Ga naar inhoud

Wat is jouw favoriete objectief?


redactiezoomnl

Aanbevolen berichten

Voor mij is dat op dit moment een 24-70mm f2.8 objectief. Lekker veelzijdig, lichtsterk genoeg om ook onder niet perfecte omstandigheden te fotograferen en vooral niet te zwaar. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om foto's van mijn kinderen te maken en wil dan niet telkens veel afstand moeten nemen doordat ik een langere brandpuntsafstand op mijn camera heb gedraaid. 

aangepast door vBartheld
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt voor mij compleet af wat ik ga doen en wat ik wil gaan fotograferen. Wildlife, merendeel, zit mijn 150-600 op de body. Voor mijn concerten doe ik dat het liefst met 70-200 f2.8. lekker lichtsterk en mooi bereik voor kleinere poppodium.  Voor mn waterfotografie ben ik aangewezen op een 24-105 wat sowieso wel een erg prettig objectief is om een dag mee op pad te gaan.  Wanneer ik uit deze 3 moet kiezen ga ik toch voor 70-200. Mooi bereik en best hanteerbaar. geschikt voor mooie portretten tot wildlife in hun omgeving. Mocht deze het laten afweten zorg ik direct voor een vervanger. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn Nikon D7200 een Nikon 35mm DX lens voor de stadse omgeving en de landschappen, voor portretten en macro(soms ook voor landschappen) gebruik ik een Nikon 85mm macro DX lens. Persoonlijk vind ik vast brandpunt het mooist. In de meeste gevallen kom ik wel uit om te zoomen met mijn voeten. De 35mm dat ik gebruik is prettig om mee te werken en ook nog compact.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment mijn Sony 24mm 1.4 GM, maar dat is simpelweg omdat het mijn nieuwste aanwinst is (en op papier ook simpelweg mijn beste lens). Ik heb er geen onderzoek op los gelaten maar als ik het cijfermatig zou moeten onderbouwen dan is mijn goedkoopste lens misschien wel mijn meest gebruikte, mijn Samyang 45mm 1.8

Maar zoals anderen al hebben aangegeven, het hangt er helemaal vanaf wat ik fotografeer of film, welke omstandigheden, welk doel, etc. 

  • Like 1

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij bestaat ook geen favoriet objectief. Ik zou de vraag anders inleiden en dan anders stellen.

"Je gaat een lange dag met meerdere personen (die niet allemaal fotograferen) onderweg en hebt geen idee wat je tegen kunt komen. Veel meer dan een extra batterij kun je niet meenemen omdat je geen zin hebt om de hele dag veel gewicht mee te dragen. Stel dat je maar één objectief met body in paraattas wil meenemen, welk objectief maakt dan de grootste kans?"

Het objectief dat ik dan zou meenemen is Canon RF 24-240 mm. 

  • Like 1

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de concerten die ik fotografeer kies meestal uit 2 setjes objectieven die ik meeneem (mede afhankelijk van de zaal waar het plaats vindt). Of ik kies voor een setje primes (16 mm 2.8, 35 mm 1.4, 50 mm 1.4, 85 mm 1.4 en 135 mm f2) of ik kies voor mijn zoom lenzen (16-35 mm 2.8, 24-70 2.8 en 70-200 2.8).

En in dat laatste geval gaat meestal ook nog mijn Sigma Art 35 mm 1.4 mee. Puur voor de zekerheid. Die lens haast mij al vaak uit de brand geholpen als het licht weer eens heel erg tegen viel. En die lens gaat over 2 week tijden Eurosonic Noorderslag, waar je het ene moment voor een mooi verlicht podium staat en het andere in een donker kroegje ook weer veel gebruikt worden. Ik kies voor de Sigma Art 35 mm 1.4 dus. 

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-1-2023 om 23:09, jeroenpardon zei:

Op dit moment mijn Sony 24mm 1.4 GM, maar dat is simpelweg omdat het mijn nieuwste aanwinst is (en op papier ook simpelweg mijn beste lens). Ik heb er geen onderzoek op los gelaten maar als ik het cijfermatig zou moeten onderbouwen dan is mijn goedkoopste lens misschien wel mijn meest gebruikte, mijn Samyang 45mm 1.8

Maar zoals anderen al hebben aangegeven, het hangt er helemaal vanaf wat ik fotografeer of film, welke omstandigheden, welk doel, etc. 

Mooie lens die Sony 24 1.4 Jeroen. Recent heb ik de 24 1.4 van Sigma aangeschaft. Bij het kalibreren van de camera met deze lens zag ik wel bij inzoomen dat de opnames vanaf F2.0 scherper zijn van op F1.4. Hoe doet jouw Sony lens dat? Vr gr Jan Eigenraam. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meest gebruikt is mijn 35mm F2.8, omdat:

- 35 is best wel praktisch, voor zowel binnen als buiten, portret en straatfotografie geschikt;

- lichtgewicht, als je de hele dag op pad bent, dan is een lichte lens wel erg prettig;

- beeldkwaliteit van lens met een vast brandpuntsafstand is goed;

- lens is compact en onopvallend, als je op straat plaatjes schiet dan val je niet zo op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zoom.nl wordt allerlei informatie in automatische tags over gemaakte foto's bijgehouden, dat kan geanalyseerd worden. Kan ook verbijzonderd worden naar jaar van het maken/plaatsen van de foto. Levert informatieve grafieken op met veel meer informatie dan alleen antwoord op de vraag wat de meest gebruikte lens is ...  BigData

Geen abonnee op het blad, nog maar kort lid van dit forum. Dus ik weet niet of dit al is gebeurd. 

  • Like 2

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 7-1-2023 om 20:39, MacWindow zei:

Mooie lens die Sony 24 1.4 Jeroen. Recent heb ik de 24 1.4 van Sigma aangeschaft. Bij het kalibreren van de camera met deze lens zag ik wel bij inzoomen dat de opnames vanaf F2.0 scherper zijn van op F1.4. Hoe doet jouw Sony lens dat? Vr gr Jan Eigenraam. 

Ik zal er eens op letten, tot nu toe geen grote verschillen in scherpte op kunnen merken maar heb de lens ook nog niet zo lang

  • Like 1

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn favoriet is de Tamron G2 150-600 mm omdat ik altijd in de natuur ben en een tele zoomlens daar in het voordeel is.

Deze gebruik ik ook voor close-ups van vlinders en  insecten etc.

Voordeel is dat hij 900mm is op de Eos7d mark II.

Gewicht valt mee zonder de statiefgondel en hij is lekker snel.

Enige nadeel zijn de schakelaartjes die nog wel eens willen verschuiven,kan je tegen gaan door ze af te tapen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 6-1-2023 om 09:53, Lenjan zei:

Bij de concerten die ik fotografeer kies meestal uit 2 setjes objectieven die ik meeneem (mede afhankelijk van de zaal waar het plaats vindt). Of ik kies voor een setje primes (16 mm 2.8, 35 mm 1.4, 50 mm 1.4, 85 mm 1.4 en 135 mm f2) of ik kies voor mijn zoom lenzen (16-35 mm 2.8, 24-70 2.8 en 70-200 2.8).

En in dat laatste geval gaat meestal ook nog mijn Sigma Art 35 mm 1.4 mee. Puur voor de zekerheid. Die lens haast mij al vaak uit de brand geholpen als het licht weer eens heel erg tegen viel. En die lens gaat over 2 week tijden Eurosonic Noorderslag, waar je het ene moment voor een mooi verlicht podium staat en het andere in een donker kroegje ook weer veel gebruikt worden. Ik kies voor de Sigma Art 35 mm 1.4 dus. 

Sigma Art 35 is idd een geweldige lens

  • Like 2

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...