Ga naar inhoud

Hoe bepaal je de juiste prijs voor jouw fotografie?


redactiezoomnl

Betaalde foto's  

16 leden hebben gestemd

  1. 1. Verdien jij wel eens geld met je foto's?

    • Ja
      9
    • Nee
      7


Aanbevolen berichten

Ik verdien wel EENS geld. 

Ben nog altijd bezig met ideeën om website te maken en vaste prijzen te hanteren voor wat ik aanbied. 

Nu bepaal ik het door beetje om me heen te kijken naar anderen. 

Stel ik prijs samen, is het veelal nog voor vrienden/bekenden/kennissenkring en dan betalen ze het ook wel. 

?

 

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort ook een eigen fotografie-onderneming begonnen, na jarenlang 'hobbyen'. Voor de prijzen veel gezocht naar wat anderen vragen (en welke kwaliteit je daarvoor terugkrijgt), en advies van anderen gezocht. Daarbij heel realistisch dat ik op het gebied van professioneel fotograferen nog beginner ben, dus daarin ook realistisch en niet te hoog ingezet. Ik vond/vind het wel belangrijk om bij de prijzen op mijn website daarom ook duidelijk aan te geven dat het zulke lage prijzen zijn omdat ik nog beginnend bent. Dit deels om geen onrealistische verwachtingen (over de foto's nu evenals wellicht hogere prijzen later) te creëren.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe geen betaald werk.

Wel een waarschuwing aan anderen. De fotomarkt is een beetje wat de gek er voor geeft. Reken in ieder geval iets waarmee je aan een serieus uurtarief komt en daarbij je kosten. Bedenk dat als je (vaste of regematige) opdrachtgever gewend is aan een lage prijs, die vaak niet zo maar mee zal willen gaan in een prijsverhoging. En sommige opdrachtgevers denken bij een lage prijs dat je  er vermoedelijk niet veel van bakt, terwijl je wellicht best aan zijn normen voldoet.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, stefankoem zei:

Sinds kort ook een eigen fotografie-onderneming begonnen, na jarenlang 'hobbyen'. Voor de prijzen veel gezocht naar wat anderen vragen (en welke kwaliteit je daarvoor terugkrijgt), en advies van anderen gezocht. Daarbij heel realistisch dat ik op het gebied van professioneel fotograferen nog beginner ben, dus daarin ook realistisch en niet te hoog ingezet. Ik vond/vind het wel belangrijk om bij de prijzen op mijn website daarom ook duidelijk aan te geven dat het zulke lage prijzen zijn omdat ik nog beginnend bent. Dit deels om geen onrealistische verwachtingen (over de foto's nu evenals wellicht hogere prijzen later) te creëren.

Eens even naar je portfolio op je eigen website gekeken. Toegegeven, de ene foto is beter dan de andere (misschien iets kritischer zijn in je selectie, dat overbelichte kind dat als thumbnail dient voor je sectie kinderen zou ik er uit gooien, of iets meer aandacht aan belichting in de nabewerking), maar dat hebben de toppers ook en ik zie wel dat jij je nadenkt over wat je doet. En die foto van dat bruidspaar voor dat raam, waarbij je het bruidspaar neem ik aan bewust donker hebt gehouden (bijkomend voordeel: de details in de bruidsjurk komen mooi uit, heeft een prachtige, subtiele sfeer.
Tip: niet al te bescheiden zijn.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor diegenen die het serieus willen aanpakken geeft de Kamer van Koophandel nuttige informatie: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/startsituaties/voor-jezelf-beginnen-als-fotograaf/  

Met op deze pagina informatie over het bepalen van een uurtarief: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/financiering/geldzaken-voor-starters/uurtarief-bepalen/

aangepast door Gietjedo
Informatie toegevoegd.
  • Like 2

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog niet zo ver eigenlijk, heb wel wat plaatjes op werkaandemuur staan met de pricing op hun standaard, maar helemaal zelf werk verkopen of serieus klusjes aannemen doe ik (nog) niet dus ik heb ook nog niet gekeken wat anderen doen en wat ik zou kunnen vragen. Misschien voor een later moment ... Als je met je hobby geld gaat proberen verdienen komt ook het 'moetje' om de hoek kijken en nu kan ik gewoon nee zeggen als ik er geen zin in heb  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-2-2023 om 21:48, stefankoem zei:

Sinds kort ook een eigen fotografie-onderneming begonnen, na jarenlang 'hobbyen'. Voor de prijzen veel gezocht naar wat anderen vragen (en welke kwaliteit je daarvoor terugkrijgt), en advies van anderen gezocht. Daarbij heel realistisch dat ik op het gebied van professioneel fotograferen nog beginner ben, dus daarin ook realistisch en niet te hoog ingezet. Ik vond/vind het wel belangrijk om bij de prijzen op mijn website daarom ook duidelijk aan te geven dat het zulke lage prijzen zijn omdat ik nog beginnend bent. Dit deels om geen onrealistische verwachtingen (over de foto's nu evenals wellicht hogere prijzen later) te creëren.

  1. Ik vind je prijzen aan de (te) lage kant. Als je de tijd die je besteedt aan het nemen van de foto's en de bewerking ervan (werkuren), kosten van al je materiaal (PC, bewerkingsprogramma's, al je nodige fotomateriaal, ...) in rekening brengt ...
  2. Je onderwaardeert jezelf door op je website al te zeggen dat je "beginnend" huwelijksfotograaf bent, m.a.w. je jaagt mogelijk geïnteresseerden misschien al zelf weg (ze gaan voor deze voor hen speciale dag geen risico's nemen). Laat je foto's spreken en de klant zelf oordelen over het niveau dat je hebt. Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen (niet-fotografen) eigenlijk nogal vrij snel tevreden zijn. Dus ... haal jezelf niet omlaag !
aangepast door kingcanon
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

voordat we het gaan hebben over 1 persoon en zn website (die bij mij niet werkt overigens, maar dat terzijde) 

 

Ik heb voor mezelf een redelijk uurtarief bepaald en probeer dat middels een berekening terug te halen in een opdracht of wanneer ik een enkele afdruk op foto of plexi verkoop. Ik sta meer op diverse markten en merk dat ik daar zeker aanloop heb en dat mensen later terug komen om een afdruk te bestellen of een shoot in te plannen. 

Ga jezelf nou niet als 'beginner of hobby'ist' verkopen, want je maakt jezelf belachelijk door een jaar later ineens een tientje op je uurtarief te gooien. Wederom dus eens met @PeterKosterHT

  • Like 2

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, kingcanon zei:
  1. Ik vind je prijzen aan de (te) lage kant. Als je de tijd die je besteedt aan het nemen van de foto's en de bewerking ervan (werkuren), kosten van al je materiaal (PC, bewerkingsprogramma's, al je nodige fotomateriaal, ...) in rekening brengt ...
  2. Je onderwaardeert jezelf door op je website al te zeggen dat je "beginnend" huwelijksfotograaf bent, m.a.w. je jaagt mogelijk geïnteresseerden misschien al zelf weg (ze gaan voor deze voor hen speciale dag geen risico's nemen). Laat je foto's spreken en de klant zelf oordelen over het niveau dat je hebt. Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen (niet-fotografen) eigenlijk nogal vrij snel tevreden zijn. Dus ... haal jezelf niet omlaag !

Bedankt voor de bruikbare feedback!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vorige week de webinar van Rutger Geerling. Volgens hem kan je als je net begint om binnen te komen beter een keer iets gratis doen dan dat je er te weinig voor vraagt. Wil je er toch wat voor vragen geef dan duidelijk dan duidelijk aan wat het zou moeten kosten en dat je deze ene keer korting geeft.

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-2-2023 om 10:17, Lenjan zei:

Heb vorige week de webinar van Rutger Geerling. Volgens hem kan je als je net begint om binnen te komen beter een keer iets gratis doen dan dat je er te weinig voor vraagt. Wil je er toch wat voor vragen geef dan duidelijk dan duidelijk aan wat het zou moeten kosten en dat je deze ene keer korting geeft.

Ik ben hier niet mee akkoord. Niks gratis ! Ik krijg bij de bakker ook geen gratis brood "om binnen te komen" ! Waarom zou je dat met fotografisch werk wel doen ? Sorry, ben daar heel strikt in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Afgelopen jaar heb ik voor een collega (waar ik vrij goed bevriend mee ben) een familie shoot gedaan.

Achteraf een tikkie gestuurd met een vrij in te vullen bedrag. Zelf wilde ik het voor niks doen omdat het mijn eerste keer was. 

Daar gingen zij niet mee akkoord (hij is zelf ook hobbyfotograaf dus weet hoeveel tijd er in gaat zitten). 

Uiteindelijk hun het bedrag laten bepalen. Als ik het terugreken naar een uurtarief, denk ik dat ik niet mag klagen. 

Ik ben ook wel eens gevraagd voor een bruiloft, wat ik toen overigens niet gedaan heb, maar zou niet weten wat ik daar als hobbyfotograaf voor moet vragen.

Heb het 1x eerder gedaan, maar dat was als cadeau aan vrienden van mij. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hangt er vanaf wat mensen als prikker nemen, te laag vragen kan voor sommige mensen duiden op slechte fotograaf met veel risico, 
Ik denk wanneer je dan korting geeft tot het bedrag wat voor jou het instappen is dat dit beter geaccepteerd wordt. Dat mensen de waarde in gaan schatten.
Maar goed, ik heb er geen ervaring mee en dit is een punt waarover ik ook al weken aan het denken ben. 

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...