Ga naar inhoud

Artikel back button


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Pure nieuwsgierigheid. Stuitte in de nieuwsbrief op een artikel van het gebruik van de back button knop, die handig zou zijn als je razend snel scherp wil stellen. Ik kan me daar eerlijk gezegd weinig bij voorstellen, want je moet dan twee knoppen indrukken. In de tijd dat ik switch, heeft mijn camera op half indrukken van de ontspanknop al lang scherpgesteld en kan ik afdrukken. Dan zwijg ik maar over de continu autofocus. Kan me met beetje moeite nog voorstellen dat je bij snelheidssporten op een bepaald punt focust en je dan een fractie van een seconde wint, maar dan nog: het wordt mij niet duidelijk dat dit het ei van Columbus is. Waar mis ik het punt?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar jij het punt mist is dat is dat je Af-C (continu Af) gebruikt. Oftewel je camera stelt continu scherp zolang jij je duim op de Af-On knop houdt. Zo blijf je je onderwerp volgen (b.v. een voetballer). Hij passeert de ene en je drukt af, een 2e tackelt hem en je drukt weer af. Al die tijd is je camera scherpgesteld op die voetballer. Gebruik je dat niet moet je nadat je de eerste keer afgedrukt hebt opnieuw de sluiterknop half indrukken en moet dus de camera  eerst weer opnieuw scherpstellen.

Maar het heeft meer voordelen. B.v. als ik achter in de zaal sta bij een concert. Ik stel scherp op de zanger (kijkend door de zoeker), hou mijn camera in de lucht en wacht tot die handjes weer omhoog gaan en druk af. Gebruik je dat niet is de kans heel groot dat je camera gaat scherpstellen op 1 van die handen in de lucht. Of ik stel scherp op het hoofd van de drummer die telkens op en neer gaat en verdwijnt achter een van zijn bekkens. Zodra mijn camera scherpgesteld is laat ik de Af-On knop los en kan zo een aantal series achter elkaar schieten. 

Belangrijkste is dat jij op die manier controle hebt wanneer je camera gaat scherpstellen. Er zijn regelmatig momenten wanneer je niet wil dat je camera gaat scherpstellen als je de sluiterknop indrukt.

  • Like 3
  • Thanks 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bb los koppelen van je afdruk knop heeft voor mij veel voordelen dat ik de lichtmeting ook loskoppel van het afdrukken. Ik hou nagenoeg continue mijn duim op de bb knop ingedrukt en druk pas  met wijsvinger af wanneer ik dat nodig acht. zo blijft mijn vliegend onderwerp in focus en druk ik pas af wanneer ik dat wil. De lichtmeting is met mijn bb ook gewaarborgd. Een afdrukknop langere tijd half ingedrukt houden is niet te doen. Wanneer je deze volledig loslaat is de lens inderdaad zn focus kwijt en moet bij half indrukken eerst weer zoeken, hoe snel deze ook is, het kan zeker zo zijn dat je het moment mist doordat jij trager de focusknop bedient. 

Eenmaal ingesteld en een dag of 2 mee gefotografeerd wil je niet meer anders. Maar ieder zn eigen uiteraard

 

 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bb knop kun je met je duim indrukken zonder erbij na te hoeven denken dat je deze mss te ver indrukt, waardoor je afdrukt zonder je zou willen..  Wanneer je af wilt drukken, kun je achteloos je wijsvinger op de ontspanknop drukken. 

Soms sta ik 5 minuten naar een pimpelmees te kijken alvorens af te drukken, dit gaat met bb knop stukken makkelijker dan een ontspanknop die redelijk gevoelig is half in drukken. 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het veel fijner werken dan ontspanknop half indrukken, hoe vaak ik daarmee niet gehad heb die net even te ver in te drukken dat de foto al wordt gemaakt als het niet de bedoeling is, en vervolgens gaat de camera opnieuw scherpstellen en mis je het moment waar je op uit was. Laatst een aantal keren aan lightpainting gedaan en ook dan is het een uitkomst. Waar anderen stonden te mieren om na scherpstellen de autofocus af te zetten hoefde ik enkel de knop los te laten. Ook bij macro hoef je niet de autofocus af te zetten, gewoon even grof scherpstellen en dan wat naar voor of achter en knip. Klein nadeel is wel als je je camera even aan iemand anders geeft je er eerst even een instructie bij moet geven

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam het een tijdje geleden tegen en heb het ook ingesteld. In het begin is het even wennen, maar ik vind het een superuitvinding. Je drukt inderdaad niet per ongeluk af als je de ontspanknop iets te ver indrukt tijdens het scherpstellen. En je switcht heel eenvoudig van single focus naar continu focus, zonder in het menu iets aan te passen. 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Lenjan zei:

Waar jij het punt mist is dat is dat je Af-C (continu Af) gebruikt. Oftewel je camera stelt continu scherp zolang jij je duim op de Af-On knop houdt. Zo blijf je je onderwerp volgen (b.v. een voetballer). Hij passeert de ene en je drukt af, een 2e tackelt hem en je drukt weer af. Al die tijd is je camera scherpgesteld op die voetballer. Gebruik je dat niet moet je nadat je de eerste keer afgedrukt hebt opnieuw de sluiterknop half indrukken en moet dus de camera  eerst weer opnieuw scherpstellen.

Maar het heeft meer voordelen. B.v. als ik achter in de zaal sta bij een concert. Ik stel scherp op de zanger (kijkend door de zoeker), hou mijn camera in de lucht en wacht tot die handjes weer omhoog gaan en druk af. Gebruik je dat niet is de kans heel groot dat je camera gaat scherpstellen op 1 van die handen in de lucht. Of ik stel scherp op het hoofd van de drummer die telkens op en neer gaat en verdwijnt achter een van zijn bekkens. Zodra mijn camera scherpgesteld is laat ik de Af-On knop los en kan zo een aantal series achter elkaar schieten. 

Belangrijkste is dat jij op die manier controle hebt wanneer je camera gaat scherpstellen. Er zijn regelmatig momenten wanneer je niet wil dat je camera gaat scherpstellen als je de sluiterknop indrukt.

Dat is het enige dat ik (nog) niet helemaal vat: je stelt scherp bijv. op een bloem, beweegt je camera (een beetje)... en dan blijft toch de focus op die bloem? 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang de afstand tussen je camera en het onderwerp maar niet verander en afhankelijk van hoeveel scherptediepte je hebt.

Zo heb ik deze b.v. geschoten. 1 keer scherpgesteld en de Af-On knop loslaten. Zo een aantal in burst mode geschoten. Aantal foto's die je weg kan gooien omdat de handen het zicht blokkeren maar toch ook deze er tussen. 

11950168_924135400983966_9212525425412994445_o.jpg

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik gebruik eigenlijk alleen maar back-button focus. Dit past beter in mijn stijl van fotografie. Ik doe veel straat en minimalistisch met een vrij grote scherptediepte, meestal F8.

Bij straatfotografie maak ik vaak gebruik van de "fishing" methode. Ik zoek een locatie met een goede achtergrond en wacht op een gelegenheid dat er een persoon in die locatie komt. Met back-button stel ik al scherp op de plek waar ongeveer de persoon zich gaat begeven. Nu hoef ik alleen de ontspanknop in te drukken op het juiste moment. Dit voorkomt voor mij "miss-focus". Voor minimalistische fotografie stel ik scherp op het onderwerp met back-button, en kan ik vervolgens rustig mijn compositie bepalen zonder de ontspanknop half ingedrukt te houden.

Tevens hoeft de foto voor mij niet ultrascherp te zijn op het onderwerp. Het gaat mij om de compositie en het moment. Als ik kijk naar oude uitgaven van World Press Photo van bv. de jaren 70' (die mijn vader in de boekenkast had staan) is bijna geen één foto ultrascherp, maar het verhaal in de foto sprekend. Toen werd met de hand scherpgesteld.

Bijgevoegde afbeelding is niet superscherp op de foto, maar wel met backbutton focus geschoten. Ik liep achter de auto's langs en zag dit persoon. Voordat ik weer terugliep heb ik scherpgesteld op de grond, 2 meter voor mij, om het het hoekje van de bestelbus gekeken en snel de foto gemaakt.

_DSF2636.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, MorphoLuna zei:

Tevens hoeft de foto voor mij niet ultrascherp te zijn op het onderwerp. Het gaat mij om de compositie en het moment. Als ik kijk naar oude uitgaven van World Press Photo van bv. de jaren 70' (die mijn vader in de boekenkast had staan) is bijna geen één foto ultrascherp, maar het verhaal in de foto sprekend. Toen werd met de hand scherpgesteld.

 

 

Dat vind ik echt het mooie van de evolutie van fotografie. de onscherpte in reportage en straatfotografie. Ik heb een boek van Ed van der Elsken. Daar staan zulke geweldige foto's in van bijvoorbeeld stakingen en demonstraties op de dam. Zelden scherp, maar ze vertellen perfect wat er te zien is. 

Tegenwoordig wordt er al gemiept wanneer je ipv f5.6  een diafragma van f4 gebruikt hebt. Want je mist net dat 3e haartje naast die ene loshangende wimper. 

 

tot zover de afdwaling van het onderwerp haha

  • Like 2
  • Haha 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gebruik van back-button focus kan het voorkomen dat je foto alsnog onscherp kan zijn. Dit kan te maken hebben met de focus snelheid en/of hunting van de focus. Veel camera's hebben een focus-conformation beep, of een indicator in het scherm om te constateren dat er is gefocusseerd. Bij mijn Fuji camera kan ik een beep instellen bij focus. In het scherm veranderd de focus indicator naar groen. (focus-square).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik gebruik ook back-button focus. In het begin wat wennen, maar even volhouden (het heeft voordelen zoals hierboven al aangehaald). Enige nadeel is inderdaad als je je camera aan iemand doorgeeft je de nodige instructies moet geven, maar hoe dikwijls doe je dat (ikzelf nooit) ?

Ik heb 2 knoppen ingesteld : 1 voor single AF en 1 voor continu-AF.  Ik gebruik de eerste knop vooral voor bv. landschap en macro, de tweede voor bv. sportopnamen (waarbij het belangrijk is om het onderwerp te blijven volgen). Maar 't is maar wat je zelf de gemakkelijkste manier van werken vindt (het kan zeker ook met 1 enkele knop).

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...