Ga naar inhoud

Betalen voor fotograferen in natuurgebieden


Stefanie71

Aanbevolen berichten

Ik denk dat de meesten hier het wel al ergens opgevangen hebben, als je een fotoreportage (bv trouw of communie maar dus ook model shoot) in een natuurgebied van Natuurmonumenten wilt doen, of een workshop geven of nog wat zaken dan moet je dat 6 weken vantevoren aanvragen en het kost je ten minste €50,-.  Persoonlijk vind ik dat ze hiermee echt een stap te ver gaan, wat vinden jullie?

Info:  https://www.natuurmonumenten.nl/contact/toestemming

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat ook heel algemeen 'het maken van foto of filmopnames' en inderdaad moet je op het formulier opgeven commerciële of particulier. Workshops en commerciele zaken kan ik nog wel inkomen, daar wordt ook effectief geld aan verdiend door de andere partij dus die kunnen het wel in hun prijs verrekenen. Op je eigen houtje voor je plezier mag je wel foto's maken, maar waar leggen ze de grens? Als ik met 1 model in mooi tenue foto's ga maken op tfp basis (oftewel voor ons beider plezier) mag dat dan wel? En als ik voor een neefje zijn communiefoto's wil maken? Maar vooral stoort me het 6 weken op voorhand moeten aanvragen en de prijs van 50 euro vind ik ook erg veel als ze dat gaan rekenen voor een tfp modellen shoot. Maar ik zal eens in de pen kruipen en vragen hoe ze dit precies bedoelen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook op tegen omdat er nog zoveel onduidelijkheden bestaan.  Zoals wat Stefanie71 al zegt op TFT basis.   Ik krijg soms shoots aanvragen die vrij kort zijn en als zo'n locatie in een gebied van natuurmonumenten ligt is 6 weken wel belachelijk lang.    Als je dat afzet tegen de foto's die ze krijgen van fotowedstrijden en je duikt in die voorwaarden die ze zeggen heb je als fotograaf praktisch niks meer te zeggen.

Je mag de foto's van die wedstrijden gebruiken voor commerciële doeleinden maar dan moet natuurmonumenten ook een graatje van mee pakken en moet natuurmonumenten ook vermeld worden als "partner"    En wat krijg je er voor terug een tegoedbon van 10 euro voor een vergroting. 

 Voorwaarden natuurmonumenten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Als ik het goed begrijp geldt dit alleen voor commerciële fotografie, en dan vind ik het wel logisch. Natuurbeheer kost klauwen met geld. Als anderen vervolgens geld willen verdienen met die natuur, mogen ze daar ook aan meebetalen. Als je een studio wil, betaal je daar ook voor.

 

Klopt maar doen ze er ook wat mee?  Ik loop vaak door heel veel gebieden van natuurmonumenten en het is gewoon één grote tering bende om het maar zo te zeggen.   Ze krijgen subsidies genoeg naast mensen die lid zijn en betalende workshops die ze zelf geven.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad ook wel nieuwsgierig naar hoe ze dit precies hebben uitgedacht. 50 euro is ook wel echt een belachelijk bedrag. En sorry, maar ik denk dat de meeste dagjesgasten, zoals hier bijvoorbeeld bij de roode beek, veel belastender zijn voor de natuur dan de meeste fotografen die gewoon respect hebben voor de natuur en geen zooi achterlaten. Het voelt een beetje alsof ze hebben gezocht naar een groep waar ze lekker van kunnen plukken. Wat ook echt niet oké is dat als een shoot niet door kan gaan,  je geen nieuwe datum kunt kiezen en je geen geld terugkrijgt. En die tijdsloten. Zag er eentje van 14:00 tot 18:00 uur. Niet bepaald de tijden waar je als fotograaf op zit te wachten. En ja, dieren moeten ook rust krijgen,  maar nogmaals, de gewone dagjesmensen zijn ook in hordes aanwezig, vaak inclusief muziek en een zooi plastic wat achter wordt gelaten en die zijn ook niet om 18.00 uur weg op een zomerdag. 

aangepast door Ramona37
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Ramona37 zei:

Ik ben inderdaad ook wel nieuwsgierig naar hoe ze dit precies hebben uitgedacht. 50 euro is ook wel echt een belachelijk bedrag. En sorry, maar ik denk dat de meeste dagjesgasten, zoals hier bijvoorbeeld bij de roode beek, veel belastender zijn voor de natuur dan de meeste fotografen die gewoon respect hebben voor de natuur en geen zooi achterlaten. Het voelt een beetje alsof ze hebben gezocht naar een groep waar ze lekker van kunnen plukken. Wat ook echt niet oké is dat als een shoot niet door kan gaan,  je geen nieuwe datum kunt kiezen en je geen geld terugkrijgt. En die tijdsloten. Zag er eentje van 14:00 tot 18:00 uur. Niet bepaald de tijden waar je als fotograaf op zit te wachten. En ja, dieren moeten ook rust krijgen,  maar nogmaals, de gewone dagjesmensen zijn ook in hordes aanwezig, vaak inclusief muziek en een zooi plastic wat achter wordt gelaten en die zijn ook niet om 18.00 uur weg op een zomerdag. 

Nou ja, precies dat! Als het om het verdienmodel gaat kan ik veel beter leven met €1,50 of €2,50 entree voor iedereen dan met hoe ze het nu stellen. Ik heb de vraag gesteld (op het eerste emailadres wat ik tegenkwam want een vraag stellen is ook al niet zo makkelijk) hoe ze het precies zien voor hobbyfotografen en tfp shoot met een model, maar ik vrees voor het antwoord. Dat wordt op zoek naar andere locaties, er is vast veel leuks te vinden voor onder de €50,- en zonder 6 weken op voorhand afspreken 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vrijwel alle opvattingen hier is iets te zeggen en hebben een mate van redelijkheid. Wat ik minder vind is dat er niet duidelijk staat wat de regels zijn en waar de grenzen liggen. Nu is het vooral speculeren. Ik heb de regels niet gezien en ken ze niet. De uitleg die ik elder gehoord heb heeft het vooral te maken met commercie en grotere groepen. Tot zover ook niet echt duidelijk. Als ik daar natuurplaatjes maak en die later toch verkoop. Dan is dat in zekere zin commercieel. en zo zijn er meer gevallen te bedenken.

Kortom, het is nog een beetje vooruit lopen op de feiten en hoe er mee uiteindelijk omgegaan wordt.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic zet mij wel aan het denken. een boswachter van Natuurmonumenten vertelde mij eens "omdat natuurmonumenten overheidssubsidie ontvangt mag Natuurmonumenten geen toegang heffen, zoals de Amsterdamse Waterleidingduinen wel doet.

Dat is er nog de vraag: is natuurmonumenten eigenaar, of alleen maar beheerder van het betreffende natuurterrein? En als eventueel eigenaar, staat men toch in zijn recht hoe men zijn eigendom verhuurd? daar is volgens mij juridisch geen speld tussen te krijgen.

Maar leuk vind ik het absoluut niet!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook af hoe ze dat willen gaan handhaven. En ergens heb ik er wat moeite mee, aangezien de natuur openbaar terrein is. In principe lijkt me niet dat er iets vernield wordt door de fotografen en/of hun model(len). Lijkt mij dat ze dan beter kunnen handhaven op figuren die troep maken/achterlaten en/of vernielzuchtig zijn.

  • Like 3

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 weken termijn. Buitenradar gaat niet verder dan 14 dagen voor een langetermijn voorspelling waarvan de betrouwbaarheid na 4 dagen al sterk afneemt. Doe je de aanvraag op tijd blijkt het op de betreffende dag te stormen en te regenen. Nieuwe afspraak en aanvraag, weer 6 weken verder. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Harrie_D zei:

6 weken termijn. Buitenradar gaat niet verder dan 14 dagen voor een langetermijn voorspelling waarvan de betrouwbaarheid na 4 dagen al sterk afneemt. Doe je de aanvraag op tijd blijkt het op de betreffende dag te stormen en te regenen. Nieuwe afspraak en aanvraag, weer 6 weken 

En weer opnieuw betalen. Wordt een dure grap zo.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Beuv-foto zei:

Dat is voor mij de reden al om het niet te melden.  Laat Natuurmonumenten dan maar bewijzen dat je met een commerciële shoot bezig bent. 

Zo lang je op social media of je website de locatie er niet bij zet en je niet op "heterdaad betrapt wordt" lijkt het me lastig te bewijzen voor Natuurmonumenten of wie dan ook haha

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reactie terug gehad van Natuurmonumenten ... gaat m voor mij toch niet worden zo!

Shoots op tfp basis vallen dus gewoon onder de aanmelden en betalen regeling, met een strippenkaartafspraak moet je dus ook nog al je shoots van het hele jaar daar doen ( ik heb er zelfs geen 10 op een jaar) dan wordt het zelfs een nog duurder geintje. Ik hoop niet dat in België Natuurpunt dezelfde plannen heeft, dan zeg ik wel direct m'n lidmaatschap op, hoop dat fotografen (en mensen die bv schilderworkshops geven) die lid zijn van natuurmonumenten opzeggen en dat ze daardoor juist minder geld binnenhalen want wat ze ook beweren het is volgens mij gewoon goedkoop geld verdienen

image.thumb.png.06f9cca9c5d7699356ba29f127cc898c.png

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heb je 't officieel gevraagd en een officieel antwoord gekregen. Nu is er geen weg meer terug en kan je achteraf (bij een dispuut) niet meer zeggen dat je 't niet wist !

Ikzelf zou zoiets niet aanvragen en de fotoshoot gewoon maken (zonder officiële toelating aan te vragen of te betalen). De kans dat je een boswachter (van "Natuur & Bos" in België) tegen het lijf loopt is héél miniem (als je ziet in welk uitgestrekt gebied zij moeten werken, in België). Ik heb jarenlang gevist (hengel) in openbare wateren en ben op meer dan 10 jaar slechts één keer gecontroleerd (op bezit van een hengelvergunning). Dus ...    Ik weet het, het is een beetje dubbel, maar toch.  Heb me wel altijd héél strikt gehouden aan de regels van alles netjes achterlaten en geen natuur verstoren e.d.  (ik ruimde zelfs de rommel van anderen op om alles netjes te houden).

Als je toch een boswachter zou treffen kan je je nog altijd beleefd gedragen en beweren dat je niet op de hoogte was van die regels en zeggen dat het maar om het maken van wat familiefoto's gaat.  (ik ga ervan uit dat je daar niet met een volledige crew aan het werk bent). Misschien krijg je dan een "waarschuwing", maar verder zal het dan normaal niet gaan, denk ik (toch niet als je je netjes en beleefd gedraagt en niets van natuur vernielt  o.d.).

[ik spreek over de situatie in België, in Nederland weet ik het niet]

  • Like 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in NL hebben de boswachters uitgestrekte gebieden onder beheer. De boswachters die ik ken vinden bekeuringen uitdelen helemaal niet leuk, dus zo lang jij je netjes gedraagt... Loop je hooguit nog de kans dat een regelneef op kantoor die gekke boom in Planken Wambuis (ik noem maar een dwarsstraat) herkent en je alsnog een rekening stuurt.

Overigens probeer ik de plekken waar ik ben ook altijd een beetje netter achter te laten dan ik ze aantrof.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, GinaHeynze zei:

Mijn mening: De natuur is van iedereen. Die groeperingen die zich delen hebben toegeëigend om te beheren gaan nu geld vragen. Iedereen is tegenwoordig van de pot gerukt. Ik word er een beetje misselijk van.

Met alle respect voor alle (Natuurfotografen), door ons gedrag in de natuur, en wat wij, en eventuele andere wandelaars, in de natuur achter laten is helaas de noodzaak gerezen om een zekere vorm van toezicht/handhaving in het leven te roepen. En dat kost geld, veel geld, Als ik in natuurgebieden (duinen, bossen en de heide) loop zie ik altijd heel veel afval liggen, vooral (toilet)papier flesjes blikjes en boterhamzakjes en dergelijke. en dan is het aan de boswachters/beheerders om dit weer op te ruimen. en dat zal weer gefinanceerd moeten door bv entree te heffen en/of aan fotografen welke (soms commerciële) fotoshoots in die natuurgebieden doen, een financiële bijdrage te vragen. 

Ik als natuurfotograaf die gewoon (zonder winstoogmerk) mijn foto's in de natuur maak ben nog nooit om een financiële bijdrage gevraagd, en dan tel ik mijn jaarkaarten en eventuele parkeerkosten maar even niet mee.

En als ik met bovenstaande sommige mensen tegen de schenen schop dan bied ik bij deze al vast mijn excuses aan.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het wel eens met @Botje. Het onderhouden van natuurgebieden kost gewoon ook geld. En eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo van het 'net doen alsof je het niet wist'. Dit zijn gewoon de regels, leg je erbij neer en doe mee of kies een plaats waar ze niet gelden. Maar ga je niet verschuilen achter 'de kans dat je gepakt wordt is toch klein' en je dan van het domme houden als je gepakt wordt. Houd je je niet aan de regels, accepteer dan de consequenties.

 

Sorry voor eventuele schenen waartegen nu getrapt is.

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het onderhouden van natuurgebieden kost inderdaad veel geld, maar dit wordt (in België) betaald door de gemeenschap (subsidies) en via private bijdragen aan diverse natuurverenigingen (via lidgeld en sponsoring).  [ik ben zelf ook lid van een natuurvereniging]

  • Like 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...