Ga naar inhoud

Het Histogram


Bladehans60

Aanbevolen berichten

Tijdens opleiding ook voorbij gekomen idd. 

"Om te zien hoe sterk de lichtintensiteit binnen een foto is van donkere tinten, lichte tinten en alle tinten daartussenin". 

Zeker nuttig maar gebruik het nagenoeg ook niet meer klopt. Haha 

 

Maar geen bewuste reden van niet meer gebruiken. Misschien nog eens doen. ?

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog wel regelmatig high key fotograferen. Daar heb ik het histogram wel aan staan en kijk ik wel hoeveel ik rechts zit. Zo kan ik voor ik afdruk nog even 2 of 3 dingen instellen om net wat meer ettr te kunnen gebruiken. 

Voor mij wel een handige tool. 

Voor een dagje weg of 'gewoon' foto's maken kijk ik er inderdaad ook zelden naar. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het wel eens de histogram. Ook ik gebruik het niet altijd. Bij een reeks foto's met de zelfde licht omstandigheden kijk ik maar naar histogram van de eerste paar foto's om te zien of er een correctie op de lichtmeting toegepast moet worden. Bij HDR foto's kijk ik helemaal niet naar de histogram omdat ik toch weet dat ik in de nabewerking belichting goed maak.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat schermpje achterop is natuurlijk sowieso wel een dingetje. Het lijkt zo handig. Maar dan denk je op basis van dat beeld een pracht plaat te hebben, en dan valt het op groot scherm toch tegen. Er schijnen setjes te zijn die op dat schermpje monteert, waarmee je zonder invloeden van buitenaf alleen het scherm ziet. Geen idee of (en hoe) dat werkt. Iemand ervaring mee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Hoodman Hoodloup b.v. Die hang je gewoon om je nek. Bij zonnig weer kan je dan zonder schitteringen b.v. je histogram controleren.?

Overigens vond ik dat altijd wel 1 van de charmes van het fotograferen van vooral actie wat met het beter worden van de camera's (snellere frame rate, betere AF, betere schermpjes etc etc) en software als Topaz sharpen minder is geworden. Dat spannend moment van thuiskomen en de foto in het groot op je pc bekijken. Is ie wel of niet 100% scherp.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het Histogram altijd !

Mijn vorige toestel was een spiegelreflex. Daarin moest ik altijd het histogram achteraf controleren. En dan eventueel de foto overmaken.

Ik heb nu een systeemcamera. Daarin zie ik meteen het histogram. Voor mij super handig. Ik kan eigenlijk niet goed meer zonder histogram !

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar aanleiding van dit onderwerp, gisteren toch even mijn histogram gepakt nadat ik een foto had gemaakt. Gewoon, omdat het kan. Bleken er stiekem toch wat schaduwen dichtgelopen te zijn. Een tweede foto ettr gemaakt, die kwam er toch beter uit.

 

Misschien ga ik het histogram dus iets vaker gebruiken..

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60: Ja, daar heb je helemaal gelijk in!
Alleen, een spiegelreflex is gemaakt om met de spiegel te werken. Bij 'Live view' moet je die opklappen en mis je weer andere functies. Dus weliswaar handig voor een enkele foto, maar niet om continu zo te werken. Als je dat wel wilt moet je toch gewoon een systeemcamera gaan gebruiken. Die is er mede voor gemaakt om zonder spiegel te werken.
Ik heb overigens de Canon R5 en dat is echt geen kinderachtige jongen :-).

@vBartheld. Precies! En op een systeemcamera heb ik het histogram er altijd 'gratis' bij. Alleen ik gebruik wel altijd het 'enkele' histogram. Die meerdere kleurkanalen vind ik voor mijzelf niet zo veel toegevoegde waarde hebben.

Toch maar mooi dat er meerdere verschillende toestellen zijn met elk hun eigen specifieke eigenschappen. Een ieder kan dat systeem gebruiken dat voor hem/haar het lekkerste werkt ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Gietjedo zei:

@Bladehans60 ik heb gemerkt dat jouw zoomprofiellink niet naar zoom.nl/profiel/bladehans60 gaat. Daar is iets misgegaan.

Haha ik kom met die link op m'n eigen zoom pagina uit, daar zit inderdaad iets scheef ...

@vBartheld jou insta link klopt ook niet, maar de 3 musjes hebben je toch gevonden ?

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 5 weken later...

De laatste tijd heb ik het histogram eigenlijk altijd klein in beeld tijdens het maken van de foto's. Hierdoor kan ik precies zien hoeveel speelruimte er is voor de belichting en of ik misschien wel een "trapje" moet schieten om later de juiste belichting te kiezen of om met HDR de belichting goed te krijgen.
Ik gebruik meestal de automatisch belichting met diafragma voorkeur. Met een wieltje kan ik dan op basis van het histogram nog compenseren (over/onderbelichten). Eigenlijk toch handmatig belichten. 
Juist het histogram heeft ervoor gezorgd dat ik meer bewust ben van de belichting. Ik zou dan ook zeggen: aanzetten en erop letten.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 10-2-2023 om 23:26, Bladehans60 zei:

@TWvU Met mijn, destijds, Canon 60D kon ik het histogram ook bekijken tijdens het maken van de foto door 'Live view' in te schakelen.

20171025_085500.jpg

Altijd op mijn Nikon Z7Ii staan. Is een super hulp en merk dat ik er toch vaak rekening mee hou.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...