Ga naar inhoud

Automatische witbalans, handmatig instellen of een preset?


redactiezoomnl

Witbalans  

22 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe stel jij je witbalans in?

    • Automatische instellingen
      14
    • Handmatig instellen
      7
    • Preset instellen
      1


Aanbevolen berichten

Staat bij mij vast ingesteld op 5200K. wijzigt eigenlijk nooit. Dus daarmee handmatig? 

Vraagstelling is onduidelijk aangezien het een instelling op je camera kan zijn, of een instelling in lightroom/photoshop/vergelijkbaar programma... 

 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er tijdens de nabewerking bedoeld wordt, aangezien er ook de optie 'preset' tussen staat ?

 

Ik heb zelf gekozen voor automatisch, ik kijk altijd eerst wat Lightroom er zelf van maakt. Ben ik daarmee tevreden, laat ik het staan. En anders ga ik zelf nog wat handmatig aan het werk.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna altijd handmatig. En bij mijn concertfoto's dan vaak ook nog het onderwerp en de achtergrond verschillend. Heb ik veel foto's met de dezelfde kleuren heb ik een3 tal presets die ik telkens aanpas. Even 1 foto bewerken en vervolgens rechts klikken op 1 van de 3 presets en vervolgens op bijwerken met huidige instellingen.

Klik bij mijn andere foto's altijd wel even op Auto, maar stel het bijna altijd nog even handmatig bij.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, vBartheld zei:

Ik denk dat er tijdens de nabewerking bedoeld wordt, aangezien er ook de optie 'preset' tussen staat ?

 

Ik heb zelf gekozen voor automatisch, ik kijk altijd eerst wat Lightroom er zelf van maakt. Ben ik daarmee tevreden, laat ik het staan. En anders ga ik zelf nog wat handmatig aan het werk.

Geen ervaring met Presets in fotobewerking. Volgens mij bestaan Presets ook in de camera, althans de camera's die ik gebruik. Staat bij mij op Auto. Maar ik kan ook kiezen voor zonnig, bewolkt, etc ... Wellicht kan Redactiezoomnl toelichten wat ze bedoelen? Van invloed is waarschijnlijk ook of jpeg of (c)raw gefotografeerd wordt?

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Gietjedo zei:

Geen ervaring met Presets in fotobewerking. Volgens mij bestaan Presets ook in de camera, althans de camera's die ik gebruik. Staat bij mij op Auto. Maar ik kan ook kiezen voor zonnig, bewolkt, etc ... Wellicht kan Redactiezoomnl toelichten wat ze bedoelen? Van invloed is waarschijnlijk ook of jpeg of (c)raw gefotografeerd wordt?

Worden de auto-instellingen in camera ook Orestes genoemd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Orestes bedoel ik presets. Ik heb geen idee waarom mijn telefoon vindt dat het Orestes moet zijn.

 

Hoe dan ook, in de oorspronkelijke vraagstelling wordt gevraagd om automatisch, handmatig of met presets. Je geeft aan dat je camera ook soort van presets heeft (auto, daglicht, bewolkt etc) Ik zie dat niet als presets in je camera, zou ze meer scharen onder automatisch of handmatig en weet dus ook niet of deze functie in een camera als preset gezien wordt ?

 

Maar we dwalen af, ik hoop dat de redactie met een verduidelijking komt ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, vBartheld zei:

Met Orestes bedoel ik presets. Ik heb geen idee waarom mijn telefoon vindt dat het Orestes moet zijn.

 

Hoe dan ook, in de oorspronkelijke vraagstelling wordt gevraagd om automatisch, handmatig of met presets. Je geeft aan dat je camera ook soort van presets heeft (auto, daglicht, bewolkt etc) Ik zie dat niet als presets in je camera, zou ze meer scharen onder automatisch of handmatig en weet dus ook niet of deze functie in een camera als preset gezien wordt ?

 

Maar we dwalen af, ik hoop dat de redactie met een verduidelijking komt ?

Handleidingen bij camera's noemen het wel voorkeuze instellingen, dat zijn volgens mij presets.

Nog een afzwaaier: Orestes was een Griekse held. Zoek in google en je leest meer. 

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, vBartheld zei:

Ik denk dat er tijdens de nabewerking bedoeld wordt, aangezien er ook de optie 'preset' tussen staat ?

 

Preset op de camera kan zijn bewolkt, schaduw etc. dus ik ben toch uitgegaan van instelling op de camera: automatisch want ik schiet in RAW en dan kun je achteraf nog schuiven. Af en toe (studio condities) wil ik wel eens gewoon de nodige waarde in K ingeven, maar dat is echt een zeldzaamheid, de 'presets' op de camera gebruik ik nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de camera vrijwel altijd op daglicht, komt niet zo precies omdat ik uitsluitend in RAW fotografeer. In Photoshop vaak bijstelling met het pipetje (gaat niet altijd even lekker). Maar ook wel ongeveer zoals Ingrid, in mijn geval vanuit daglicht-->automaat-->verder verfijnen al naar gelang de (kunst)lichtomstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn camera heb ik op AWB staan. Soms is het handig om het op bewolkt te zetten als je wat warmere tinten in je foto wil hebben. 
LR heb ik niet, ik gebruik een eenvoudig gratis bewerkingsprogramma en dat werkt prima.
Fotografeer ook altijd in JPG

Dat programma is PhotoScape, de oude versie want aan die vernieuwde moet ik dan weer zo wennen, kost teveel tijd en frustratie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-1-2023 om 06:41, vBartheld zei:

Met Orestes bedoel ik presets. Ik heb geen idee waarom mijn telefoon vindt dat het Orestes moet zijn.

 

Hoe dan ook, in de oorspronkelijke vraagstelling wordt gevraagd om automatisch, handmatig of met presets. Je geeft aan dat je camera ook soort van presets heeft (auto, daglicht, bewolkt etc) Ik zie dat niet als presets in je camera, zou ze meer scharen onder automatisch of handmatig en weet dus ook niet of deze functie in een camera als preset gezien wordt ?

 

Maar we dwalen af, ik hoop dat de redactie met een verduidelijking komt ?

Sorry voor de onduidelijkheid, we zien inderdaad dat we de vraag niet helemaal duidelijk gesteld hebben! Met presets bedoelden we inderdaad wel de opties daglicht, bewolking ect. op de camera. Automatisch staat voor de volledig automatische instelling op de camera (dan laat je de camera dus echt helemáál zelf bepalen). Met het handmatig instellen bedoelen we inderdaad het bewust kiezen van een bepaald Kelvin getal.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, kijk, dan pas ik mijn antwoord aan! Ik fotografeer eigenlijk altijd op de automatische witbalans, tenzij ik een speciaal effect wil bereiken en/of ik werk met bepaald licht waarvan ik de temperatuur weet. Dan kies ik voor een preset of handmatig.

Ook ik fotografeer in RAW, dus vaak is er nog wel wat aan te passen, eenmaal weer thuis

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-1-2023 om 12:17, vBartheld zei:

Ik denk dat er tijdens de nabewerking bedoeld wordt, aangezien er ook de optie 'preset' tussen staat ?

 

Ik heb zelf gekozen voor automatisch, ik kijk altijd eerst wat Lightroom er zelf van maakt. Ben ik daarmee tevreden, laat ik het staan. En anders ga ik zelf nog wat handmatig aan het werk.

Dat is hetgeen ik ook doe. En als ik wat tijd heb verander ik de witbalans in waarden die ik normaal niet zou doen, zo komen er soms onverwacht goede dingen van.

Mijn fototoestel heb ik op RAW en JPG gezet maar werk met RAW. JPG is als ik snel even een foto wil delen.

  • Like 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Op de camera staat de witbalans meestal op automatisch. In veel gevallen werkt dat goed. Aangezien ik toch altijd de RAW nabewerk kan ik dan ook gelijk de witbalans corrigeren naar hoe ik de kleuren ervaren heb. 

Om direct gebruik te maken van de jpg's is het beter om ter plekke de witbalans in te stellen. Een grijskaart is dan wel zo handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een huwelijk waar je op heel veel verschillende plaatsen komt qua kleurtemp en alles snel moet gaan gebruik ik automatisch. In de studio bv Stel ik de witbalans handmatig in. En bij bv. communiefoto's in het gouden uur en het is grijs bewolkt dan zet ik hem een preset ( bewolkt ).

Dus afhankelijk van de shoot stel ik mijn toestel in.

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...