Ga naar inhoud

Welke systeemcamera?


lleejjoonn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Omdat fotografie mij steeds meer begint te interesseren ben ik opzoek naar een goede camera. Momenteel bezit ik nog geen camera en ben dus echt nog een beginnende beginner. 

Ik ben inmiddels een paar weken aan het oriënteren. Op sommige vlakken ben ik verder gekomen. Op andere vlakken ben ik door al het oriënteren het spoor bijster. De reviews online zijn leuk maar het is niet altijd duidelijk of een review gesponsord is.

Ik zoek dus eigenlijk wat hulp bij het maken van een goede keuze.

Wat weet ik wel:

- Ik ben opzoek naar een systeemcamera.

- Ik heb vrij grote handen dus de camera mag wat body hebben.

- Een camera hoeft niet perse heel licht te zijn.

- Ik zal voornamelijk foto's maken van natuur, architectuur en in portret vorm.

- Mijn budget is  +/- €1800.

- Liever nieuw dan tweedehands.

- Ik wil een beginnerscursus gaan volgen.

Waar kan ik hulp bij gebruiken:

- Welke systeemcamera is een goede optie?

- Wat is een goede lens om mee te starten?

- Ik neig naar fullframe, of is dat echt overbodig?

Ik ben zoals gezegd een beginner. Dus ja heel veel camera's zullen prima zijn. Ik wil alleen wel graag een kwalitatief goede camera waar ik ook nog wat aan heb als deze hobby wat meer uit de hand loopt.

Ik hoor graag welke camera jij zou kiezen, met welke lens en waarom.

Alle hulp wordt gewaardeerd! 

Groetjes Léon 

aangepast door lleejjoonn
Foutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt slechte camera's worden tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt. Mijn idee: pak een aantal camera's binnen jouw budget en zoek de reviews op dpreview.com op. Die zijn onafhankelijk en gaan bovendien gepaard met veel voorbeeldfoto's die je in hoge resolutie kunt downloaden.

Om het prijsverschil van de camera sec hoef je fullframe tegenwoordig niet links meer te laten liggen. Met aps-c heb je wel voor een bescheidener prijs meer tele bereik, kan handig zijn bij natuurfotografie. Heeft bij slecht licht in ieder geval in theorie meer ruis, maar die filter je er met Topaz vaak goed uit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, vBartheld zei:

Hoi!

Ik ga er vanuit dat de €1800,- inclusief objectief is? 

Heb je voorkeur voor een merk? Sony, Canon etc? 

Hallo! 

Ja €1800 is inclusief objectief. 

Een voorkeur voor een merk heb ik niet. Ik heb wel het idee dat de Sony camera's over het algemeen wat kleiner zijn en dat ze deels gericht zijn op video/vloggen(?).

De video functies van een camera vind ik persoonlijk wat minder interessant.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Echt slechte camera's worden tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt. Mijn idee: pak een aantal camera's binnen jouw budget en zoek de reviews op dpreview.com op. Die zijn onafhankelijk en gaan bovendien gepaard met veel voorbeeldfoto's die je in hoge resolutie kunt downloaden.

Om het prijsverschil van de camera sec hoef je fullframe tegenwoordig niet links meer te laten liggen. Met aps-c heb je wel voor een bescheidener prijs meer tele bereik, kan handig zijn bij natuurfotografie. Heeft bij slecht licht in ieder geval in theorie meer ruis, maar die filter je er met Topaz vaak goed uit.

Hallo Peter,

Bedankt voor de reactie en tips.

Ik ga nog eens rondneuzen op dpreview.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, lleejjoonn zei:

Ik heb wel het idee dat de Sony camera's over het algemeen wat kleiner zijn en dat ze deels gericht zijn op video/vloggen(?).

Niet meer of minder als Canon, Nikon of wat dan ook. Sony heeft hun A7 lijn juist opgesplitst in versies die juist meer gefocust zijn op fotografie (A7R) of video (A7S). Voor mij zijn video en fotografie allebei belangrijk, daarvoor heb je dan de A7 wat als hybride camera wordt gezien. Volgens mij zijn Sony's ook niet perse veel kleiner dan andere merken. Wellicht doel je op camera's zoals de A6400 of de ZV-1 , maar dat zijn dan ook camera's met een APS-C sensor. De grootte van een body wordt voornamelijk bepaald door de grootte van de sensor. Dus je zult daardoor ook kleinere Canon's en Nikon's tegen komen. 

Persoonlijk zou ik voor full frame gaan, zowel voor de eigenschappen mbt het fotograferen zelf als je wens voor een wat grotere body. Maar goed, dat komt wel met een prijskaartje.

Zoals gezegd slechte camera's bestaan nauwelijks. Ga bij een fotozaak langs en vraag of je wat modellen kunt "voelen", dat geeft wellicht ook een beter gevoel. Persoonlijk zou ik tegenwoordig bedenkingen hebben bij een Canon aangezien zij hebben aangekondigd geen objectieven van andere fabrikanten toe te laten. Maar dat doet er niets aan af dat ze ook uitstekende camera's maken.

aangepast door jeroenpardon

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, jeroenpardon zei:

Niet meer of minder als Canon, Nikon of wat dan ook. Sony heeft hun A7 lijn juist opgesplitst in versies die juist meer gefocust zijn op fotografie (A7R) of video (A7S). Voor mij zijn video en fotografie allebei belangrijk, daarvoor heb je dan de A7 wat als hybride camera wordt gezien. Volgens mij zijn Sony's ook niet perse veel kleiner dan andere merken. Wellicht doel je op camera's zoals de A6400 of de ZV-1 , maar dat zijn dan ook camera's met een APS-C sensor. De grootte van een body wordt voornamelijk bepaald door de grootte van de sensor. Dus je zult daardoor ook kleinere Canon's en Nikon's tegen komen. 

Persoonlijk zou ik voor full frame gaan, zowel voor de eigenschappen mbt het fotograferen zelf als je wens voor een wat grotere body. Maar goed, dat komt wel met een prijskaartje.

Zoals gezegd slechte camera's bestaan nauwelijks. Ga bij een fotozaak langs en vraag of je wat modellen kunt "voelen", dat geeft wellicht ook een beter gevoel. Persoonlijk zou ik tegenwoordig bedenkingen hebben bij een Canon aangezien zij hebben aangekondigd geen objectieven van andere fabrikanten toe te laten. Maar dat doet er niets aan af dat ze ook uitstekende camera's maken.

Hallo Jeroen,

Bedankt voor de info! Dat van de sensor klinkt logisch en ik heb inderdaad onlangs nog met een a6400 in m'n handen gestaan.

Aan jouw foto's en video's te zien kom je ook uit de buurt van Noordwijk. Toevallig nog een aanrader voor een goede zaak? 

De laatste waar ik ben geweest hielp me heel erg goed maar stuurde mij in de richting van een compact camera terwijl ik toch echt om een systeem camera vroeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, lleejjoonn zei:

 

De laatste waar ik ben geweest hielp me heel erg goed maar stuurde mij in de richting van een compact camera terwijl ik toch echt om een systeem camera vroeg. 

Dat klinkt niet als heel deskundig, tenzij er een heel goed verhaal bij was waarom een compactcamera voor jouw doel toch echt beter zou zijn.

Voor 1800 euro kun je overigens best een leuke compactcamera met een flinke zoom kopen:classic_biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Dat klinkt niet als heel deskundig, tenzij er een heel goed verhaal bij was waarom een compactcamera voor jouw doel toch echt beter zou zijn.

Voor 1800 euro kun je overigens best een leuke compactcamera met een flinke zoom kopen:classic_biggrin:

Het was de RX10 iv. Vast een goede camera maar niet waar ik om gevraagd had. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik zelf. Prima camera, maar inderdaad geen systeemcamera. Reden dat ik hiervoor koos was dat ik ook graag fotografeer als ik met mijn vrouw aan de wandel ben en haar dan niet wil laten wachten op toch nog eens uitproberen met weer een andere lens. Anders was het waarschijnlijk ook een systeemcamera geworden, had goed gekund voor dat geld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, lleejjoonn zei:

Hallo Jeroen,

Bedankt voor de info! Dat van de sensor klinkt logisch en ik heb inderdaad onlangs nog met een a6400 in m'n handen gestaan.

Aan jouw foto's en video's te zien kom je ook uit de buurt van Noordwijk. Toevallig nog een aanrader voor een goede zaak? 

De laatste waar ik ben geweest hielp me heel erg goed maar stuurde mij in de richting van een compact camera terwijl ik toch echt om een systeem camera vroeg. 

Klopt, ik ben regelmatig in Noordwijk te vinden ;) Aanrader voor een goede zaak in de buurt heb ik niet eerlijk gezegd. Ik koop mijn spullen meestal bij de bekende webshops kamera-express en cameranu. Bij eerstgenoemde ook een paar keer in de fysieke winkel in Den Haag geweest en altijd prima geholpen. 

De Nikon Z5 heb ik geen ervaring mee, maar als ik het zo lees is dat veel camera voor weinig (nouja, relatief) geld. Enige waar het niet zo goed in lijkt te zijn is in burst mode, maar als je geen sport of wildfotografie gaat doen lijkt me dat minder tot niet van belang.

24-70mm is een mooie range voor wat je wilt gaan doen. 

aangepast door jeroenpardon

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lleejjoonn Ik heb afgelopen jaar een Nikon Z6II kunnen proberen in een sporthal, ik moet zeggen dat het prima doet in wat mindere licht omstandigheden. De Nikon Z6II is bijna het zelfde camera als de Nikon Z5 met als grootste verschil dat Z6II een XQD kaartsleuf als een SD kaartsleuf heeft en de Z5 2 SD kaartsleuven, de Z6II heeft ook 2 processoren en ik meende dat de Z5 maar 1 processor heeft. De Z24-70 lens hoor ik alleen maar positieve berichten over ook al is het een kitlens, de Z24-70 lens presteert eigenlijk beter dan dat je van een kitlens mag verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Canon RP met de 24-105 is misschien ook een optie (zei de canon fan ? )

Ik heb zelf laatst (voor erbij) de panasonic lumix dc-fz82 gekocht, dat is een bridgecamera, met zeer veel mogelijkheden maar voor een beginner een perfecte camera waar je alle kanten mee uit kunt voor je weet wat je precies wilt hebben/nodig hebt. En als deze hobby niet uit de hand loopt (of zelfs toch helemaal je ding niet blijkt) dan is het zeker niet zonde van het geld ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ik zou hier bijna op reageren, maar topic starter heeft hierboven uitdrukkelijk aangegeven een systeemcamera en geen bridgecamera te willen...

 

Klopt, vandaar dat ik de canon noemde, maar misschien dat topic starter helemaal niet gekeken heeft naar bridge dus wilde ik het toch even aanstippen. Zag vanmorgen een vraag op FB waar iemand advies vroeg voor een full frame systeemcamera of toch een wat betere telefooncamera (?!?) de tussenstappen worden duidelijk wel eens vaker vergeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Canon EOS RP met RF 24-240mm F4.0-6.3 ligt boven jouw budget, maar is in combinatie vast wel met enige korting verkrijgbaar. Meer bereik en wat lichtsterker dan RF 24-105 F4.0-7.0 (die met EOS RP precies in jouw budget past.

Succes met de zoektocht.

Heb je op Zoom al gezocht op camera- en lenstypes (worden als link vaak meegegeven met gemaakte foto's)? 

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben sinds eind november in bezit van de OM-5 van OM Systems, voorheen Olympus. Lenzen: M.Zuiko 60mm macro en M.Zuiko 14-45mm

Voorheen Nikon D7500 met diverse lenzen, maar dit werd me te zwaar, reumatische aandoeningen. Dus gekozen voor eerder genoemde lichtgewichten. Het menu is een grote puzzel, maar wordt steeds overzichtelijker. Ik ben redelijk tot zeer tevreden voor de prijs van 1600 euro (camera plus 14-45mm objectief).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...