Ga naar inhoud

Hoe organiseer jij je foto's?


redactiezoomnl

Aanbevolen berichten

Ik heb om te beginnen mapjes per maand. Als je die namenm geeft in formaat 2022-07-juli, 2022-08-augustus komen ze mooi op volgorde en herken je ze makkelijk. Als er in een maand erg veel gemaakt zijn, maak ik evt subfolders, met ofwel 1 onderwerp apart, ofwel een selectie van de besten.

Bewerkte foto's geef ik in de  exif-data trefwoorden mee (plus copyright-meldingen, maar dat terzijde) en voorzie van ik vqan een naam waaraan de foto te herkennen is, zodat je zelfs vanuit het zoekvenster in de taakbalk van windows de foto terug kunt vinden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk ook met mapjes met ofwel jaar en omschrijving (voor wat maar 1x per jaar voorkomt) maand erbij als het wel vaker in het jaar voorkomt en daarbinnen eventueel nog sub mappen. trefwoorden gebruik ik niet want of ik nu alle mappen vliegbeestjes moet doorzoeken of alle foto's met label libelle dat gaat niet veel uitmaken 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

sorteer op jaar, maand, dag onderwerp. 

Ik werk in lightroom in verschillende catalogussen, Mijn modellen staan in een andere catalogus dan mijn vogels.

Modellen staan op naam en evt datum. Toni 190521  Vogels en wildlife staan op soort, uitgebreid met een mapje "ongedefinieerd. De mappen in lightroom komen bij mij overeen met mijn mappenstructuur op de computer en dropbox. 

Ben je een dag in het wilde weg vogels aan het fotograferen dan heb je wat werk om ze in de juiste map te schuiven, maar eenmaal klaar is het wel het overzichtelijkst.

 

Ik zou in lightroom graag een functie terug zien om een bepaalde foto te "locken" tegen bewerken, zodat je een trigger krijgt dat de foto volledig klaar is voor wat voor afdruk dan ook

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Redelijk simpel, voor elk jaar een map. Daarin de mappen met de foto’s. 
elke map (en foto daarin) begint met datum in volgorde jjjjmmdd-onderwerp. 
ik heb dus alles chronologisch in de jaarmap met achter de datum het onderwerp of de plaats waar ik was. Maak ik vandaag foto’s van een bos, dan zou het bijvoorbeeld zijn 20220920_bos. De foto’s krijgen dezelfde naam met volgnummer. In lightroom nog wat trefwoorden daarna. Ik kan dus alles zien op datum en kan ook zoeken op onderwerp. Zo zit ik niet met een wirwar van mappen, daar word ik driftig en onrustig van. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Dat ik in de exif-data ook vermeld dat ik de maker ben en hoe ik te bereiken ben zodat de goedwillende, nette hergebruiker mij kan vragen of het mag...

Mijn camera zet mijn naam al in de exif en alles wat ik op het web zwier zet ik mijn logo op. Ik had er nog niet aan gedacht dat ik m'n contactgegevens in de exif kan zetten, maar nette hergebruikers zouden me met naam en google toch wel moeten kunnen vinden 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aanpak verschilt niet veel van de meeste onder ons, maar toch....

Ik heb een partitie waar ik de bewerkte foto's bewaar met formaat: jaar - onderwerpsnaam (Bijv. 2019 - Hockenheim F1) Voor en vast onderwerp, bijv Astrofotografie, daar heb ik een aparte map voor. Fotografeer ik dat onderwerp meerdere malen dan plak ik daarin een map met jaar en maand.

In Adobe Bridge voeg ik trefwoorden toe en ster waardering.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-9-2022 om 19:55, marcoH zei:

Redelijk simpel, voor elk jaar een map. Daarin de mappen met de foto’s. 
elke map (en foto daarin) begint met datum in volgorde jjjjmmdd-onderwerp. 
ik heb dus alles chronologisch in de jaarmap met achter de datum het onderwerp of de plaats waar ik was. Maak ik vandaag foto’s van een bos, dan zou het bijvoorbeeld zijn 20220920_bos. De foto’s krijgen dezelfde naam met volgnummer. In lightroom nog wat trefwoorden daarna. Ik kan dus alles zien op datum en kan ook zoeken op onderwerp. Zo zit ik niet met een wirwar van mappen, daar word ik driftig en onrustig van. 

Zo doe ik het ook. Sinds kort zet ik achter de naam van datum (het dag-mapje) ook maar de naam van bijv. bos, zeeland enz. Ik zocht me nl. nog steeds gek naar een bepaalde foto, omdat je vaak later niet meer precies de dag weet. De jpg's (dus na bewerking in LR) staan eerst in een mapje "Naamloze export" (mijn zoon gaf dat mapje ooit die naam). De RAW-'s staan onder Afbeeldingen > jaar-mapje en dan dag-mapje. 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto's gaan in jaarmappen, met daarin submappen met plaats naam

de fotocursus is een aparte map, net als de map workshops en een aparte map voor mijn kleindochter die is onderverdeeld in submappen met de datum erbij.

Maar mijn kleindochter en trouwens ook mijn 2 honden zet ik liever niet te kijk voor iedereen.

  • Like 1

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet goed wat die opmerking over kleindochter en honden met het onderwerp te maken heeft. Sowieso deel ik alleen foto's die ik de moeite vindt om te delen, bewaar mijn complete collectie niet in de cloud. Maar afgezien daarvan, op Zoom hoef je er niet bij te zetten wie je modellen zijn, en je kleindochter van drie wordt over tien jaar echt niet meer herkend.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Beuv-foto zei:

Raw map: per jaar / maand / dag.

Elke maandag schuif ik de afgelopen maand op 2 externe HDD schijven. 

 

image.png.09a6a5754238933639c7d11d584a7058.pngimage.png.db4633c0c3686215fd5006a2dff35297.png

Op twee externe schijven opslaan is sowieso een goed idee, en als je eentje daarvan dan bewaart in je camper/caravan of bij een goede vriend, ben je zelfs gedekt als er bij jou thuis brand uitbreekt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, PeterKosterHT zei:

 en je kleindochter van drie wordt over tien jaar echt niet meer herkend.

Tenzij ze een Doutzen Kroes wordt of op een andere manier een bekend persoon waarbij mensen tot in den treure het net af gaan speuren naar foto's van vroeger.  Dan zijn er altijd mensen die dit soort foto's weten te vinden. 

  • Like 1
  • Haha 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-9-2022 om 19:45, PeterKosterHT zei:

Ik snap niet goed wat die opmerking over kleindochter en honden met het onderwerp te maken heeft. Sowieso deel ik alleen foto's die ik de moeite vindt om te delen, bewaar mijn complete collectie niet in de cloud. Maar afgezien daarvan, op Zoom hoef je er niet bij te zetten wie je modellen zijn, en je kleindochter van drie wordt over tien jaar echt niet meer herkend.

Heel simpel.... het topic gaat over hoe je foto's organiseert..  ik heb dus o.a. een map "naam" kleindochter, en een map honden.

Er wordt best veel gewaarschuwd zet kinderen niet te pas en te onpas op internet, vandaar. Excuses  als u zich daar aan stoort.

 

  • Like 1

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, rptonia zei:

Heel simpel.... het topic gaat over hoe je foto's organiseert..  ik heb dus o.a. een map "naam" kleindochter, en een map honden.

Er wordt best veel gewaarschuwd zet kinderen niet te pas en te onpas op internet, vandaar. Excuses  als u zich daar aan stoort.

 

Ik zei niet dat ik me er aan stoorde, ik zei dat ik het niet snapte. En met een map kleindochter op je eigen pc zie ik nog steeds geen probleem, er van uitgaande dat je beveiliging in orde is. Zou ik in de cloud inderdaad liever niet doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik organiseer mijn foto's niet op datum, maar wel op onderwerp, een systeem dat ik zelf ontworpen heb.
Eerst gaan alle foto's naar de map 'Afbeeldingen - Na te zien', dan worden de nodige foto's bewerkt en geplaatst in de map 'Afbeeldingen'.
Die map heeft ondermappen zoals 'Dieren', 'Vogels', 'Insecten', 'Vlinders' en meer.
In zo een map, bij voorbeeld 'Vogels', zijn er ondermappen met de naam van het onderwerp zoals 'Aalscholver', 'Roodborstje', 'Zwaan', enzovoort.
Zo vind ik direct wat ik nodig heb.
 

  • Like 3

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb ruim 80.000 foto's in mijn Lightroom catalogus en de foto's fysiek op een 2TB flashgeheugenkaart. Ik maak voor elk fotomoment (1999 tot heden) een map aan met als mapnaam altijd jaar+maand+omschrijving. Bijvoorbeeld: 2022-08 Vakantie Italie, 2022-09 Vriendenweekend In Brabant, 2022-10 Kleinkinderen bij ons, 2022-11 Gooimeer bij avond, 2022-11 Leuvenumse bos, 2022-12 Intocht Sint, etc. Dus ook zo in Lightroom.

In Lightroom geef ik daar nog een kenmerk/trefwoord aan mee, zodat ik daarop ook kan zoeken. Op kenmerk  vakantie, kleinkinderen, natuur en landschap, portret, etc. zijn ze per kenmerk opvraagbaar. Een copy van de 80.000 foto's en video's staat op de NAS.

De Lightroom catalogus staat op mijn laptop met 500 Gb SSD plus een kopie op de 2TB flashgeheugen en de NAS. Werkt super snel zeker met deze enorme hoeveelheid foto's en video's. En ik heb onderweg zoals op (verre) vakanties altijd alles bij me, zowel om te bewerken als voor de veiligheid. Immers raakt het thuis weg, dan heb ik onderweg alles nog en omgekeerd ook.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...