Ga naar inhoud

Wat doe jij in lastige lichtsituaties?


redactiezoomnl

Voor welke kies jij?  

10 leden hebben gestemd

  1. 1. Onderbelichten of overbelichten?

    • Onderbelichten
      7
    • Overbelichten
      3


Aanbevolen berichten

In lastige lichtsituaties wordt er vaak voor gekozen om de foto óf wat te overbelichten, of juist te onderbelichten. In sommige situaties is dit nodig om de hele foto goed te belichten. Voor een artikel in Zoom.nl magazine zijn we benieuwd of jij liever overbelicht of onderbelicht. Voor welke van de twee kies jij? Kies je dus voor ETTL of ETTR en waarom? Welke techniek gebruik je om de juiste belichting te vinden?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gekozen voor overbelichten. 

Maar, hangt toch geheel van je doel af. Wil je een low key shot, dan zou ik onderbelichten. Een uil in de schaduw, met het licht op 1 of beide ogen. Die ga je onderbelichten. 

Zou je bijvoorbeeld bij een concert staan, dan denk ik dat je iets over wilt belichten, zodat je gitarist of zanger mooier uit de verf komt, tenzij...

afhankelijk van je soort lichtmeting ook toch? 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te vermijden dat delen verkeerd belicht zou gaan worden zou ik als eerste met zo laag mogelijke ISO gaan werken. Het dynamische bereik van de beeldsensor wordt lager bij een hogere ISO.

Per situatie maak je een keuze of je uitgebleekte hooglichten krijgt of dichtgelopen schaduwen. Zoals ik het zie kan je geen generiek antwoord geven.

 

Straatfotografie & workshops studio met continulicht: www.annohuidekoper.nl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk te kiezen voor 1 van de 2. Hangt van de site af. Kan zijn overbelichten om het onderwerp goed belicht te krijgen en je op de koop toe neemt dat bepaalde delen in de achtergrond overbelicht zijn. Maar kan in een ander geval onderbelichten zijn om in de nabewerking de donkere delen op te lichten. 

Indien mogelijk probeer ik bij de hooglichten tegen het overbelichte aan te zitten zodat je die in de nabewerking terug kan schroeven en de donkere op te lichten.

En hangt natuurlijk ook af zoals @darka al aangaf welke methode je voor je lichtmeting je gebruikt. Iemand in een donker pak in de sneeuw compenseer je met meervlaksmeting anders dan met spotmeting op het donker pak.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet de vraag niet breder zijn dan alleen over- of onderbelichten (mijn standaard antwoord zou zijn liever onderbelichten, want je kunt makkelijker donkere plekken lichter maken dan andersom, maar de truc van Lenjan werkt mogelijk ook goed), maar wellicht kun je ook overwegen te flitsen (als je die techniek beheerst) of de iso aan te passen.

Heb onlangs foto's gemaakt bij concert van familielid (eigenlijk niet mijn ding, maar het amateurkoor had vergeten een fotograaf te organiseren) en zat dus met onvoorspelbaar licht. Zowel foto's gemaakt met flits als met hoge iso. De flitsfoto's waren een stuk beter, maar op die foto's waar ook publiek te zien was heb ik het publiek in photoshop wel een stuk donker moeten maken om een realistisch beeld te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals iedereen hier al zegt, is het afhankelijk van de situatie. Ik ga er vanuit dat je niets kunt veranderen aan de situatie zelf (lampje aandoen, in de schaduw gaan staan etc). 

In elke situatie bedenk ik wat het eindresultaat zal moeten zijn. Wil je die ene bosfoto duister en mysterieus hebben, ga ik hem anders belichten tijdens het maken, dan wanneer ik een zonovergoten vallei wil fotograferen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is lastig? Ik zou eigenlijk beide knoppen aan willen aanvinken.

In sommige situaties belicht ik juist fors over dan de meter aangeeft om bijvoorbeeld bij een strak blauwe lucht later subtiel met details of uitsnede van een gebouw aan de slag te gaan (high key). Bij tegenlicht wil ik nog wel eens meer onderbelichten dan de meter aangeeft (silhouetten)

Als je veel fotografeert, in diverse omstandigheden, leer je het licht steeds beter lezen trouwens en krijg je al snel een idee over hoe te handelen, toch? In de nabewerking kun je nog veel plussen en/of minnen, ergo maak meerdere foto's en fotografeer in RAW.

 

aangepast door corvee1r
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over belichting zou de beter optie zijn, omdat je bij het nabewerken meer voordeel hebt in de kwaliteit van de foto. 

Bas Meelker Landschapsfotograaf, heeft hier ooit een video van gemaak.

Maar merk dat ik dat toch wat lastiger vindt, en via het LCD scherm op de body toch vaak kies voor Onderbelichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het geval van avond/nachtfotografie belicht ik liever iets naar rechts, zonder dat de hooglichten uitbleken. 

Dit heb ik van de week bijvoorbeeld gedaan tijdens het fotograferen van het noorderlicht. Hierdoor een stuk minder ruis in de foto's, dan wanneer je bijvoorbeeld zou onderbelichten en de boel op moet gaan halen. 

 

Bij mensen/dieren kies ik vaak voor onderbelichten, zonder dat de zwarte gebieden (te veel) details verliezen. 

Overbelichten zou hier, in mijn optiek, funest zijn voor details in de ogen, huid en haren. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over/onderbelichting gebruik ik bijna niet, maar voor natuurfotografie (vogels, dieren, vlinders, enz) komt mijn 100-400 mm 6.3 soms wat tekort als de zon wat lager staat. Dan gebruik ik de overbelichting.

 

  • Like 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Als ik echt een keuze moet maken overbelicht ik liever niet, wanneer iets uitgebeten is is er geen data meer, onderbelicht heb je vaak nog wat meer ruimte.

Stel, ik fotografeer een persoon met tegenlicht, dan meet ik dusdanig dat de heldere plekken, bijvoorbeeld lichte plekken van de zon correct belicht zijn, alles wat dan onderbelicht is flits ik met een invul flits in. Gewoon contrastbeheersing toepassen.

Ben ik bijvoorbeeld met een gebouw bezig en heb ik dan grote verschillen tussen gebouw, licht en schaduwen wil ik weleens HDR gebruiken en het beste van alles hebben en daar een goede foto van maken. Let op dat bewerkingen met HDR niet overdreven moeten worden. Het ziet er al snel nep uit.

  • Like 2

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Soms, als ik 1 enkele RAW bestand heb, schrijf ik het weg in 3 bestanden: Gewoon, overbelicht en onderbelicht, en voeg ik het weer samen in HDR, waarna ik nog wat ga sleutelen met belichting, zonder het overdreven te maken.

In mijn geval, omdat ik een Fuji camera gebruik, Gebruik ik X-Raw Studio. Deze gebruikt de processor ín de camera om JPEG's te genereren van een RAW file. Hiermee kan ik van de RAW file bv. 3 belichtingscompensaties maken, en deze weer omzetten in HDR in een fotobewerkingsprogramma.

aangepast door MorphoLuna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...