Ga naar inhoud

hoe bewaar ik mijn foto's


Andretty

Aanbevolen berichten

Wat is wijsheid ? Als mijn SD card vol is, bewaren en nieuwe erin enz. enz. zo bewaar ik alle foto's RAW, JPG, mislukte, overbodige maar ook veel goede en misschien wel achteraf die hele bijzondere!

of een selectie maken, opslaan en SD card formateren en opnieuw beginnen.

Hier begon ik wat meer over na te denken toen ik een artikel las van William Rutten waar hij vertelde nooit meer wat weg te gooien omdat hij ooit die ene belangrijke foto had gewist. Ik ben hobbyist en geen professional dus voor mij niet zo heel belangrijk, of toch wel?  

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voldoende CF/SD capaciteit bij me tijdens het fotograferen. Die beelden worden dan weer veilig gesteld op 2 plekken SSD en op een NAS.
Zodra de beelden van CF/SD zijn overgebracht kan ik met een gerust hart de CF/SD kaartjes in camera formateren.

En zodra de nabewerking aanvangt, kan je beelden gaan selecteren en bepalen wat je er mee gaat doen. En dan kom je vanzelf tot een selectie van beelden welke je ook daadwerkelijk fysiek van het opslagmedium verwijderd.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het bekijken (en bewerken, want ik schiet alleen in raw) op de pc komen de raw-bestanden in een map terecht (de bewerkte foto's komen in een aparte map). Bij het bekijken in LR gooi ik alleen weg wat écht mislukt is (teveel bewogen e.d.). Bij tijd en wijlen formatteer ik de sd-card in mijn camera, zodat ik niet zo snel de kans loop dat mijn kaartje ineens vol blijkt te zijn.

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Ingridgb zei:

Bij het bekijken (en bewerken, want ik schiet alleen in raw) op de pc komen de raw-bestanden in een map terecht (de bewerkte foto's komen in een aparte map). Bij het bekijken in LR gooi ik alleen weg wat écht mislukt is (teveel bewogen e.d.). Bij tijd en wijlen formatteer ik de sd-card in mijn camera, zodat ik niet zo snel de kans loop dat mijn kaartje ineens vol blijkt te zijn.

goeie tips, dank je.

vraag: hoe plaats je een link naar je zoomfoto's? ik zou soms graag advies krijgen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een camera met een dubbele card drive omdat ik met een vorige camera met een card crash een reis ben kwijtgeraakt. De tweede card is voor back-ups. Heb drie sets cards. Als ik mijn RAW-foto's op de computer zet maak ik een vrij strenge selectie. Meer dan de helft gooi ik weg. De RAW-bestanden gaan na verloop van tijd naar een LaCie externe opslag en van de jpegs maak ik twee back-ups op verschillende LaCie externe schijven. Bovendien maak ik foto-jaarboeken. Op het moment dat ik de geheugenkaarten voor de camera opnieuw gebruik staan de foto's al op twee externe schijven. En als je je mooiste foto's deelt kunnen die al bijna niet meer verloren gaan. Of je de RAW-bestanden moet bewaren is de vraag. Ik doe er zelden nog iets mee. Vr gr Jan Eigenraam. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, MacWindow zei:

Heb een camera met een dubbele card drive omdat ik met een vorige camera met een card crash een reis ben kwijtgeraakt. De tweede card is voor back-ups. Heb drie sets cards. Als ik mijn RAW-foto's op de computer zet maak ik een vrij strenge selectie. Meer dan de helft gooi ik weg. De RAW-bestanden gaan na verloop van tijd naar een LaCie externe opslag en van de jpegs maak ik twee back-ups op verschillende LaCie externe schijven. Bovendien maak ik foto-jaarboeken. Op het moment dat ik de geheugenkaarten voor de camera opnieuw gebruik staan de foto's al op twee externe schijven. En als je je mooiste foto's deelt kunnen die al bijna niet meer verloren gaan. Of je de RAW-bestanden moet bewaren is de vraag. Ik doe er zelden nog iets mee. Vr gr Jan Eigenraam. 

Dank je, ga ik wat me doen.

gr. André 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de selectie en nabewerking exporteer ik de RAW's naar .jpg (soms voorzien van een watermerk) en dan naar de cloud (pCloud en/of Flickr). De dubbele SD kaarten worden dan leeg gemaakt en weer hergebruikt. Een erg strenge selectie hoef ik dan niet te maken omdat het wel even duurt voordat 2Tb vol staat met afbeeldingen. Dit is niet gratis maar wel goedkoper dan snelle SD-kaarten blijven "sparen".

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik copieer ze van het kaartje naar de PC (externa garde schijf), dan ga ik selecteren wat echt niet goed is en dus weg kan (alle twijfel gevalletjes bewaar ik wel). Ongeveer 1x per maand of per 2 maanden (ligt aan hoe actief ik ben geweest) maak ik een back-up op een externe schijf die ik elders bewaar, daarna gaan de SD kaartjes in de herbruik. Familiefoto's en de bijzondere gevallen zet ik ook weg in de cloud. In de cloud zet ik wel enkel dwg's met RAW bestanden krijg je die 1 of 2Tb te snel vol, op de schijven bewaar ik de RAW bestanden wel. En is de schijf vol (en de backup dus ook) dan koop ik 2 nieuwe 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, ieder zijn manier van bewaren. blij met alle tips!

Over bewaren gesproken. Ik kreeg een verzoek van een van onze kinderen om weer eens dia's te gaan kijken, ook zo leuk voor de kleinkinderen van 7 en 10.

Dus de, ongeveer 30 dozen met dia's en de projector, scherm en standaard opgezocht. Alles werkt nog! Dus zometeen met z'n allen in een verduisterde kamer dia's kijken zoals o.a. in 1986 na onze vakantie in Frankrijk. De dia's zijn zoals ze zijn, niet allemaal zo geweldig maar uniek en zonder kopieën of back ups en verplaatst van zolder naar garage en weer terug in de afgelopen jaren, maar ze zijn er nog. Ik kijk er naar uit! 

groet,

André

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Andretty zei:

Dank je. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, ieder zijn manier van bewaren. blij met alle tips!

Over bewaren gesproken. Ik kreeg een verzoek van een van onze kinderen om weer eens dia's te gaan kijken, ook zo leuk voor de kleinkinderen van 7 en 10.

Dus de, ongeveer 30 dozen met dia's en de projector, scherm en standaard opgezocht. Alles werkt nog! Dus zometeen met z'n allen in een verduisterde kamer dia's kijken zoals o.a. in 1986 na onze vakantie in Frankrijk. De dia's zijn zoals ze zijn, niet allemaal zo geweldig maar uniek en zonder kopieën of back ups en verplaatst van zolder naar garage en weer terug in de afgelopen jaren, maar ze zijn er nog. Ik kijk er naar uit! 

groet,

André

Nog een voordeel van opslag in de cloud, de afbeeldingen kunnen direct op het (smart)TV scherm worden getoond of op het TV scherm worden getoond via Chromecast.
Een dia-avond is leuk ook leuk!❤️

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-1-2023 om 11:14, Andretty zei:

Dank je. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, ieder zijn manier van bewaren. blij met alle tips!

Over bewaren gesproken. Ik kreeg een verzoek van een van onze kinderen om weer eens dia's te gaan kijken, ook zo leuk voor de kleinkinderen van 7 en 10.

Dus de, ongeveer 30 dozen met dia's en de projector, scherm en standaard opgezocht. Alles werkt nog! Dus zometeen met z'n allen in een verduisterde kamer dia's kijken zoals o.a. in 1986 na onze vakantie in Frankrijk. De dia's zijn zoals ze zijn, niet allemaal zo geweldig maar uniek en zonder kopieën of back ups en verplaatst van zolder naar garage en weer terug in de afgelopen jaren, maar ze zijn er nog. Ik kijk er naar uit! 

groet,

André

de dia,s kunnen ook gedigitaliseerd worden hoor.  als u ze daarna op een schijf zet kunt u ze aan de kinderen geven..

  • Like 2

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, rptonia zei:

de dia,s kunnen ook gedigitaliseerd worden hoor.  als u ze daarna op een schijf zet kunt u ze aan de kinderen geven..

Misschien, wacht eerst het diaavondje af dan kunnen ze een keus maken wat ze digitaal willen. Ik blijf nog even hangen in de nostalgie van de analoge tijd ?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar mijn foto's op mijn PC en op een externe harde schijf.

Maar inderdaad, als je kot in brand staat is alles weg dus ik ga ook mijn foto's op internet zetten (of in "de cloud" dat eigenlijk hetzelfde is)
Alleen nog uitzoeken welke online opslag er is, wat het kost en wat voor mij het beste is.

  • Like 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sla mijn JPG's op in de OneDrive van mijn werk. Dat is 2TB aan opslag, dat is voor nu nog voldoende. Doordat de map automatisch gesynchroniseerd wordt met mijn laptop, staan de foto's dus ook op mijn laptop. Daarnaast heb ik een externe SSD van 1 TB die ik een paar keer per jaar update om te beschermen tegen ransomware en/ of virussen. Dus zowel binnenshuis als online opgeslagen.

 

Mijn RAW-foto's worden bij importeren direct op een externe SSD opgeslagen en een reserve-kopie op een externe HDD die ik nog had liggen. Als die door een brand verloren gaan is dat zonde, maar heb ik altijd nog mijn JPG's.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, RonnyDB zei:

Ik bewaar mijn foto's op mijn PC en op een externe harde schijf.

Maar inderdaad, als je kot in brand staat is alles weg dus ik ga ook mijn foto's op internet zetten (of in "de cloud" dat eigenlijk hetzelfde is)
Alleen nog uitzoeken welke online opslag er is, wat het kost en wat voor mij het beste is.

Mijn foto's (en andere belangrijke bestanden, zoals email, werkbestanden e.d.) worden automatisch geüpload naar de nas, die bij mijn zoon in zijn huis staat. Mocht hier de boel in de hens gaan, dan heb ik in elk geval alle belangrijke bestanden nog. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een voorselectie archiveer ik mijn foto's en video's op mijn Synology NAS. Omdat een goede backup altijd op minstens twee fysiek gescheiden locaties staat maak ik gebruik van Synology C2, een cloud backup dienst. Meerdere keren per week wordt er 's nachts automatisch een backup gemaakt in de cloud van mijn foto's en andere belangrijke bestanden. Kost me iets van 12 euro per maand ofzo maar de geruststelling dat m'n bestanden veilig zijn is erg fijn. En doordat het perfect integreert met mijn NAS heb ik er geen omkijken naar.

aangepast door jeroenpardon

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...