat deze als identificatiemiddel gebruikt zouden kunnen worden, blijft dan nog een grijs gebied wat ze daar precies wel of niet onder vinden vallen ... ik hanteer zelf voor posts globaal genomen mensen in groep kan wel, mensen individueel kan enkel met toestemming (mn voor portretrecht) mensen onherkenbaar of van achterop kan sowieso, en als iemand een probleem mee heeft dan maak ik de foto niet of ik wis hem, achteraf blurren van gezichten is eventueel ook nog een optie maar eigenlijk vind ik 'dan maar geen foto' toch beter

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf geen jurist, ik heb alleen gehoord dat je niet zomaar beelden waar iemand zodanig herkenbaar opstaat mag delen. De herkenbaarheid op het beeldmatreaal is wel iets om te discussiëren. Ik ben zelf wel voorzichtig met het maken van foto's in openbare ruimtes, niet iedereen wil op de foto.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dat toeval, maar ik heb eigenlijk nooit problemen met het fotograferen van mensen, als ik gewoon rekening houd met de bekende privacy-regels daarvoor. Ik fotografeer zowel op evenementen als "gewoon" op straat.  Ik bied dan vaak aan of ik ze de gemaakte foto'(s) even zal toesturen. Dan krijg ik altijd wel leuke reacties. Kinderen fotografeer ik alleen na voorafgaande toestemming van de ouder(s) die erbij zijn. Zonder begeleiding fotografeer ik sowieso nooit kinderen (bijvoorbeeld foto's van spelende kinderen in een speeltuin).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Dick-Vos zei:

>>Volgens mij mag je in de openbare ruimtes gewoon beeldmatreaal maken>>

Let op,.. een station is geen openbare ruimte. 

Hier meer over fotograferen op het station

 

Goed om te weten in ieder geval, bedankt voor die link ? Ook daar zitten blijkbaar nog weer nuances in, want als het voor privé/niet-commercieel gebruik is, hoef je geen toestemming te vragen bij fotograferen, staat er:

Is het een privé opname?

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Er wordt geen toestemming gegeven voor het maken van opnamen in de cabine bij de machinist.

Maar openbare ruimte is dan inderdaad niet van toepassing (ik neem aan dat het stukje grond tussen het stationsgebouw en de metrohalte van de RET en toegang tot het busstation, allemaal beschouwd wordt als onderdeel van het NS-station.

6 minuten geleden, Willem1955... zei:

Misschien is dat toeval, maar ik heb eigenlijk nooit problemen met het fotograferen van mensen, als ik gewoon rekening houd met de bekende privacy-regels daarvoor. Ik fotografeer zowel op evenementen als "gewoon" op straat.  Ik bied dan vaak aan of ik ze de gemaakte foto'(s) even zal toesturen. Dan krijg ik altijd wel leuke reacties. Kinderen fotografeer ik alleen na voorafgaande toestemming van de ouder(s) die erbij zijn. Zonder begeleiding fotografeer ik sowieso nooit kinderen (bijvoorbeeld foto's van spelende kinderen in een speeltuin).

Zou kunnen hoor. Misschien vinden mensen het ook makkelijker om een vrouw erop aan te spreken dan een man, of misschien is het leeftijdskwestie (ik neem aan dat je van 1955 bent, gezien je gebruikersnaam; ik ben van '83).

Het lijkt mij echt superleuk als mensen juist vragen of ze de foto mogen zien en als ze hem mooi vinden zou ik hem ook zeker delen, dat is alleen maar een heel mooi compliment, toch? ? Als het mensen zijn die onderweg zijn van/naar huis bij openbaar vervoer is die gelegenheid er helaas niet zo, maar ik wil wel graag dapperder worden met het vragen op andere momenten dat de situatie zich er wel toe leent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ilseholland zei:

 

Goed om te weten in ieder geval, bedankt voor die link ? Ook daar zitten blijkbaar nog weer nuances in, want als het voor privé/niet-commercieel gebruik is, hoef je geen toestemming te vragen bij fotograferen, staat er:

Is het een privé opname?

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Er wordt geen toestemming gegeven voor het maken van opnamen in de cabine bij de machinist.

Maar openbare ruimte is dan inderdaad niet van toepassing (ik neem aan dat het stukje grond tussen het stationsgebouw en de metrohalte van de RET en toegang tot het busstation, allemaal beschouwd wordt als onderdeel van het NS-station.

Zou kunnen hoor. Misschien vinden mensen het ook makkelijker om een vrouw erop aan te spreken dan een man, of misschien is het leeftijdskwestie (ik neem aan dat je van 1955 bent, gezien je gebruikersnaam; ik ben van '83).

Het lijkt mij echt superleuk als mensen juist vragen of ze de foto mogen zien en als ze hem mooi vinden zou ik hem ook zeker delen, dat is alleen maar een heel mooi compliment, toch? ? Als het mensen zijn die onderweg zijn van/naar huis bij openbaar vervoer is die gelegenheid er helaas niet zo, maar ik wil wel graag dapperder worden met het vragen op andere momenten dat de situatie zich er wel toe leent.

Als je (zoals ik altijd doe) de gefotografeerde de gemaakte opname even op het led-scherm van de camera laat zien en vervolgens aanbiedt om de foto gratis toe ze mailen, loop je wél het risico dat het een kettingreactie teweeg brengt: dan volgt de een na de ander met een verzoek om zich "spontaan" te laten vastleggen en ben je de avond erop erg druk met je "administratie". Maar ja, het heeft wel wat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-9-2022 om 21:29, idommers zei:

Ik blijf het apart vinden dat je met mobiel nergens gek wordt aangekeken als je foto’s maakt, maar doe het het met een camera dan  schend je ineens de privacy. 

Als je met een telefoon beeld matreaal maakt schend je inderdaad iemands privacy, bij gewonden mensen op straat staan ze ook met hun mobieltjes te filmen of foto's van te maken en word er nog eens wat over gezegd. Het valt me wel op als je met een spiegelreflex(en tegenwoordig ook met een systeemcamera) op straat loopt al snel als professioneel word aangezien terwijl voor de meeste van ons het maar een hobby is.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, gerard-20 zei:

Als je met een telefoon beeld matreaal maakt schend je inderdaad iemands privacy, bij gewonden mensen op straat staan ze ook met hun mobieltjes te filmen of foto's van te maken en word er nog eens wat over gezegd. Het valt me wel op als je met een spiegelreflex(en tegenwoordig ook met een systeemcamera) op straat loopt al snel als professioneel word aangezien terwijl voor de meeste van ons het maar een hobby is.

Inderdaad, de regels gelden voor beeldmateriaal ongeacht waarmee dat tot stand gekomen is. Een 'echte' camera wordt inderdaad gezien als professioneel maar in principe gelden dezelfde regels. Wel lijken veel mensen ineens op hun privacy strepen te gaan staan als het ze uit komt om daags erna op een festival de fotograaf bijna te bespringen om op de plaat te komen. De regels laten het ook wel toe om door ieder naar eigen inzicht geïnterpreteerd te worden dat maakt het voor fotografen alleen maar lastiger 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ilse,
Ik fotografeer vaak op straat, dus fotografeer ik ook vaak mensen. De reacties zijn verschillend. Veel mensen reageren niet, anderen zwaaien gedag, weer anderen knikken vriendelijk en vaak vragen mensen waarvoor ik fotografeer. Vaak  fotografeer ik in opdracht maar ook vaak voor mijn eigen archief. Een groot winkelcentrum bijvoorbeeld bij mij in de buurt wordt verbouwd, ik leg dat graag vast. Ik wil daar graag mensen op want dat geeft de tijdsgeest weer.
Mensen fotograferen levert doorgaans echt geen problemen op, slechts 3x in al die tijd dat ik fotografeer heb ik serieuze problemen gehad: agressief gedrag, camera afpakken en dreigen stuk te gooien en aangifte tegen je doen....... tsja, da's niet leuk Ilse maar daar staat tegenover dat het voor 99,9 % goed gaat en geaccepteerd wordt. Zolang je aan de volgende normen houdt is het ok:

- fotografeer openlijk
- als mensen uitleg vragen, geef die gewoon,
- doe vriendelijk tegen de mensen, dan zijn ze (op 3x na) ook vriendelijk tegen jou,
- laat de foto zien als ze erom vragen;
- met humor breek je het ijs vrij vlug;

En Ilse, in de openbare ruimte is het toegestaan om te filmen en te fotograferen. Wat is jouw belang om een beeld te maken en wat is het belang van de gefotografeerde om bezwaar te maken tegen jouw handelen? Jouw foto in dit geval is een artistieke foto en die mag altijd. In ons land heb je artistieke vrijheid, het is een kunstuiting. De man die jou op de vingers tikte, heeft in mijn ogen ongelijk. Blijf fotograferen!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gerard-20 zei:

Als je met een telefoon beeld matreaal maakt schend je inderdaad iemands privacy, bij gewonden mensen op straat staan ze ook met hun mobieltjes te filmen of foto's van te maken en word er nog eens wat over gezegd. Het valt me wel op als je met een spiegelreflex(en tegenwoordig ook met een systeemcamera) op straat loopt al snel als professioneel word aangezien terwijl voor de meeste van ons het maar een hobby is.

Hoi Gerard,
Ik denk niet dat als je van iemand een foto maakt, je iemands privacy schendt als dat in de openbare ruimte gebeurt. Een moreel dilemma is het fotograferen/filmen van slachtoffers in het verkeer, brand of ander incident. Waarom fotografeert iemand en belangrijk: wat doet hij/zij met het materiaal? 
Laten we duidelijk zijn: het mag, het is je artistieke en/of journalistieke vrijheid. Persoonlijk vind ik wel dat je nooit de hulpverlening in de weg mag staan en dat je altijd rekening moet houden met wat jouw beeld doet met het slachtoffer, familie en kennissen van het slachtoffer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...