Ga naar inhoud

UV-filter: wel of niet?


redactiezoomnl

UV-filter  

42 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik jij een UV-filter?

    • Ja
      21
    • Nee
      21


Aanbevolen berichten

  • Michelle In de kijker en vastgeprikt dit topic

Niet meer. 

het grootst merkbare nadeel wat ik ook echt zelf heb ervaren is de vergrote kans op lensflare, lichtvlekken en ghosting. 

Momenteel is nog wel een voordeel in sommige gevallen een extra beschermlaag voor het objectief. ??

  • Like 3

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van de voordelen v/h gebruik van een UV-filter (of vergelijkbaar filter) is de bescherming van de frontlens v/h objectief (bv. tegen krassen door zand, kras van een takje, enz. ...). Dit is ook één van de redenen waarom vele fotografen een UV-filter (of een ander vergelijkbaar beschermingsfilter) gebruiken (waaronder ikzelf). Liever het UV-filter beschadigd dan de frontlens van het objectief ! Ook bv. bij een kleine valpartij ... (heb kennissen die het hebben meegemaakt en zo, tot hun grote opluchting, alléén het filter moesten vervangen).

aangepast door kingcanon
schrijffout
  • Like 3

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik UV of beschermingsfilters als extra bescherming van de lens, ik veeg nogal graag eens met mijn mouw vlekjes/druppels weg. De coatings zijn daar tegenwoordig ook wel tegen bestand, maar voor mijn eigen gemoedsrust. Met avond/nacht fotografie haal ik ze er wel af omdat je anders last van flare kunt hebben

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij geen UV filters, de zonnekap voldoet ruimschoots. Meer kans op flare wil je ook niet. De beste bescherming voor je lens ben je nog altijd zelf. Op moeilijk terrein b.v. de hand voor de lens houden, of een oude sok er over heen kan ook. Als je dan toch een UV filter wilt gebruiken koop dan een goede, de dingetjes van 3 tientjes beïnvloeden de weergave kwaliteit van de lens nadelig. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, en ik weet dat het bij verkopers een dingetje is. Zit veel marge op, je wordt er als het ware heen gepraat bij aankoop van een lens.

Er moet nogal wat gebeuren wil een lens kapot gaan. Zo ja, dan is er vaak meer schade. En wat te denken van glassplinters van een kapotgeslagen UV filter op je lens?

Vuil, stof of water is eenvoudig te verwijderen met daarvoor de juiste spullen, zitten in mijn fototas (ook een ouderwetse zachte scheerkwast)

Al met al zal het een discussie blijven, doen waarbij je je goed voelt, voor mij is het wel helder:-)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, corvee1r zei:

Mee eens, en ik weet dat het bij verkopers een dingetje is. Zit veel marge op, je wordt er als het ware heen gepraat bij aankoop van een lens.

Er moet nogal wat gebeuren wil een lens kapot gaan. Zo ja, dan is er vaak meer schade. En wat te denken van glassplinters van een kapotgeslagen UV filter op je lens?

Vuil, stof of water is eenvoudig te verwijderen met daarvoor de juiste spullen, zitten in mijn fototas (ook een ouderwetse zachte scheerkwast)

Al met al zal het een discussie blijven, doen waarbij je je goed voelt, voor mij is het wel helder:-)

Het beschadigen van de lens door glassplinters is een fotovriend van mij overkomen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een UV filter alleen maar, als er door bv zand kans op beschadigingen kan zijn. Zoals dit weekend, tijdens de storm, waarop ik naar de kust ben geweest. Maar verder gebruik ik het nooit. En qua bescherming vertrouw ik maar op mezelf en de zonnekap. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Op 1 x na, toen ik een lens van ca 3 meter hoogte op een betonnen vloer liet vallen. Maar dan help een zonnekap of UV filter ook niet. Dat was wel een dure les voor me.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic:

@PeterE3 Prachtige Scania Vabis in je profielfoto ?

On topic: vorig jaar donderde mijn Nikon D4s + 24-70 lens om, stond even onbeheerd op statief in de laagste stand, poten niet wijd gezet (altijd doen met relatief zwaar materiaal)

De zonnekap is nu licht beschadigd. Een wijze les....

aangepast door corvee1r
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vervangen frontlens van Tamron 24-70mm f2.8 G2 kostte me bij Camtech Hazerswoude minder dan 180,- verleden maand. Een goede UV-filter (of eigenlijk is een transparant glas filter genoeg) kost zo'n beetjje de helft van die 180 euro. Ikzelf vind de beeldkwaliteit van mijn foto's belangrijker dan het mogelijke risico om 9 tientjes extra te moeten uitgeven aan een nieuwe frontlens, mocht ie ooit bekrast raken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een UV filter is tegenwoordig niet meer nodig omdat dit in de camera's geregeld wordt. Wat wel belangrijk is om te gebruiken is een protect filter, dit beschermd je dure objectief tegen krassen. Er is veel kwaliteitsverschil in filters, helaas is dit verschil niet voor het blote oog zichtbaar maar komt dit pas tot uitting als je de verschilende filters op de optische bank gaat bekijken. Pas dan wordt deels zichtbaar hoeveel vertekening, chromatische abberatie ed een filter geeft. Daarnaast is de coating van belang, deze moet hard zijn, 99% van de reflecties weghalen en er moet een optimale cohesie zijn met het filter materiaal waardoor de duurzaamheid van de coating is gegarandeerd. Eigenlijk is er dan maar één merkt wat er met kop en schouders boven uit steekt en dat zijn de filters van HOYA.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...