Ga naar inhoud

50 mm lens erbij of alleen 18-55 mm lens?


Ingridgb

Aanbevolen berichten

Ik zit te twijfelen... Bij mijn Canon 250D heb ik o.a. de kitlens (18-55 mm). De 18-55 mm-lens had ik nog van mijn Canon 450D, die ik een jaar of 15 geleden kocht. Nu zit ik me af te vragen of de aanschaf van een Canon 50 mm primelens iets toevoegt. Ik ben niet zo van de portretten, maar vind het wel leuk om close-ups van bloemen, paddenstoelen, bladeren enz. te maken. Ik las ergens dat de 50 mm-lens lichtgevoeliger is en scherpere foto's maakt dan een zoomlens. Wat is jullie advies?

aangepast door Ingridgb

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Ingridgb wijzigde de titel naar 50 mm lens erbij of alleen 18-55 mm lens?
16 minuten geleden, marcoH zei:

En voor het bedrag hoef je het ook niet te laten

Nee klopt, 139 euries valt reuze mee. Maar als het een overbodige aankoop zou zijn, dan is het wel zonde van het geld ? Daarom dacht ik: jullie hier op het forum kunnen mij vast een goed objectief - letterlijk en figuurlijk ? - advies geven.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

50mm f1.8 is een must have. dit is echt een leuke lens om creatief mee te shooten. Ik heb m gister nog voor een volleybalwedstrijd gebruikt. lichtsterk (f1.8 is heerlijk) en wat al gezegd is, voor het geld moet je m echt in huis hebben. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Ingridgb zei:

Ik heb de lens net besteld. Ben heel benieuwd ☺️

Denk dat je niet teleurgesteld zal worden, als ik dit artikel lees. En dan heb ik het er nog niet over dat die zoomlens van jou op zich natuurlijk goed zal zijn, maar dat moderne lenzen dankzij nieuwe technieken gewoon sowieso beter presteren. Kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar wellicht is naast die 50mm prime ook een nieuwe 18-45 een optie.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Denk dat je niet teleurgesteld zal worden, als ik dit artikel lees. En dan heb ik het er nog niet over dat die zoomlens van jou op zich natuurlijk goed zal zijn, maar dat moderne lenzen dankzij nieuwe technieken gewoon sowieso beter presteren. Kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar wellicht is naast die 50mm prime ook een nieuwe 18-45 een optie.

Hahaha, door dat artikel kwam ik inderdaad op het idee of een 50 mm lens erbij een goed plan zou zijn. 

 

Nieuwe 18-55 lens kopen heb ik ook wel eens over gedacht. Ik denk dat schoondochter een nieuwere 18-55 heeft (haar camera is veel nieuwer), dus ik kan het eens vergelijken met haar lens. 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
18 uren geleden, marcoH zei:

En, hoe bevalt de lens?

Op zich goed, zie de foto van de berkenblaadjes en de hortensia(bloem) op mijn profiel. Dat waren probeersels. Alleen nu al een tijdje heel weinig tijd om foto's te maken. 

Hopelijk kan ik binnenkort weer even op pad met een vriendin voor een middagje ergens foto's maken en vooral oefenen, veel oefenen, haha.

  • Like 3

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog heel veel oefenen met de 50mm lens, maar ik vind deze foto van één van mijn twee honden wel aardig gelukt (mede omdat ik haar vrijwel nooit behoorlijk op een foto krijg, hahaha). Het stammetje van het boompje op de achtergrond, dat uit haar hals lijkt te groeien stoort me wel, maar ik weet ff niet meer hoe ik dat ook weer kon verwijderen (tips welkom! ? )

20221030-IMG_2298.jpg

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ik denk dat dat het best gaat met het snel retoucherengereedschap image.png.79b3813ceca4d3f05650ffba7d55c9b8.png

Wordt alleen denk ik nog lastig om die uitstekende haartjes voor de onderkant van dat stammetje te behouden. Daar schijnen ook wel trucjes voor te zijn, maar die ken ik niet (ben wel heel benieuwd).
Anyway, ik snap dat jij blij bent met die lens.

Hahaha, valt het op? ? Ik heb hem nu maar even op de camera laten zitten om gewend te raken aan de prime-lens. Je wil niet weten hoe vaak ik tijdens het fotograferen van de paddenstoelen dacht: hm, even in- of uitzoomen... oh nee, ik moet zelf naar achter of naar voor, hahaha. Vrijdag gaat de 10-18 erop want dan hebben we twee interieur fotoshoots ? maar die foto's komen niet op zoom.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ik denk dat dat het best gaat met het snel retoucherengereedschap image.png.79b3813ceca4d3f05650ffba7d55c9b8.png

Van de zomer heb ik van iemand een tip gekregen om een object weg te halen in PS, misschien moet ik dat weer eens opduikelen (weet ff niet meer hoe dat moet). 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, marcoH zei:

Als je gebruik maakt van content aware fill dan wordt het al aardig netjes van zichzelf. 

Klinkt goed, maar waar vind ik dat? In welk programma en op welke plek? Met LR kan ik inmiddels redelijk overweg, PS heeft niet mijn voorkeur (moet ik nog teveel zoeken).

 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, marcoH zei:

Lightroom heeft idd ook een soortgelijke functie nu. In Photoshop moet je eerst laag aanmaken, object selecteren etc. Op youtube staat er wel een filmpje van, dat is duidelijker dan wanneer ik het hier probeer uit te leggen. 

Ja, zoiets was het idd in PS, veel handelingen ? Mocht het in LR niet lukken, kan ik PS nog proberen.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...