Ga naar inhoud

Voorkeur software


ko3ntje

Adobe of andere?  

149 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat gebruiken jullie?



Aanbevolen berichten

Zo, om wat meer activiteit te krijgen op het nieuwe forum wilde ik hier ook alvast een topic starten:
Welke software gebruikt men hier zoal en wat zijn de ervaringen?

Reden dat ik dit ook vraag:  Ik heb momenteel zelf Adobe Creative Cloud abonnement (Photoshop en Lightroom).
Ik gebruik dus ook vooral PS, LR en Camera Raw voor bewerkingen. Echter mede mbt het niveau waarop ik fotografeer twijfel ik zelf wel eens of Adobe abonnement niet te veel is voor wat ik nodig heb.
Hier zit weliswaar een online portfolio bij waar je mooi je eigen website kan maken, maar een website kan je ook altijd los opzetten natuurlijk dus hiervoor hoef ik het niet perse te doen.
 

Af en toe speel ik ook wel eens wat met Luminar 4. 

Graag hoor ik eens van anderen wat zij zoal gebruiken en wat de ervaringen zijn.

 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook Lightroom en Photoshop. Ook wel naar andere programma's gekeken (zoals Luminar 4) maar merk vaak dat je voor sommige dingen toch weer naar Photoshop moet. Bovendien is de workflow in Lightroom en Photoshop  inmiddels erg vertrouwd. Je kent je sneltoetsen, hebt een aantal plugins die je in je workflow gebruikt. Bij een andere programma moet je er toch weer extra tijd in steken om dat te ontwikkelen. En als je even iets niet weet hoef je maar even op Youtube te zoeken en je vindt een hele berg aan aan tutorials.

 

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ko3ntje zei:

Klopt ergens wel idd. Al was het in het begin voor LR en PS ook zoeken.

Dus opzich. Heb je altijd wel met nieuwe apps he.

Het is niet alleen het uitzoeken hoe de nieuwe app werkt. Heb b.v. een verzameling voorinstellingen die ik regelmatig gebruik. Gebruik daar naast een aantal plug-ins.  Ook heb je inmiddels een bepaalde stijl ontwikkeld bij het bewerken van je foto's. Allemaal zaken die ik over een aantal jaren verzameld en ontwikkeld heb.

Daarom blijf ik liever bij Lightroom en Photoshop en kijk liever uit naar apps die als plug-in een aanvulling kunnen zijn op mijn workflow

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk ook vooral met Lightroom Classic en Photoshop! Ik werk al jaren met de hele Creative Cloud (InDesign, Illustrator, Audition, Premiere Pro, Lightroom en Photoshop), en ik ben inmiddels zo gewend aan dat hele ecosysteem dat ik eigenlijk niet meer zonder kan. En als ik over zou stappen zou ik voor elk van de Adobe programma's een alternatief moeten vinden, en dat is ook niet heel makkelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
5 uren geleden, ko3ntje zei:

NEO vind ik ook wel een hele interessante idd. 

Maar bang dat ik hem niet genoeg gebruik. Maar dan scheelt het nog ivm maar eenmalige aanschaf. ?

Het nadeel van die eenmalige aanschaf is dat ze meestal na een jaar / anderhalf jaar met een nieuwe versie komen waar je dan weer een upgrade voor moet aanschaffen. Nieuwe features blijven vaak op de plank liggen tot die update er is.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voel me ook niet echt happy met Adobe. Met name zie ik dit als een nieuw verdienmodel die je verplicht om maandelijks abonnementsgeld te betalen terwijl je wellicht niet iedere maand (vakanties) er wat mee doet. Ik gebruik alleen nog LR (en niet Photoshop) omdat ik mezelf nog aan het ontwikkelen ben en nog veel heb te leren. Het abonnementsgeld voor Photoshop is dus eigenlijk weggegooid geld. Doordat het abonnement alleen samen is te nemen voel ik me dus wel wat "gepakt". Waarom niet losgekoppeld?

Waarom ik toch blijf plakken bij Adobe is omdat vroeger na iedere update van LR mijn Mac problemen gaf. Een tweede reden is dat het programma voldoen aan mijn wensen en eisen omtrent een bewerkingsprogramma. Ik besteed veel tijd aan het op pad gaan met mijn camera en heb geen zin om me opnieuw te verdiepen in een ander programma. Wellicht dat iemand mij op andere gedachten kan brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb adobe fotografie abonnement. Daaruit gebruik ik Lightroom Classic en Photoshop, maar ook Bridge en Premiere rush.

Ik ben zeer tevreden over deze apps en de steeds verbeterende functies. Ik ben nog niet heel handig met Photoshop, maar het eerste begin is er. 

Groetjes en veel fotoplezier,
Diane

Insta: https://www.instagram.com/shotbydiva/
Website: https://shotbydiva.wixsite.com/mijnsite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Lightroom 6 gebruikt toen ik las over Luminar 4. Ik heb toen deze gekocht en al niet snel erna kwam Luminar AI uit, die natuurlijk veel meer kon dan L4. Omdat het niet al te prijzige aankopen waren (weliswaar in de voorverkoop, waar korting op zat) heb ik Luminar AI ook gekocht. Wat schets mijn verbazing, na niet te lange tijd erna kwam Neo in de voorverkoop. Ik dacht nu stop ik er mee, je blijft programma's kopen en de vorige gebruik je niet meer. Ik zie al een hele tijd ook geen updates meer. Luminar is ook ontzettend traag.

Nu heb ik dan toch weer mijn vertrouwde Lightroom en Photoshop in abonnement aangeschaft en blijf ik up-to-date. Hier werk ik toch veel lekkerder mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, renesutter zei:

Ik voel me ook niet echt happy met Adobe. Met name zie ik dit als een nieuw verdienmodel die je verplicht om maandelijks abonnementsgeld te betalen terwijl je wellicht niet iedere maand (vakanties) er wat mee doet. Ik gebruik alleen nog LR (en niet Photoshop) omdat ik mezelf nog aan het ontwikkelen ben en nog veel heb te leren. Het abonnementsgeld voor Photoshop is dus eigenlijk weggegooid geld. Doordat het abonnement alleen samen is te nemen voel ik me dus wel wat "gepakt". Waarom niet losgekoppeld?

Waarom ik toch blijf plakken bij Adobe is omdat vroeger na iedere update van LR mijn Mac problemen gaf. Een tweede reden is dat het programma voldoen aan mijn wensen en eisen omtrent een bewerkingsprogramma. Ik besteed veel tijd aan het op pad gaan met mijn camera en heb geen zin om me opnieuw te verdiepen in een ander programma. Wellicht dat iemand mij op andere gedachten kan brengen?

Ik heb nog even teruggekeken op de site van Adobe naar mijn bestellingen. Betaalde begin 2012 € 950,79 voor Photoshop. Weet niet zeker meer of daar Lightroom bij in zat. Dus wat dat betreft ben ik heel blij met dit abonnement.;-)

Maar gebruik je alleen Lightroom kan ik me wel voorstellen dat je er wat minder blij van wordt.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Wat fijn dat er vragen en discussies zijn hierover. Ik heb zelf in 2019 Adobe Fotoshop Elements 2019 aangeschaft.

Dit leek mij toen, gezien mijn amateuristische vaardigheden in het maken van foto's en dan ook de bewerking daarvan natuurlijk,

de mooiste oplossing. Ook betaalbaar en ik wist toen nog niet beter. Daar ben ik eerlijk in.

Maar, op dit moment ben ik toch steeds meer met fotografie bezig, dus ook bewerken.

Wie kan mij, in het kort, zeggen wat voor voordeel ik heb bij een abonnement op PS en LR. Wat kan ik er meer mee en makkelijker?

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel abonnement

Je betaald per maand vast bedrag en updates zitten erin. Die betaal je niet apart dus. 

Je hebt webruimte inclusief voor eventueel een website of online portfolio 

 

Ideaal vind ik zelf 

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-1-2022 om 21:01, Lenjan zei:

Ik heb nog even teruggekeken op de site van Adobe naar mijn bestellingen. Betaalde begin 2012 € 950,79 voor Photoshop. Weet niet zeker meer of daar Lightroom bij in zat. Dus wat dat betreft ben ik heel blij met dit abonnement.;-)

Maar gebruik je alleen Lightroom kan ik me wel voorstellen dat je er wat minder blij van wordt.

Dat is ook mijn argument geweest. Als je de 950 euro deelt door de maandlast van Eur12,09 dan moet je bijna 7 jaar sparen om een nieuwe versie te kopen. Nu krijg je alle updates zodra ze beschikbaar zijn.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het begin (2018) gebruikte ik alleen Lightroom op de iPad. Als beginner kon ik daarmee uit de voeten. Kosten destijds via Apple €4,99 per maand. Inmiddels overgestapt op het fotografiepakket van adobe en hoop ik via cursussen beter te leren bewerken.

aangepast door hjhvanbussel

? Eyes like a shutter, Mind like a lens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...