Ga naar inhoud

Ideeën om te fotograferen deze zomer


Photography.byanouk

Aanbevolen berichten

Heb je zo nog hobbies? Wat doe je graag? Dan camera vaker meenemen kijken wat je tegenkomt. 

Wat fotografeer je normaal gesproken vaker? 

 

Zeker lastig als je het niet weet 

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je een macrolens hebt en een tuin, in een tuin kun je nog macrofoto's/close-ups van bloemen(eventueel insecten) maken. In een stadspark staan vaak ook planten in bloei. Wat ik wel eens doe is dat ik mijn camera de stad in neem en daar wat fotografeer, meestal laat ik de 35mm lens op mijn camera zitten.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, een heus writers block, of liever een camera block:classic_biggrin:

Die laatste term brengt me op een tegendraads idee: vergeet die camera! Ga wandelen, in een oude stad, in de bossen, langs een rivier, where-ever en laat je verrassen. Geniet van wat je ziet zonder de drang om je camera te pakken. Ga gewoon zitten op mooie plekjes en geniet. Oef, dit wordt wel heel Zen, maar waar het me om gaat is dat fotografie geen doel op zich is. Als je de neiging krijgt zo'n mooi tafereel toch vast te leggen, pak je je mobieltje maar. Wie weet bekruipt je dan het idee, dat je daar me je camera veel meer  uit had kunnen halen, ga je gewoon terug. Wie weet komt het gevoel zo terug, en anders dan zij het zo.
Ander idee: ga eens voor jezelf na waarom je eigenlijk fotografeert, en voor wie. Wat doe je eigenlijk nog met je foto's, als je ze eenmaal gemaakt hebt. Zoek bestemmingen. Zo maar een dwarsstraat: misschien is het bejaardenhuis bij jou in de buurt wel heel blij met iemand die de gangen regelmatig opfleurt met nieuwe mooie dingen.

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-7-2022 om 21:48, ko3ntje zei:

Heb je zo nog hobbies? Wat doe je graag? Dan camera vaker meenemen kijken wat je tegenkomt. 

Wat fotografeer je normaal gesproken vaker? 

 

Zeker lastig als je het niet weet 

Meestal fotografeer ik landschappen en ik wil misschien wat met avond en architectuur proberen maar weet niet zo goed hoe ik daar mee begin ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-7-2022 om 14:58, Photography.byanouk zei:

Meestal fotografeer ik landschappen en ik wil misschien wat met avond en architectuur proberen maar weet niet zo goed hoe ik daar mee begin ?

Eigenlijk is het gewoon beginnen, ga tegen de avond de stad in of zoek een industrieterrein op met interessante gebouwen en gewoon rondlopen/rijden en beginnen. Als de schemering dan intreed en de lampjes overal aan gaan kun je het blauwe uurtje erbij pakken. Als je niet graag in je eentje rondloopt kun je misschien een collega fotograaf meevragen of kijk eens wat er aan workshops en fotografische stadswandelingen wordt aangeboden (op Facebook is een groep Fotografie cursussen en evenementen waar regelmatig dat soort dingen langskomen)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Je zou Google Maps kunnen gebruiken in sattelite view. Stel voor jezelf een actieradius in (bv. 50 Km), en observeer de kaart naar interessante (bos)percelen of water. Gebruik streetview om de omgeving te bekijken. Plan een paar percelen in die je in een dagdeel kan bewandelen. Ga dan lekker wandelen zonder de intentie om foto's te maken. Zonder drang neem je de omgeving beter in je op. Kom dan later terug, in de bv. de gouden uurtjes en de natuur ontwaakt. Je kent de omgeving dan al een beetje en heb je een idee waar je moet zijn om foto's te maken. Je kan tevens (met mobiele telefoon) pins zetten in google maps bij de leuke plekjes. Dit geldt hetzelfde een beetje voor architectuur.

Over het algemeen: Verruim je blik, neem de ruimte om je heen waar, en van daaruit werken naar meer gefocuste onderwerpen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook via Insta (en ook via Zoom) heel wat inspiratie opgedaan. In Excel heb ik een lijst gemaakt per provincie/land, wat er interessant is voor fotografie. Als ik dan soms niet direct weet waar ik naar toe wil of zo, dan kijk ik op mijn lijst en kies daar iets uit als bestemming. 

 

Ik haal trouwens ook inspiratie uit nieuwsbrieven van bijv. Cameranu en KameraExpress en van fotografille (insta/nieuwsbrief) en westphilwandelt (insta en blog).

aangepast door Ingridgb
  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-7-2022 om 21:34, Photography.byanouk zei:

Hey lieve fotografen! Ik heb nu al een tijdje geen foto’s meer gemaakt en dit komt vooral omdat ik niet weet WAT ik wil fotograferen:) laat dus zeker even een reactie achter met tips ofzoiets :).

Dag Anouk, ben wel benieuwd of je nog inspiratie opgedaan hebt. Zie op je Zoom-pagina wel dat je paar dagen later nog aan de kust gefotografeerd hebt, maar daarna niets meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Ingridgb zei:

Ik heb ook via Insta (en ook via Zoom) heel wat inspiratie opgedaan. In Excel heb ik een lijst gemaakt per provincie/land, wat er interessant is voor fotografie. Als ik dan soms niet direct weet waar ik naar toe wil of zo, dan kijk ik op mijn lijst en kies daar iets uit als bestemming. 

Ik moet ook zo'n lijstje gaan maken, nu ligt m'n bureau vol met briefjes met notities en geschreven op hoekjes en oude enveloppen (clean desk werkt prima op kantoor, maar thuis ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Ik moet ook zo'n lijstje gaan maken, nu ligt m'n bureau vol met briefjes met notities en geschreven op hoekjes en oude enveloppen (clean desk werkt prima op kantoor, maar thuis ...)

Ik ben ook een losse-briefjes-mens, maar het werden er zoveel, dat ik dacht: laat ik het in een bestandje zetten, haha. 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook altijd op zoek naar wat zal ik eens gaan fotograferen.

Heb ook al vaak een  lijstje gemaakt ,of wat ik ook doe is als ik op de fiets

ben en de camera niet bij me heb even een foto maken met de telefoon om me

te herinneren  hier een keer met de camera terug te komen.

Mijn vrouw en dochter zijn een week naar Spanje en ik wil deze week de hobby

wakker schudden bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...