Ga naar inhoud

Voorkeur software


ko3ntje

Adobe of andere?  

149 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat gebruiken jullie?



Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, ko3ntje zei:

Tip voor cursussen. 

Zoom academy. 

Zelf inmiddels al meerdere gedaan. Fijne manier van kennis opdoen. Al zeg ik het zelf. 

Ja Zoom academy heeft fijne cursussen. Ben bezig met de Lightroom cursus en heb de Photoshop cursus besteld.

  • Like 2

? Eyes like a shutter, Mind like a lens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren ligthroom 6 het bevalt me goed ,ik heb ook luminar 4 en luminar AI en heb nu luminar neon besteld,ook een goed programma, waar je heel veel mee kan zoals luchten toe voegen en nog meel ,enkel ik gebruik het als plug-in,omdat ik de bibliotheek  van ligthroom beter vindt voor je foto’s te beheren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Positivo_zoom zei:

Hier een abo op Photoshop en Lightroom, ook Luminar Ai staat op de PC.

Ook gebruik ik een panel als Lumenzia en voor de sociale media komt daar Web Sharp Pro bij.

Topaz heeft aan mij ook een klant, met Denoise, Gigapixel en Sharpen.

 

Yes, Lumenzia. Paar maand geleden nog naar gekeken. Zag er veelbelovend uit maar vereiste toen nog het opstarten van Photoshop met Rosetta. Nu niet meer en dus net ook maar aangeschaft.?

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ko3ntje zei:

@Lenjan tnx voor de tip.  Lumenzia kende ik nog niet, laat zich voor de prijs nog doen zo te zien. heeft het nog voordelen dat je zo weet tov bijvoorbeeld LR of PS?

Lumenzia is geen vervanging van LR of PS. Het is een plug-in in PS waarmee je heel snel maskers / selecties kan maken op basis van belichtingsniveau, verzadiging of kleur waarbij je gelijk een preview krijgt van wat er wel of niet geselecteerd is en indien nodig (handmatig) is aan te passen b.v. met behulp van een groepmasker.

Voorbeeld:

Foto 1 Origineel
Foto 2 Hooglichten geselecteerd en een volle kleur laag er overheen (geel). Overvloeimodus is automatisch Zwak licht
Foto 3 Donkere delen geselecteerd en een volle kleur er overheen laag (Rood) Overvloeimodus aangepast naar Bedekken en de dekking verlaagt.

Alles in in een paar klikken gedaan.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het Adobe Cloud abonnement. En dan Voornamelijk Photoshop voor mijn bewerkingen en de CameraRAW module. Ik kan maar niet wennen aan Lightroom. Ik heb sinds kort NEO-finder in gebruik voor het archiveren van mijn foto's en dat bevalt eigenlijk heel goed. Probleem is wel dat als hier weer een update voor komt je waarschijnlijk weer opnieuw moet betalen. Misschien toch maar weer een keer aan de Lightroom dan... 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

 

Ik gebruik Adobe Photoshop Elements 2021.
Op dit moment wil ik geen vast abonnement, aangezien ik niet maandelijks mijn foto's bewerk.
Met de bewerkingen die ik doe kan ik goed uit de voeten met Elements.
Ik wil de foto's die ik maak zo orgineel mogelijk houden.
De enige aanpassingen die ik uitvoer zijn kleuren en belichting.

Gr. Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-1-2022 om 14:48, renekuipers zei:

Ik gebruik het Adobe Cloud abonnement. En dan Voornamelijk Photoshop voor mijn bewerkingen en de CameraRAW module. Ik kan maar niet wennen aan Lightroom. Ik heb sinds kort NEO-finder in gebruik voor het archiveren van mijn foto's en dat bevalt eigenlijk heel goed. Probleem is wel dat als hier weer een update voor komt je waarschijnlijk weer opnieuw moet betalen. Misschien toch maar weer een keer aan de Lightroom dan... 

Ik heb het vroeger ook heel lang uitgesteld om Lightroom te gebruiken. Kon er ook niet aan wennen maar achteraf spijt dat ik me er niet eerder even in verdiept heb. Wat bewerken in Lightroom betreft de ontwikkel module in Lightroom is hetzelfde als CameraRaw in Photoshop. Alleen iets anders ingedeeld.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-1-2022 om 14:48, renekuipers zei:

Ik gebruik het Adobe Cloud abonnement. En dan Voornamelijk Photoshop voor mijn bewerkingen en de CameraRAW module. Ik kan maar niet wennen aan Lightroom. Ik heb sinds kort NEO-finder in gebruik voor het archiveren van mijn foto's en dat bevalt eigenlijk heel goed. Probleem is wel dat als hier weer een update voor komt je waarschijnlijk weer opnieuw moet betalen. Misschien toch maar weer een keer aan de Lightroom dan... 

Ik kan ook niet aan Lightroom wennen en gebruik CameraRaw

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lenjan zei:

Ik heb het vroeger ook heel lang uitgesteld om Lightroom te gebruiken. Kon er ook niet aan wennen maar achteraf spijt dat ik me er niet eerder even in verdiept heb. Wat bewerken in Lightroom betreft de ontwikkel module in Lightroom is hetzelfde als CameraRaw in Photoshop. Alleen iets anders ingedeeld.

Ok, voor de ontwikkel module hoef ik geen lightroom (LR) te gebruiken. Maar welke voordelen zijn er volgens jou Jan, om LR te gebruiken?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste voordeel is het organiseren van je foto's met trefwoorden en (slimme) verzamelingen. Het uitzoeken van je foto's welke je wel of niet wil houden. Je loopt ze heel snel door, druk op een X voor verwijderen of een P (Pick) voor houden. Het bewerken van de foto's. Als je er een bewerkt hebt kan je die bewerking in een paar klikken toepassen op alle of een reeks foto's. Het gebruik van voorinstellingen bij het exporteren van je foto's. Ik heb b.v. voorinstellingen van Simplon (waar het logo van Simplon in moet), 3voor12 (zonder logo), Instagram en Facebook (met mijn naam er in) en voor de krant etc.etc. Allemaal net even anders wat resolutie betreft.

Vooral het uitzoeken en bewerken van +/- 2000 foto's na een dag langs de lijn het voetbalveld leverde echt heel veel tijdwinst op.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als beeldbewerking software gebruik ik regelmatig Affinity Photo, Adobe elements, DXO Photolab 4, Photomatix Pro, Luminar AI, Smart Photo Editor, Nik collection en Zoner Photostudio X. Voor snel bekijken en kleine aanpassingen gebruik ik Faststone Image viewer

aangepast door starthier
Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt bij mij wel anders ? 

ik gebruik de cloud om te starten met bewerken van een foto echter is het zo dat je vrij veel studiewerk nodig hebt om Ps onder de duim te hebben.

daarom om creatief bezig te zijn schakel ik veel over naar Luminar 4 of AI , en Topaz studio 2.

lees wat je in deze bijkomende programma's bereikt kan men natuurlijk ook doen en bereiken met PS maar met veel meer moeite doordat ik het steeds terug moet opzoeken.

bijleren word ook lastiger voor mij . dat is dus de reden waarom ik deze programma's gebruik

mvg ?

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit ogenblik gebruik ik LR6 in combinatie met Nik Software, zeer tot mijn voldoening.  Voor mij géén (Adobe)abonnement !

Als ik aan een nieuwe desktop toe ben (binnen een paar jaar) kan ik LR6 niet meer installeren op mijn nieuwe PC (zoals nu met mijn nieuwe laptop - Adobe activeert de "sleutel" niet meer) en zal ik moeten uitzien naar een ander fotobewerkingsprogramma, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adobe "activeert" de licentiesleutel niet meer omdat ze (naar hun zeggen) "deze versie niet meer ondersteunt" !  Je krijgt hiervoor bij contact ook geen ondersteuning meer van de helpdesk.

Dus je kan LR6 niet meer gebruiken (= de installatie helemaal afwerken) !   ?

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik alleen Lightroom (abonnement) om mijn foto's te bewerken. Wil het natuurlijk mogelijk houden in wat ik fotografeer. Lichter/donker maken, kleuren ophelderen enz... Photoshop zit ook wel in mijn abonnement maar daar nog een kaas van gegeten ? , kan wel via zoom.nl wel allemaal volgen via youtube. Dus dat zou geen probleem zijn 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-1-2022 om 18:56, Lenjan zei:

Het eerste voordeel is het organiseren van je foto's met trefwoorden en (slimme) verzamelingen. Het uitzoeken van je foto's welke je wel of niet wil houden. Je loopt ze heel snel door, druk op een X voor verwijderen of een P (Pick) voor houden. Het bewerken van de foto's. Als je er een bewerkt hebt kan je die bewerking in een paar klikken toepassen op alle of een reeks foto's. Het gebruik van voorinstellingen bij het exporteren van je foto's. Ik heb b.v. voorinstellingen van Simplon (waar het logo van Simplon in moet), 3voor12 (zonder logo), Instagram en Facebook (met mijn naam er in) en voor de krant etc.etc. Allemaal net even anders wat resolutie betreft.

Vooral het uitzoeken en bewerken van +/- 2000 foto's na een dag langs de lijn het voetbalveld leverde echt heel veel tijdwinst op.

Ik weet dat je met Lightroom handig je foto's kunt organiseren. Maar ik kan dit ook met NEO-Finder en op één of andere manier vind ik die toch fijner werken.

De CameraRAW module vind ik via Photoshop ook fijner werken dan met Lightroom. Ook voorinstellingen doe ik veel via CameraRaw of eventueel met Actions in Photoshop. Het is maar net wat je gewend bent denk ik. Dus voorlopig ben ik nog niet om haha.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima toch. Ieder zijn voorkeuren. Ik vind Lightroom prettiger werken wat bewerken betreft maar gelukkig begint Camera Raw in Photoshop steeds meer Lightroom te lijken na de update naar 2022. ?

Mijn sportfoto's bewerkt ik meestal alleen in Lightroom maar voor mijn concertfoto's ga ik vaak nog even naar Photoshop. Filters en plug-ins als Topaz Denoise doe ik ook altijd vanuit Photoshop en nooit vanuit Lightoom. Altijd op een nieuwe laag zodat ik eventueel de dekking nog kan aanpassen of een gedeelte kan maskeren. En dan als laatste  met alle bewerkingen terug naar Lightroom als PSD en daar  exporteren naar het gewenste formaat (print/Facebook/Insta etc)

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lightroom Classic voor het beheer van mijn foto's. Ik zou niet anders meer willen en kunnen!

Standaard bewerkingen ook in LR en voor de speciale dingetjes Photoshop met plugins Topaz Denoise en Luminar AI.
NIK tools heb ik een keer geïnstalleerd toen ze nog gratis waren. Maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...