Ga naar inhoud

Advies aan beginner voor vakantie


Aanbevolen berichten

Hi,

Om te beginnen: ik ben volledig nieuw met fotografie. Deze zomer gaan we een maand door Namibië en Botswana trekken, en willen we graag echt mooie foto's maken. Ik ben op zoek naar advies wat ik het best kan doen: een camera kopen, of de oude DSLR (Nikon D90) van mijn ouders meenemen.

Mijn ouders hebben 2 lenzen erbij, de standaard 18-55 en 55-200 lenzen van Nikon. Uit een eerdere reis weet ik dat de zoom van die 55-200 lens niet voldoende was. We gaan veel op safari, dus voldoende zoom is belangrijk. Ik twijfel dus of ik beter een bridge camera met een superzoom lens (bijv de Sony RX10 Mark IV) kan kopen, of dat ik een extra lens aanschaf voor de Nikon. Na mijn vakantie zal ik hetgeen wat ik heb aangeschaft vermoedelijk weer verkopen, omdat ik de camera niet in de kast wil laten verstoffen.

Daarnaast de vraag of het raadzaam is om nog een aparte cursus te volgen voorafgaand aan de vakantie, of dat ik met wat Youtube tutorials ook al de basis kan beheersen.

Alvast bedankt voor de reactie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Daarnaast de vraag of het raadzaam is om nog een aparte cursus te volgen' Lijkt me als je zoals je zelf zegt volledig nieuw bent met fotografie wel de slimste keuze, youtube is leuk maar beantwoord geen specifieke vragen en kan je ook niet even helpen zoeken hoe je iets specifieks instelt in je camera. 

Even googlen zegt mij dat de Nikon uit 2008 is dus vrij oud, de technieken zijn tegenwoordig veel verder (autofocus - fps - dynamic range - etc.), de sony die je noemt lijkt me de betere optie in dit geval maar zorg wel dat je voldoende tijd neemt om de camera te leren kennen dus niet een week tevoren gaan halen en dan hopen dat het goed komt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Quinten,

Ik ben het helemaal met Stefanie eens als het om een aparte cursus/workshop gaat, maar inplaats van het aanschaffen van duur materiaal, zou je ook aan het huren daarvan kunnen gaan denken. het is maar een idee hoor.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Botje,

Daar heb ik ook aan gedacht! Waar ik dan alleen tegenaan loop, is dat het huren van apparatuur dusdanig duur is, dat het een stuk voordeliger lijkt om te kopen en vervolgens weer te verkopen. Of weet je misschien een betere oplossing? 🙂

 

@Stefanie: goede tip, dank je wel! Heb je toevallig nog tips waar ik een goede cursus kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn genoeg aanbieders van cursussen ik heb workshops gedaan bij heelhollandfotografeerd en deRooij dat beviel goed en die bieden ook basiscursussen

https://www.heelhollandfotografeert.nl/fotocursus-op-locatie/

https://www.derooijfotografie.nl/basiscursus-fotografie/

Als je voor een nieuwe camera gaat kun je vaak ook meteen een cursusje bij nemen om de camera te leren kennen, zeker de moeite om eens naar te kijken

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zijn veel fotografen ontzettend veel uren aan het maken om dan vervolgens die [quote]echt mooie foto's[/quote] te gaan maken. 

Even materiaal kopen, lekker op reis gaan en met de mooiste foto's thuis komen, is voor weinigen weggelegd. 

Koop een hasselblad. Daar maak je de mooiste foto's mee, en behoudt zn prijs, dus die kan je dan wel weer goed verkopen. 

 

oh, en mocht je na je reis hier nog op t forum terug komen, laat dan ook even zien wat je 'echt mooie foto's' geworden zijn. Ben heel benieuwd. 

Oh2... Fijne reis gewenst. Ik hoop daar ook ooit nog wel eens naar toe te mogen gaan. 

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, darka zei:

Gelukkig zijn veel fotografen ontzettend veel uren aan het maken om dan vervolgens die [quote]echt mooie foto's[/quote] te gaan maken. 

Even materiaal kopen, lekker op reis gaan en met de mooiste foto's thuis komen, is voor weinigen weggelegd. 

Koop een hasselblad. Daar maak je de mooiste foto's mee, en behoudt zn prijs, dus die kan je dan wel weer goed verkopen. 

 

oh, en mocht je na je reis hier nog op t forum terug komen, laat dan ook even zien wat je 'echt mooie foto's' geworden zijn. Ben heel benieuwd. 

Oh2... Fijne reis gewenst. Ik hoop daar ook ooit nog wel eens naar toe te mogen gaan. 

Wel ja Darka, even een Hasselblad aanschaffen, vroeger in mijn analoge tijd was dat de Rolls Royce onder de (grootbeeld) camera's, ook qua aanschafprijs. Maar is het niet zo dat de fotograaf de foto maakt en dat de camera slechts een stuk gereedschap is om er foto's mee te maken. daar komt nog bij dat men alleen voor de prijs van een Hasselblad ook al een leuke foto safari in Afrika kan maken. 💰💸

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was allemaal ook met een dikke knipoog. 

Wie denkt dat ie 2 weken voor zn vakantie even materiaal aan te gaan schaffen, om vervolgens in no time de mooiste foto's te gaan maken. 

Fotografie is niet een kwestie van mooi, goed duur materiaal kopen en met het beste resultaat thuis komen. Ik heb na 10 jaar fotografie ook echt mn beste foto nog niet gemaakt. (wel heel blij met een paar, maar dat terzijde)

 

  • Like 3

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu de Sony RX10 M4 genoemd wordt, zal ik me als bezitter van deze camera ook maar melden.

Een bridgecamera heeft als voordeel dat je nooit lenzen hoeft te wisselen. De Sony is een prima camera, met als bijkomend voordeel dat er een paar actieve Nederlandse gebruikersgroepen op FB zijn, waar je altijd (zo lang je internet hebt natuurlijk) terecht kunt als  je even niet uitkomt. In plaats van de Sony zou je ook de Nikon P1000 kunnen nemen, die heeft een nog veel groter zoombereik.

Dat gezegd hebbend: bridgecamera's hebben wel twee nadelen, doordat ze een kleinere sensor hebben (de Nikon nog kleiner dan de Sony):

- Bij slecht licht hebben ze meer last van ruis. Zo lang je de iso (lichtgevoeligheid) niet al te ver opschroeft is dat meestal met software (Topaz bijvoorbeeld) achteraf wel op te lossen

- Je kunt nauwelijks spelen met scherptediepte. Al bij een grote lensopening (bij de sony F4.0) wordt al snel alles scherp.

Tot slot: De Sony en de Nikon zijn allebei zo'n acht jaar oud, dus een stuk jonger dan de D90 van je ouders maar toch ook al gedateerd en nieuwe versies zijn er niet, komen er helaas ook niet. Als je een nieuwe camera koopt (pak 'm beet de Sony A6700), heb je bovengenoemde nadelen niet en krijg je bovendien autofocus die veel geavanceerder is en bijvoorbeeld automatisch dieren herkent en volgt. Daar hangt ook een steviger prijskaartje aan, maar als je de boel toch weer verkoopt is dat probleem vermoedelijk overzichtelijk. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, darka zei:

Het was allemaal ook met een dikke knipoog. 

Wie denkt dat ie 2 weken voor zn vakantie even materiaal aan te gaan schaffen, om vervolgens in no time de mooiste foto's te gaan maken. 

Fotografie is niet een kwestie van mooi, goed duur materiaal kopen en met het beste resultaat thuis komen. Ik heb na 10 jaar fotografie ook echt mn beste foto nog niet gemaakt. (wel heel blij met een paar, maar dat terzijde)

 

Misschien had je er wel even bij moeten melden [sarcasme uit]  of iets dergelijks want het komt nu wel erg zuur over, je hebt echter wel een punt. Veel mensen denken dat een goede camera automatisch goede foto's maakt en vergeten dat fotografie nog altijd echt een skill is. Dit is ook een van de redenen dat ik geen bruiloften en dergelijke meer doe, mensen zien niet de bloed zweet en tranen die je in je werk steekt 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-5-2024 om 10:51, quintenvanrooijen zei:

Om te beginnen: ik ben volledig nieuw met fotografie. Deze zomer gaan we een maand door Namibië en Botswana trekken, en willen we graag echt mooie foto's maken. Ik ben op zoek naar advies wat ik het best kan doen: een camera kopen, of de oude DSLR (Nikon D90) van mijn ouders meenemen.

Na mijn vakantie zal ik hetgeen wat ik heb aangeschaft vermoedelijk weer verkopen, omdat ik de camera niet in de kast wil laten verstoffen.

De Nikon D90 was ook mijn eerste spiegelreflexcamera, als je die oude nu gaat verkopen zul je er niet veel voor krijgen.

Een andere mogelijkheid is dat je het materiaal huurt, er zijn winkels die dat doen. Ook kan je misschien het materiaal lenen van familie of vrienden. Op die manier hoef je zelf geen tijd te besteden om het materiaal verkocht te krijgen.

Er is ook een andere manier dan "de camera niet in de kast wil laten verstoffen", namelijk verder zelf gebruiken als je de smaak ervan te pakken hebt. Want wie weet komt er een moment waarop je zou zeggen: 'Had ik nu die camera nu nog gehad.'

  • Like 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk? Gebruik een gsm met een goeie camera om uw reisfoto's mee te maken, als je niet weet wat je doet met een camera zullen uw foto's mooier zijn met de gsm.

Je gaat een toestel kopen waarmee je niet weet wat je er moet mee doen in dat hard licht daar. Stel u voor dat uw toestel plots op M staat en al uw foto's 4 stops overbelicht zijn en je niet weet wat er aan de hand is.

En daarna nog de nabewerking van al die raw beelden. Als je jpg schiet ben je beter af met een gsm op reis.

 

 

  • Like 2

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot wat @LievenLens adviseert zou ik juist wel een echte camera kopen. De GSM is leuk voor kiekjes die je deelt. Maar als je nu echt een mooie foto maakt, en je wilt die uitvergroten dan heb je meer aan een DSLR of systeemcamera. Instellen op zowel RAW als JPG opslaan en, in eerste instantie, de 'auto stand'. Op YouTube is genoeg materiaal die uitleg geeft over instellen op diafragma of sluitersnelheid. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, LievenLens zei:

Eerlijk? Gebruik een gsm met een goeie camera om uw reisfoto's mee te maken, als je niet weet wat je doet met een camera zullen uw foto's mooier zijn met de gsm.

Je gaat een toestel kopen waarmee je niet weet wat je er moet mee doen in dat hard licht daar. Stel u voor dat uw toestel plots op M staat en al uw foto's 4 stops overbelicht zijn en je niet weet wat er aan de hand is.

En daarna nog de nabewerking van al die raw beelden. Als je jpg schiet ben je beter af met een gsm op reis.

Daarom is minimaal een basiscursus vooraf belangrijk, ookal ga je daarna eerst verder op de automatische stand. Nabewerking is een verhaal apart, als niet gaat nabewerken dan kun je de camera instellen op jpeg maar de meeste camera's hebben de mogelijkheid jpeg+RAW daarmee kun je je achteraf nog bedenken, RAW bied voor nabewerking meer mogelijkheden en het zou zonde zijn als je achteraf bedenkt had ik maar ... 

@LievenLens je advies om maar de gsm te gebruiken vind ik redelijk denigrerend, iedere fotograaf is ergens begonnen en waarom zou een mooie reis niet de reden kunnen zijn om serieus met fotografie aan de gang te gaan?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Stefanie71 zei:

Daarom is minimaal een basiscursus vooraf belangrijk, ookal ga je daarna eerst verder op de automatische stand. Nabewerking is een verhaal apart, als niet gaat nabewerken dan kun je de camera instellen op jpeg maar de meeste camera's hebben de mogelijkheid jpeg+RAW daarmee kun je je achteraf nog bedenken, RAW bied voor nabewerking meer mogelijkheden en het zou zonde zijn als je achteraf bedenkt had ik maar ... 

@LievenLens je advies om maar de gsm te gebruiken vind ik redelijk denigrerend, iedere fotograaf is ergens begonnen en waarom zou een mooie reis niet de reden kunnen zijn om serieus met fotografie aan de gang te gaan?

1) A en B kennen niks van fotografie.

Geef A een gsm met een goeie camera, geef B het beste fototoestel op de markt met de beste lens die er bestaat.

Wie gaat er met de meeste goed belichte en scherpe foto's voor de dag komen denk je ?

En dan spreek ik nog niet over de kans dat het toestel op M ( manueel zou geraken ) en die persoon niet weet hoe het komt dat de foto's allemaal over of onder belicht zijn en zonder één deftige foto terug naar huis mag komen.

2) De ts geeft zelf aan dat hij na de reis zijn toestel terug gaat verkopen en verder niks meer met fotografie gaat doen. Waarom denk jij dan dat hij wel nog iets gaat doen met fotografie ?

 

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, LievenLens zei:

1) A en B kennen niks van fotografie.

Geef A een gsm met een goeie camera, geef B het beste fototoestel op de markt met de beste lens die er bestaat.

Wie gaat er met de meeste goed belichte en scherpe foto's voor de dag komen denk je ?

En dan spreek ik nog niet over de kans dat het toestel op M ( manueel zou geraken ) en die persoon niet weet hoe het komt dat de foto's allemaal over of onder belicht zijn en zonder één deftige foto terug naar huis mag komen.

2) De ts geeft zelf aan dat hij na de reis zijn toestel terug gaat verkopen en verder niks meer met fotografie gaat doen. Waarom denk jij dan dat hij wel nog iets gaat doen met fotografie ?

 

Zorg gewoon dat je niet langer niks van fotografie weet, ik ken er genoeg die dachten niks met fotografie te hebben tot ze er echt mee aan de slag gingen ... 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al gezegd de beste camera maakt (een enkele uitzondering daargelaten) alleen de beste foto's in de hand van een fotograaf die weet wat hij doet. Boven alles is kennis en ervaring het voornaamste bij fotografie. Een cursus kan zeker geen kwaad, integendeel. Daarna flink oefenen is minstens zo belangrijk. Vergelijk het met autorijden. Een rijbewijs (=afgeronde cursus) maakt nog niet dat je goed kunt rijden. Ervaring opdoen is minsten zo belangrijk. Dus vroeg beginnen en oefenen maakt de kans op betere foto's groter dan enkel een topcamera en een cursus volgen. 

Misschien een heel andere vraag. Waarom wil je alleen van deze reis mooie foto's? Gaat het om de herinnering. Dan kunnen foto's gemaakt met een telefoon dat ook prima. Of wil je voornamelijk close-up's van wilde dieren? Die kun je ook wel kopen. Dat geeft dan weer meer tijd om te genieten van de reis. Het kan dus ook zinvol zijn om jezelf af te vragen wat en waarvoor je iets wil.  

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder de nodige ervaring en het juiste materiaal gaat het in Namibië echt niet lukken, vrees ik (landschaps- en dierenfotografie). Een "lucky shot" daargelaten. 's Morgens vroeg en 's avonds (safari's) is er redelijk weinig licht (hoge ISO's nodig) en overdag is het licht redelijk hard (vrij grote contrasten).

Voor de landschappen kan je werken met een "standaard" objectief, maar voor (grote) dieren heb je meestal al vlug een minimum van 400mm nodig (voor vogels beter nog meer mm).  (een objectief 100-400mm o.d. op een "cropcamera" is in de meeste gevallen een zeer goede combinatie)

Qua camera heb je een toestel nodig dat goed overweg kan met "ruis". Waar weinigen bij stil staan (ik spreek uit ervaring) is dat je camera (door de hoge omgevingstemperatuur en de hete zon) ook vlug warm wordt en daardoor ook wat "ruis" produceert in je foto's.

Alles hangt ervan af welke (hoge ?) normen en eisen je gaat stellen aan je uiteindelijke foto's.

Nog één goede raad : pas in Namibië vooral heel goed op voor stof (en zand). Buiten wisselen van objectief is zeer zeker af te raden !

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 6-6-2024 om 09:26, LievenLens zei:

1) A en B kennen niks van fotografie.

Geef A een gsm met een goeie camera, geef B het beste fototoestel op de markt met de beste lens die er bestaat.

Wie gaat er met de meeste goed belichte en scherpe foto's voor de dag komen denk je ?

En dan spreek ik nog niet over de kans dat het toestel op M ( manueel zou geraken ) en die persoon niet weet hoe het komt dat de foto's allemaal over of onder belicht zijn en zonder één deftige foto terug naar huis mag komen.

2) De ts geeft zelf aan dat hij na de reis zijn toestel terug gaat verkopen en verder niks meer met fotografie gaat doen. Waarom denk jij dan dat hij wel nog iets gaat doen met fotografie ?

 

Lieven je schijnt vergeten te zijn waarover het onderwerp gaat, ze gaan naar Afrika en willen mooie foto's.
Ik ben al verschillende keren naar Afrika geweest voor mooie foto's en ik was telkens blij dat ik mijn Nikon D7500 gebruikte. Ik nam ook foto's met mijn telefoon en eerlijk, daar ben je niets mee. Of het moest voor dichtbij foto's gaat. Wat fotografie betreft staan telefoons niet ver en dat zal nog een hele tijd blijven. Voor zo'n reizen is eender welk fototoestel dus beter dan gelijk welke telefoon.

 

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-5-2024 om 22:20, PeterKosterHT zei:

- Je kunt nauwelijks spelen met scherptediepte. Al bij een grote lensopening (bij de sony F4.0) wordt al snel alles scherp.

Het is een beetje off-topic maar hier ben ik het niet mee eens. Met de juiste afstanden (zowel van camera tot onderwerp als achter je onderwerp) en voldoende inzoomen krijg je prachtige DOF waarbij alleen het onderwerp scherp is en de achtergrond mooi romig. Heb er legio voorbeelden van. Ik heb al jaren een RX10.

  • Like 1

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...