Ga naar inhoud

Na een maand zeg ik maar weer dág. (Edit: Ik blijf nog even)


MorphoLuna

Aanbevolen berichten

Ik heb even ongeveer een maand rondgesnuffeld op de site en in het forum, en ik moet zeggen dat het forum op sterven na, dood is. De geposte foto's zijn óf erbarmelijk óf worden door de redactie geselecteerd op commercieel aantrekkelijke foto's, zoals molens in zonsondergang, een vogel vanuit een kijkhut geschoten of een portret in een studio, waarvan de maker al lang gevestigd is in fotografie.

Word er een keer een enigszins experimentele foto ge-highlight, dan is het weer zoiets als een lange sluitertijd met een vonkenregen of noorderlicht etc.

Ik mis diepgang, bv. klassieke fotografie of een uiteenzetting over de context in een foto zoals compositie of abstracte vormgeving.

De inhoud neigt heel erg naar het commerciële en een soort zelfbehoud om de amateur op hun wenken te bedienen.

Dus, zeg maar,

Tot ziens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik de enige was die dit idee had.

Je hebt gelijk met je opmerkingen.

Ik dacht dat het hier een veelzijdige site was maar ik bloed ook dood hier wat betreft inspiratie.

Probeer je wat anders dan krijg je helemaal geen feedback dus  wordt het vogeltjes en bloemetjes

Ik ben geen abonnee want dat boeit me niet, maar ik vindt camera's en fotograferen leuk en ben hier zomaar terecht gekomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat jullie op Zoom respectievelijk het Forum van Zoom niet gevonden hebben wat jullie zochten of ervan verwachtten. Ik zit nog niet zo lang op Zoom en het Forum van Zoom, dus ik weet niet hoe het vroeger was. In ieder geval is er nu een prikkelende post geplaatst, dus wie weet brengen jullie wat leven op het forum. 

Vinden jullie dat je zelf actief genoeg hebt bijgedragen? 

Wat het commerciële betreft kan ik met jullie meevoelen, maar de website en het forum in de lucht houden kost ook geld.

Misschien vinden jullie elders wat je zoekt, maar nu een discussie aangaan zou wat leven in de brouwerij kunnen brengen. 

 

 

 

  • Like 2

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan voor een deel met je meegaan, maar volgens mij ligt het genuanceerder. Ja, ik zit ook niet te wachten op de zoveelste standaardfoto van de molens van Kinderdijk of die brug in Rotterdam, maar dat is nu eenmaal het eigene van een open forum: iedereen kan plaatsen wat hij wil. Vanuit commercieel oogpunt heeft dat voors en tegens, maar je krijgt dus af en toe ook content met bedenkelijke kwaliteit. En eigenlijk is dat wel mooi, als we met elkaar leren de ander constructieve kritiek te geven en niet verzanden in alleen maar complimentjes.

Afgezien daarvan heeft Zoom inderdaad een hinderlijke neiging tot het goedkoop uitmelken van te snel gemaakte onderwerpen en het spammen met aanbiedingen... Maar ja, het is gratis, dus wat verwacht je? De winst moet ergens vandaan komen....

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste foto's waren ook bagger, haha, en deze had ik ook gepost op een oude forum over fotografie. Dat was in de tijd toen ik een Canon 300D had aangeschaft. Deze was net uit in Nederland. Ik had een paar jaar op dat forum gezeten, en door kritiek op je foto's begin je ook zelfkritiek op te bouwen en had veel geleerd. Ik denk dat de meeste fotografen de kneepjes van fotografie zelf geleerd hebben door te onderzoeken hoe anderen het doen. Sommige nemen een cursus om op gang te komen. Gaandeweg ontwikkel je je eigen stijl of niche.

Ik ben na al die jaren mijzelf nog steeds aan het ontwikkelen, en de laatste maanden volledig overgegaan van natuur op urban (straat, minimalistisch), en dit soort fotografie wordt naar mijn inziens onderbelicht op Zoom. Je komt dit soort fotografie wel tegen, maar dan wordt soms bv. die ene urbex foto van een verlaten interieur in HDR naar voren gehaald door de redactie. Plaatjes die je als poster in de woonkamer/kantoor kan hangen.

Ik mis een beetje "storytelling". De kunst van het fotograferen op een andere manier. Dit zijn bv. foto's die ik van de week geschoten heb, die je niet zo snel aan de muur zou hangen, maar wel een nieuwsgierigheid teweeg brengt vanwege mijn eigen nieuwsgierigheid naar mijn omgeving waarin ik me beweeg:

 

Loods8.jpg

Loods4.jpg

Loods12.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • MorphoLuna wijzigde de titel naar Na een maand zeg ik maar weer dág. (Edit: Ik blijf nog even)
14 uren geleden, LievenLens zei:

Niemand belet er u om die klassieke foto's te posten. Doe uw ding in fotografie en plaats die foto's. Geef er een uiteenzetting bij hoe je die compositie of dat beeld opgebouwd hebt. Komaan, waarop wacht je ?

 

Weet je wat?. Ik blijf nog even, haha. Misschien kan ik mijn visie op het vastleggen in beeld anarcheren op deze site, en dat abstracte fotografie óók een manier van kijken naar je omgeving kan zijn.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, MorphoLuna zei:

Weet je wat?. Ik blijf nog even, haha. Misschien kan ik mijn visie op het vastleggen in beeld anarcheren op deze site, en dat abstracte fotografie óók een manier van kijken naar je omgeving kan zijn.

waar staan je foto's op zoom, wellicht kan ik je van feedback en oh's en ah's voorzien ?

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een quik scan gedaan,  erg fraaie foto's.  

Tip, bij bijvoorbeeld  'message send' zou je wellicht wat meer tekst bij kunnen voegen om de foto te laten snappen bij het gros van de kijkers.  Er staat nu alleen maar dubbel laags compositie.  Voor je feedback zou ik ook kunnen denken dat mensen niet eens weten waar ze naar kijken alvorens kritiek te geven

  • Like 2

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het over het algemeen erg moeilijk om feedback te geven. Als ik een foto zie, zie ik misschien wel te vaak gewoon een plaatje. Iets waarvan ik nooit gedacht zou hebben om een foto van te maken. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben en dat ze dus de foto's die opvallen, die anders zijn dan wat we in het dagelijks leven vinden, liken en op reageren.

Ik ben wel altijd benieuwd wat fotografen bedoelen met hun foto's. Om een voorbeeld te noemen.. De foto met de titel 'E' is voor een leek als ik gewoon iemand die langs een woord fietst. Zou ik nooit op reageren, omdat ik nog niet bedreven genoeg ben om hier een echte waardering voor te kunnen geven. Snap je wat ik bedoel? Als meer mensen last hebben van wat ik beschrijf, snap ik dat de zoveelste molen in Kinderdijk een like krijgt, omdat die foto het grote publiek aanspreekt. Die foto wordt... begrepen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, vBartheld zei:

Ik vind het over het algemeen erg moeilijk om feedback te geven. Als ik een foto zie, zie ik misschien wel te vaak gewoon een plaatje. Iets waarvan ik nooit gedacht zou hebben om een foto van te maken. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben en dat ze dus de foto's die opvallen, die anders zijn dan wat we in het dagelijks leven vinden, liken en op reageren.

Ik ben wel altijd benieuwd wat fotografen bedoelen met hun foto's. Om een voorbeeld te noemen.. De foto met de titel 'E' is voor een leek als ik gewoon iemand die langs een woord fietst. Zou ik nooit op reageren, omdat ik nog niet bedreven genoeg ben om hier een echte waardering voor te kunnen geven. Snap je wat ik bedoel? Als meer mensen last hebben van wat ik beschrijf, snap ik dat de zoveelste molen in Kinderdijk een like krijgt, omdat die foto het grote publiek aanspreekt. Die foto wordt... begrepen. 

Het is eigenlijk een groot compliment als je alleen likes krijgt en GEEN feedback op je foto's (wat blijkbaar bij de meerderheid van de geplaatste foto's gebeurt) Dus de meeste fotografen op deze site zijn goed bezig want anders zouden ze wel opbouwende, constructieve feedback krijgen waar ze wat mee kunnen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, vBartheld zei:

Ik vind het over het algemeen erg moeilijk om feedback te geven. Als ik een foto zie, zie ik misschien wel te vaak gewoon een plaatje. Iets waarvan ik nooit gedacht zou hebben om een foto van te maken. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben en dat ze dus de foto's die opvallen, die anders zijn dan wat we in het dagelijks leven vinden, liken en op reageren.

 

Ik geef toe, ik heb makkelijk praten. Ik moet regelmatig ook beroepshalve foto's beoordelen. Dus van drempelvrees heb ik geen last.

Foto's die me op Zoom niet opvallen, reageer ik niet op, dan kan ik wel bezig blijven. Foto's die me wel opvallen, hebben bijna altijd wel iets goeds (een heel enkele keer valt een foto op doordat ie echt slecht is, maar dan ik: laat ook maar). Ik begin altijd met het positieve te benoemen (dat hoeft niet te betekenen dat de foto jouw smaak is, maar met enige kennis van fotografie kun je ook een foto in een andere stijl wel beoordelen). Kritische opmerkingen verpak ik vaak in vragende vorm: hoe zou je uitkomen als je dit of dat deed. Dat komt minder oordelend over, en vaak is dat meer dan terecht, doorgaans weet jij immers niet onder welke omstandigheden een foto gemaakt is en over welke middelen de fotograaf beschikte.
Meer algemeen: jij bent ook fotograaf, je bent dus minstens enigszins creatief. Dus heb je ook een mening. Daar mag je anderen van laten profiteren, dat is zelfs het idee achter een (foto-)forum. Verwoord het vooral positief, word zeker niet persoonlijk, maar van alleen maar complimentjes wordt niemand beter. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ik geef toe, ik heb makkelijk praten. Ik moet regelmatig ook beroepshalve foto's beoordelen. Dus van drempelvrees heb ik geen last.

Het is niet zozeer drempelvrees. Het gaat mij meer om dat ik van veel foto's het...nut niet inzie. Waarom zou ik iets moeten vinden van een foto van een grassprietje uit een tegel (bij wijze van spreken)? Zoals je zelf zegt, foto's die niet opvallen, reageer je niet op. Voor mij is dat het overgrote deel van eigenlijk alle foto's. Ik mis dan het verhaal, de reden van de foto. Wat de fotograaf ermee wil zeggen. En als veel meer mensen dat hebben, kan ik mij dus voorstellen dat er voornamelijk likes gegeven worden (dat is lekker makkelijk), maar weinig echte feedback gegeven wordt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's beoordelen vind ik zelf ook erg moeilijk. Het is gemakkelijker om een mooie foto te liken, dan kritiek geven op een minder mooie foto, maar wel potentie heeft.

De waarde inschatten van een foto heeft naar mijn inziens te maken met een stukje kennis van cultuur en kunst, maar ook hoe je open staat voor hetgeen. Ik kan mij voorstellen dat mensen abstracte of experimentele fotografie helemaal niks vinden, en je moet het ook niet willen pushen.

Ik wil ook niet "boven" de amateur fotograaf staan, en zeggen hoe ze het beter moeten doen, met het wijzende vingertje.

Een fotograaf die gedreven is om zich te ontwikkelen, weet eigenlijk al wel wat ze zelf fout doen. Niet door kritiek, maar door studie van gevestigde fotografen, en hun eigen werk daarmee vergelijken.

Voor mijzelf leer ik veel van de volgende Youtube kanalen:

The Photographic Eye:

https://www.youtube.com/@ThePhotographicEye

Sean Tucker:

https://www.youtube.com/@seantuck

The art of Photography:

https://www.youtube.com/@theartofphotography

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begint je verhaal met te zeggen dat het forum op sterven na, dood is, niet dit forum in ieder geval want reactie genoeg. 

Wat je zegt over de foto's op de site heb je wel gelijk in, foto van de dag sla ik al sowieso over, ik zap altijd gelijk naar nieuwste foto's. Ik heb helemaal geen zin in populaire foto's nog eens mijn mening over te geven of keuzes van anderen, ik kijk zelf wel wat ik leuk vind. En als ik dan iets leuk vind dan geef ik meestal ook alleen maar een like. Het leveren van (opbouwende  - dat dacht ik toch) kritiek heb ik afgeleerd, velen willen het gewoon niet horen en zijn meteen op de teentjes getrapt. Bij de fotoclub waar ik lid van ben beoordelen we ook elkaars foto's en je leert zo veel van andermans kijk op jou plaatjes dus het is jammer dat het op zoom niet lijkt te werken.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Stefanie71 zei:

Het leveren van (opbouwende  - dat dacht ik toch) kritiek heb ik afgeleerd, velen willen het gewoon niet horen en zijn meteen op de teentjes getrapt.

Op zich wel jammer, ik mag graag horen wat er wel en niet goed is aan mijn foto's. Maar dat is persoonlijk en ben het wel met je eens vwb de getrapte teentjes

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Stefanie71 zei:

Je begint je verhaal met te zeggen dat het forum op sterven na, dood is, niet dit forum in ieder geval want reactie genoeg. 

Wat je zegt over de foto's op de site heb je wel gelijk in, foto van de dag sla ik al sowieso over, ik zap altijd gelijk naar nieuwste foto's. Ik heb helemaal geen zin in populaire foto's nog eens mijn mening over te geven of keuzes van anderen, ik kijk zelf wel wat ik leuk vind. En als ik dan iets leuk vind dan geef ik meestal ook alleen maar een like. Het leveren van (opbouwende  - dat dacht ik toch) kritiek heb ik afgeleerd, velen willen het gewoon niet horen en zijn meteen op de teentjes getrapt. Bij de fotoclub waar ik lid van ben beoordelen we ook elkaars foto's en je leert zo veel van andermans kijk op jou plaatjes dus het is jammer dat het op zoom niet lijkt te werken.

Je hebt gelijk, maar nog zie ik eigenlijk niet veel activiteit in het algemeen.

Hier in Delfzijl is ook een fotoclub waar ze elkaars werk beoordelen. Misschien moet ik daar eens een keer aanwaaien.

Misschien is het interessant om een foto opdracht te organiseren op dit forum. Bv. elke week of óm de week een opdracht, waarbij men elkaars foto's kan beoordelen.

Erg leerzaam voor degenen die net begonnen zijn met de hobby, maar ook voor gevorderden om hun kennis door te geven.

aangepast door MorphoLuna
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in de buurt zat/zit ook een fotoclub. Zelden zo'n setje amateurs bij elkaar gezien. Huisvrouwenclubje in mannenuiterlijk. Een paar konden goed en creatief fotograferen maar het beoordelen ging puur op: Dit vind ik wel mooi, deze foto is van die en die, die mag ik niet, dus slechte foto. Echt kansloos. 

Een fotoopdracht hier is op zich leuk, maar laat nou toch echt het zoom gallery voor het delen van foto's zijn en niet hier ook nog een topic komen met: kijk wat ik kan en doe. Ben bang dat het weer een plek wordt waar we uiteindelijk 2 fotografen hebben die de meeste likes en reacties krijgen. 

  • Like 2

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

@darka Gelukkig ben ik bij een fotoclub waar het wel professioneel aan toe gaat (en toch zijn we allemaal amateurs) beoordeling op compositie, kleurgebruik etc. niet enkel vind ik wel/niet leuk. 

Foto opdracht vind ik maar niks, als ik huiswerk wil ga ik wel een opleiding volgen, bovendien heeft iedereen heeft zijn eigen stijl welke niet altijd bij een opdracht past. Ik vind bovendien dat het forum niet dient om veel foto's te plaatsen, wat al snel gebeurt als je zoiets organiseert. Een foto posten met een specifieke vraag, of als toelichting ergens bij vind ik prima, het topic 'waar was je vandaag' kan nog net maar meer foto's hoort niet in een forum thuis vind ik, daarvoor hebben we een plek op de website van zoom

Maar misschien kan vanuit zoom net zoals met wedstrijden iets met weekopdrachten gedaan worden ...

aangepast door Stefanie71
schrijffout
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...