Ga naar inhoud

Voorkeur software


ko3ntje

Adobe of andere?  

149 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat gebruiken jullie?



Aanbevolen berichten

Op 17-1-2022 om 17:53, Donny1973 zei:

Ik gebruik alleen Lightroom (abonnement) om mijn foto's te bewerken. Wil het natuurlijk mogelijk houden in wat ik fotografeer. Lichter/donker maken, kleuren ophelderen enz... Photoshop zit ook wel in mijn abonnement maar daar nog een kaas van gegeten ? , kan wel via zoom.nl wel allemaal volgen via youtube. Dus dat zou geen probleem zijn 

Ik gebruik Camera Raw voor bewerken. Photoshop gebruik ik voor retoucheren (kloonstempel), lagen en maskers. Of voor het maken van een Time lapse.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin verleden jaar  heb ik mij Elements Photoshop aangekocht , dacht ook lightroom aan te schaffen, maar dat je voor iets moet betalen en dan nog  maandelijks abonnement, druist totaal tegen mijn principes in  Daarmee heb ik een pakket van luminar aangekocht . Luminar IA  en Neo die normaal begin volgende maand moet uitkomen en  Aurora HDR heb ik er gratis bijgekregen. Ben tevreden over Luminar IA maar je mag er niet mee overdrijven . Ben nu in blijde verwachting van de NEO 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lightroom Classic voor het bewerken van mijn foto's. Voor mij het beste programma voor fotobewerking. Alles staat en valt met het fotograferen in RAW. Hoe beter de instelling is van de camera, des te minder hoef je te bewerken op de computer. Af en toe gebruik ik Luminar AI voor het bewerken van luchten.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Adobe overging naar een verplicht abonnement inclusief Photoshop, aan welk programma ik niet alleen geen behoefte had maar wat ik ook een verwerpelijke manier van koppelverkoop vond, ben ik van Lightroom 5 overgestapt op Capture One. Dat is ook niet goedkoop maar wel erg goed. En met prima ondersteuning van uitgebreide handleidingen, webinars en een accurate helpdesk. Ik ben er erg tevreden over.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach weet je, al die programma's kunnen in de basis hetzelfde. In de diepere lagen zitten verschillen. En wat is dan wijsheid? In principe is het zo dat een gebruiker dat programma het beste vindt, waar hij het beste de weg in weet.
Vroeger, bij ons op school, waren er wat tekst verwerken betreft 2 kampen. De WordPerfect en de WORD fanaten. Beide programma's werde naast elkaar aangeboden. Uiteindelijk is er, prijstechnisch, voor Word gekozen. Je zult begrijpen; de Wp fanaten stonden op hun achtste benen......tot twee weken later, want toen waren ze thuis in het programma. 

Ik gebruik Bridge, Camera Raw, PS en LR. Ik ben ooit begonnen met PS, dus LR hangt er een beetje bij. Van alle mogelijkheden binnen PS gebruik ik misschien 25%. Maar ik ken de plattegrond en weet dus de weg. 
Daarnaast zie ik regelmatig updates en dat is voor mij een teken dat het programma verder ontwikkeld wordt. OK het kost geld, dat klopt en elke maand opnieuw. Maar er staat wel een organisatie achter die meerder programma's in de grafische hoek ontwikkelt. 
In hoeverre is de keuze dan financieel, rationeel of emotioneel bepaald? Wellicht moeten we ons dat afvragen!

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik Capture One. En dat bevalt uitstekend. Lagen, maskers, retoucheren, klonen, kleurtonen. Vast allemaal dingen die ook in Lightroom kunnen (dat ken ik dus niet. Wat me wel opvalt dat heel veel Adobe-gebruikers de combi noemen van Lightroom en Photoshop. Tot nu toe kan ik alles wat ik wil doen, in Capture One en heb dus geen ander programma nodig.
Maar zoals al eerder genoemd, je went aan de programma's die je gebruikt. Dus ieder zijn voorkeur, helemaal prima.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik gebruik een oude versie van Photoshop omdat ik het abo te duur vind voor wat ik ermee doe, camera raw en PS gebruik ik, LR mogen ze er wat mij betreft al af laten maar je betaald er met een abo wel voor. Ik hoop dat Adobe terugkomt op dat systeem want ik neig steeds meer naar iets anders te zoeken waar ik gewoon 1x voor betaal en dan kan blijven gebruiken tot ik vind dat ik een upgrade nodig heb alleen het uitzoekwerk houd me nu nog tegen

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een abonnement Adobe Creative Cloud en gebruik daarvan Photoshop, Camara RAW, Bridge, Illustrator, en InDesign, alsook daarnaast Luminar AI en Topaz Sharpen AI en Topaz DeNoise AI.

Als je al je daaraan verbonden kosten optelt dan kom je op jaarbasis aan een maar dan behoorlijk bedrag. 

Ik heb ook al proefversie van andere programma's voor fotobewerking uitgeprobeerd maar uiteindelijk ben ik blijven kiezen voor Adobe.  

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik Lightroom Classic en in mindere mate Photoshop. Door de diverse Zoom cursussen raak ik steeds meer vertrouwd met Lightroom. programma. Het is jammer je je niet alleen op Lightroom kunt abonneren, want als je daarvoor kiest krijg je meer cloudruimte erbij, waarop ik persoonlijk niet zit te wachten. Dus de abonnementsprijs blijft hetzelfde en heeft het geen zin om Photoshop te laten vervallen. Ik heb intussen Affinity Photo aangeschaft met een Nederlands boek erbij en dat vind ik een prettig programma voor heel wat minder geld. Nu nog wel een paar goede online cursussen!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik Affinity Photo. Werkt ideaal op mijn MacBook en is niet duur in aanschaf (ongeveer 50 à 60 euro). Gewoon te downloaden via de Appstore. Updates zijn gratis en er zijn ongelooflijk veel tutorials online te vinden. Het werkt nagenoeg hetzelfde als Photoshop. Wel is het in het Engels, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met alleen Photoshop totdat ik een nieuwe camera kocht en CameraRaw niet meer kon updaten. Ik heb toen twee van de drie abonnementen op fotobladen opgezegd en Creative cloud aangeschaft. Hield hierdoor op jaarbasis nog geld over en lees de bladen deels online. De overstap naar Lightroom heeft me weer heel wat schijfruimte bespaard dus ik zeg prima abonnement dat creative cloud. Wel heb ik veel tijd moeten steken in Lightroom (zelfs één keer helemaal opnieuw begonnen).

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren Lightroom standalone  tm v6.5 gebruikt. Vond het al die jaren vervelend om voor extra bewerkingen -zoal met lagen- steeds over te moeten schakelen naar Photoshop.
Op het moment dat eea. alleen in abonnement versie te verkrijgen was, ben ik over gestapt naar het standalone fotobewerkingsprogramma ON1 Raw  -die stond jaren terug nog  in de kinderschoenen, maar is nu met versie ON12022 een perfect programma. Het voordeel is tevens dat alle functies van Lightroom èn de meest gebruikte functies  van PS in 1  programma zitten. Ook hier werk je non-destructief, met RAW en zogewenst ook overige bestanden (tif, jpg enz.)
Er is nu -naast veel andere opties- ook een ontzettend goed werkend NoNoise programma toegevoegd !
Het programma kun je als standalone (rond de €100  -en een upgrade ongeveer €80,-) aanschaffen. Sinds kort -voor de liefhebbers- is er ook een abonnementsversie ? NB: je kunt eea. ook als trialversie downloaden.

Op YouTube zijn veel video's over ON1 te vinden. Hun website :  ON1 Photo RAW 2022 – The Ultimate Photo Editor 

 

Ben je beginnende fotograaf met de prangende vraag 'welk professioneel  fotobewerkingsprogramma  zal ik aanschaffen'... werp dan een blik op hun website en YouTube.

 

groetjes,

Rashmideva

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een abonnement op de Creative Cloud van Adobe.
Niet goedkoop, maar ik gebruik er heel van.
Dreamweaver voor websites, Première voor (drone) video's en daarnaast natuurlijk Photoshop / Camera Raw.
Lightroom gebruik ik niet veel. Ik doe vooral veel retouching voor fine-art portretfotografie en dat doe ik bij voorkeur in Photoshop, met een Wacom tablet. Dat werkt heel fijn.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...