Ga naar inhoud

Waar verkoop jij je foto's?


redactiezoomnl

Foto's verkopen  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. Verkoop jij je foto's?

    • Ja
      18
    • Nee
      13
    • Soms
      8


Aanbevolen berichten

Tsja, ik heb ja ingevuld omdat ik een aantal foto's op werk aan de muur heb gezet maar feitelijk heb ik er nog geen daadwerkelijk verkocht. Wel wat safe's dus er is wel interesse maar het aanbod is er zo groot dat je erin verzuipt. Heb ook wel nagedacht om ook wat op stockfoto sites te zetten maar daar wordt je helemaal simpel van de kleine lettertjes en het aanbod is enorm. Klusje aannemen als in bruiloften, communie e.d. heb ik gedaan maar ben ik mee gestopt omdat ik dat eigenlijk helemaal niet leuk vind om te doen ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment niet. 

Misschien eens in verdiepen hoe wat en waar. 

Soms wel een betaalde shoot. (opzich ook soort van foto's verkopen hé). 

 

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verkoop foto’s via verschillende stockbureaus. Ik beleef daar veel plezier en voldoening aan en het levert me een heel aardige bijverdienste op.

Voor de geïnteresseerde: ik houd al jaren een website bij over stockfotografie. Ondertussen veel informatie daarop, van hoe het werkt t/m wat ik er zelf mee verdien.

Als je even wilt kijken, ik heb de link in mijn handtekening gezet.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog veel sportevenementen als hardlopen of paardensport fotografeerde verkocht ik mijn foto's via Oypo. Foto's bewerken in Lightroom en vervolgens via de publicatie plug-in van Oypo in Lightroom publiceren op site van Oypo. Had je verder geen werk aan. Vooral die van de paardensport verkochten zich bijna vanzelf. Je was nog maar amper thuis van het evenementen of je had de eerste berichtjes al via mail of sociale media met de vraag waar ze de foto's konden zien.

Die van mijn concerten of festivals verkoop ik meestal via sociale media. Artiesten taggen en dan komt regelmatig de vraag of ze de foto kunnen kopen. Of zoals gister nog dat een festival een sfeerfoto van de bezoekers gedeeld heeft en ik het verzoek krijgen of ze de foto in hoge resolutie kunnen kopen.

En verder zijn er ook nog de betaalde opdrachten.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, TWvU zei:

Ik verkoop foto’s via verschillende stockbureaus. Ik beleef daar veel plezier en voldoening aan en het levert me een heel aardige bijverdienste op.

 

Voor de geïnteresseerde: ik houd al jaren een website bij over stockfotografie. Ondertussen veel informatie daarop, van hoe het werkt t/m wat ik er zelf mee verdien.

 

Als je even wilt kijken, ik heb de link in mijn handtekening gezet.

 

Leuke site, handige info als je met stockfoto's wilt beginnen maar wat ik wel een beetje mis (of heb ik niet goed gekeken misschien)  is iets over de rechten op je foto's, bij de ene site bied je ze niet exclusief aan, bij andere juist weer wel (dat zijn de kleine lettertjes die ik bedoel) dan moet je goed bijhouden wat je waar aanbied om niet de regels te breken en wat mij eigenlijk ook niet duidelijk is daarin is of je de foto's zelf nog wel op je eigen website mag gebruiken ...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Stefanie71 zei:

Leuke site, handige info als je met stockfoto's wilt beginnen maar wat ik wel een beetje mis (of heb ik niet goed gekeken misschien)  is iets over de rechten op je foto's, bij de ene site bied je ze niet exclusief aan, bij andere juist weer wel (dat zijn de kleine lettertjes die ik bedoel) dan moet je goed bijhouden wat je waar aanbied om niet de regels te breken en wat mij eigenlijk ook niet duidelijk is daarin is of je de foto's zelf nog wel op je eigen website mag gebruiken ...

Als je een stockfoto verkoopt geef je alleen een gebruiksrecht af. Jij blijft te allen tijde eigenaar van de foto. Op je eigen website plaatsen is dus geen enkel probleem. Mijn eigen website staat vol met foto's die ik ook als stockfoto heb aangeboden.

Een foto exclusief bij één stockbureau verkopen is de (geringe) meerprijs niet waard. Als je de foto bij meerdere bureaus aanbiedt levert dat veel meer op.
Ik verkoop al mijn foto's dus niet-exclusief. En dan heb je dus ook geen gedoe van daarvoor een administratie bijhouden .

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verkoop foto’s via Shutterstock en Getty en verder via Werk aan de Muur. Shutterstock staat op nr 1 voor wat betreft verkopen. De prijzen wisselen sterk, dat komt door de abonnementen van de kopers, maar wel leuk om te zien dat wereldwijd ‘ergens’ mijn foto’s gebruikt worden. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Bladehans60 zei:

Ik deel de, motocross, foto's gratis. Maar nu is er een professional die zijn foto's te koop aanbiedt. Pleeg ik nu broodroof?

Lijkt mij niet, zo lang je niet door de organisatie bent gevraagd om gratis foto's te komen maken op de cross

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Lijkt mij niet, zo lang je niet door de organisatie bent gevraagd om gratis foto's te komen maken op de cross

Ik heb wel eens het verzoek gehad of ik a.u.b. wou stoppen met het delen van foto's. Was voor de plaatselijke krant naar naar een concours hippique geweest. Foto van de winnaar naar de krant gestuurd en een aantal foto's van anderen gedeeld op sociale media. Werd de fotograaf daar niet blij van. Die was bang dat zij minder foto's verkocht.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgezien dat ik voor een, helaas opgeheven, magazine werkte (foto's en verhaal aanleveren), heb ik af en toe een foto aan bedrijven verkocht die op Zoom of Flickr gevonden was. Wat me dan tegenvalt is, dat men weinig geld voor over heeft. Ik had een paar prachtfoto's van een oude lokatie, waar voor mij veel werk en resikosten in zaten, dan willen ze die commercieel gebruiken, ik vraag een schappelijk bedrag en vervolgens hoor je niets meer. Van evenementen waar ik uit vrije wil naartoe ga, wil ik de foto's nogal eens aan bekenden geven. Daar heb ik dan zelf ook de lol van gehad om er te zijn. Maar de meer kunstzinnige foto's of die, waar ik veel moeite voor heb moeten doen, daar wil ik een alleszins redelijke vergoeding voor hebben. Ik vraag dan ook meestal wat hun budget is daarvoor. Een commercieel bedrijf zonder budget krijgt geen foto van mij. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lenjan zei:

Ik heb wel eens het verzoek gehad of ik a.u.b. wou stoppen met het delen van foto's. Was voor de plaatselijke krant naar naar een concours hippique geweest. Foto van de winnaar naar de krant gestuurd en een aantal foto's van anderen gedeeld op sociale media. Werd de fotograaf daar niet blij van. Die was bang dat zij minder foto's verkocht.

Lastige dilemma's ...

Aan de ene kant, een bakker kan ook niet klagen als de supermarkt ook brood verkoopt. In jouw geval, jammer voor haar dus. Het is nu eenmaal vrij om in de openbare ruimte foto's te maken.

Aan de andere kant, hoe openbaar is zo'n concours hippique? Bij bijvoorbeeld een betaald concert mag je ook niet zomaar foto's van de artiesten maken. Dus hoe ligt dat voor een dergelijk evenement?
Mijn eigen vuistregel is dat als je ergens voor moet betalen je inderdaad moet uitkijken om daar zonder meer (stock)foto's van te maken. Maar ook dat is niet zwart-wit. Als ik een olifant uit Artis op de foto zet zal niemand daar moeilijk over doen.
Bij twijfelgevallen vraag ik - indien mogelijk - altijd even of het wel/niet is toegestaan om foto's te maken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was wel betaalde toegang maar had een pers accreditatie. Mocht dus foto's maken. Maar was voor mij niet zo'n dilemma hoor. Heb verder geen foto's meer gedeeld.

Volledig openbaar is inderdaad een ander verhaal. Ook wel eens bij een concours hippique geweest die in een openbaar park werd gehouden waar iedereen vrij toegang had. Zat de officiële fotograaf mij de hele dag boos aan te kijken en stuurde nog even iemand van de organisatie op mij af. Maar daar had ik verder geen boodschap aan en kon ook gewoon verder fotograferen.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, PeterE3 zei:

Afgezien dat ik voor een, helaas opgeheven, magazine werkte (foto's en verhaal aanleveren), heb ik af en toe een foto aan bedrijven verkocht die op Zoom of Flickr gevonden was. Wat me dan tegenvalt is, dat men weinig geld voor over heeft. Ik had een paar prachtfoto's van een oude lokatie, waar voor mij veel werk en resikosten in zaten, dan willen ze die commercieel gebruiken, ik vraag een schappelijk bedrag en vervolgens hoor je niets meer. Van evenementen waar ik uit vrije wil naartoe ga, wil ik de foto's nogal eens aan bekenden geven. Daar heb ik dan zelf ook de lol van gehad om er te zijn. Maar de meer kunstzinnige foto's of die, waar ik veel moeite voor heb moeten doen, daar wil ik een alleszins redelijke vergoeding voor hebben. Ik vraag dan ook meestal wat hun budget is daarvoor. Een commercieel bedrijf zonder budget krijgt geen foto van mij. 

Het valt mij ook op dat men weinig geld overhebben voor een foto terwijl je tijd en moeite in een foto stopt. Af en toe heb ik het idee dat men niet weet hoeveel werk en moeite een fotograaf in een foto stopt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verkoop en verhuur foto's. Ik heb een eigen website, www.fritskooijmans.nl en daarnaast zet ik mijn foto's op Flickr. Op dit moment exposeer ik met 20 foto's in het ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten. Verder krijg ik soms opdrachten, zoals onlangs interieurfoto's voor een vakantiehuis. Ze wilde die gebruiken voor hun website. Daar heb ik een offerte voor gemaakt en dat bedrag voor bedrag gekregen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...