Ga naar inhoud

Nieuwe kijk op de belichtingsdriehoek

Alfred
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik snap niet zo wat daar nieuw aan is. Kies altijd eerst mijn diafragma, dan mijn sluitertijd en vervolgens mijn ISO als ik op de M stand fotografeer. Fotografeer ik op de A(v) stand kies ik ook eerst mijn diafragma, dan mijn ISO om te kijken wat de sluitertijd wordt en pas die eventueel aan om een minimale of maximale sluitertijd te krijgen die ik wil.

• Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diafragma is bepalend voor het beeld en niet enkel bij landschap, diafragma keuze is dus meestal 1, sluitertijd 2 en ISO komt bij mij pas kijken als ik het met de andere 2 alleen niet kan maken. Bij beweging wil sluitertijd ook nog weleens leading worden (beeld bevriezen of juist extra trekken) ook dat gebruik ik voor landschap (waterval, getrokken lucht, water uitvlakken) ondanks gebruik van filters moet dan toch ooit de diafragma aangepast aan de gewenste sluitertijd, dus sluitertijd is niet altijd enkel dienend bij landschap. Statief heb ik bijna altijd bij me dus dan kan ik de ISO meestal ongemoeid laten

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Alfred wijzigde de titel naar Nieuwe kijk op de belichtingsdriehoek

Ook dan blijft het principe hetzelfde. Alleen als je niet voldoende licht heb moet je soms compromissen sluiten. En dat kan per situatie verschillen welke keuze je dan maakt. Diafragma groter, sluitertijd langer of ISO hoger dan gewenst (of alle drie, of twee van de drie).😉

• Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn uitgangspunt is ook het diafragma, want scherptediepte is voor mij bepalend. En ik weet genoeg van belichting om te bedenken wat dan de consequenties voor sluitertijd en iso zijn. Ligt natuurlijk anders als je bij snelle sporten je camera mee wilt trekken, wil nog eens tijd maken om dat uit te proberen.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...