Ga naar inhoud

Waar was je vandaag?


marcoH

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Deze vind ik wat minder.
Kwestie van keuzes maken. Of het gaat je om de auto, maar dan maak je 'm liever iets meer schuin van voren dan zo frontaal, levert meer diepte op. Of het gaat je om de dorpsgenoot, maar dan zie ik de man en de mensen om hem heen graag close in het gezicht.

Bedankt voor de tip !

Maar zoals ik schreef totaal geen ervaring mee en idd er was veel volk ! en mensen weg fotoshoppen is nog niet zo mijn ding .. Maar alle tips helpen natuurlijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de categorie goed bedoeld, maar hopeloos mislukt:

Wandelde in de bossen bij zelhem, ging er een bloedrode heidelibel op mijn vingers zitten terwijl ik een andere libelle wilde kieken. Da's mooi dacht ik. Dus breng mijn vingers (van mijn rechterhand) met libel voor lens, beestje bleef rustig zitten. Alleen moest ik de camera toen met links bedienen en zat mijn linkerarm voor mijn schermpje. Zag ik dus niet waar ik scherp gesteld had...
Overigens heb ik daar de afgelopen dagen ook een paar foto's van libelles gemaakt waar ik wel blij van werd, die staan in de gallery.
image.thumb.png.5c55d82bec4e719ff58aa933343ea34e.png

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Beuv-foto zei:

Gisteravond even op Schokland geweest om een poging te doen om de melkweg vast te leggen.  Nu lukt dat nog niet helemaal.  Maar wel een vallende ster erop gekregen. 

Voor de melkweg toch maar iets meer oefenen. 

 

 

JWO-20230819-0002-3958-K.jpg

Mooi plaatje toch maar ik denk voor de melkweg echt duidelijk te krijgen te veel lichtvervuiling, ik heb m in Afrika weten vast te leggen en had daar sowieso meer sterren dan ik bij ons (in België) ooit bij elkaar gezien heb. Was mijn 1e poging en best trots op het resultaat hoewel er waarschijnlijk voor de echte astro-fans vanalles aan schort ...

FB_MG_1576-80_Stack bewerkt.jpg

aangepast door Stefanie71
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Mooi plaatje toch maar ik denk voor de melkweg echt duidelijk te krijgen te veel lichtvervuiling, ik heb m in Afrika weten vast te leggen en had daar sowieso meer sterren dan ik bij ons (in België) ooit bij elkaar gezien heb. Was mijn 1e poging en best trots op het resultaat hoewel er waarschijnlijk voor de echte astro-fans vanalles aan schort ...

FB_MG_1576-80_Stack bewerkt.jpg

 

Mooie plaat!

Lichtvervuiling schort het inderdaad aan. Hoe donker het op dat moment visueel wat je ziet ook was.  Lichtvervuiling is het grootste probleem.  Maar misschien had ik toch de iso wat meer omhoog moeten gooien.  Lens die ik gebruikt had was een 24-105 F4.0  Niet de meest lichtsterke lens.  Ik heb wel een 50mm F1.8 en een 70-200 F2.8 maar gezien de brandpunt afstanden niet geschikt om te gebruiken omdat ik ook een APC camera heb. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Beuv-foto zei:

 

Mooie plaat!

Lichtvervuiling schort het inderdaad aan. Hoe donker het op dat moment visueel wat je ziet ook was.  Lichtvervuiling is het grootste probleem.  Maar misschien had ik toch de iso wat meer omhoog moeten gooien.  Lens die ik gebruikt had was een 24-105 F4.0  Niet de meest lichtsterke lens.  Ik heb wel een 50mm F1.8 en een 70-200 F2.8 maar gezien de brandpunt afstanden niet geschikt om te gebruiken omdat ik ook een APC camera heb. 

 

 

Dank je! Ik heb de 24-70 f2.8 gebruikt (op 24mm) met wat aanwijzingen die ik gekregen had (niet langer dan 20 sec, iso1600 of 3200 en de 400 regel) geëxperimenteerd. De 16 sec die ik max zou kunnen gebruiken volgens de 400 regel bleek veel te veel dus die heb ik overboord gegooid en ben maar wat aan het proberen geslagen. Uiteindelijk heb ik deze gemaakt met 5 beelden van 8 sec op iso 3200. Meer beelden om ruis weg te werken had ik ergens gelezen en blijkt ook echt te werken. Nu gisteren eens een filmpje zitten kijken over 'echte' astrofotografie en dan blijkt er nog veel meer bij te komen kijken, 100-en beelden met een tracking systeem en een pak zwarte en witte foto's voor correctie ... weet niet of ik er zo ver in wil gaan ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2023 om 17:38, Beuv-foto zei:

uiteindelijk niet ontevreden over omdat ik toen ik er aan kwam de bewolking kwam op zetten. Dat overkwam me begin vd week ook bij Urk al en toen trok het niet weg.   Vanavond maar even een nieuwe poging wagen dichter bij huis. 

Ik controleer de bewolking altijd op de site van Clear Outside.     Clear Outside v1.0 - International Weather Forecasts For Astronomers . Let op dat je de plaats opvoert waar je dan bent, of wilt fotograferen.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-8-2023 om 21:52, Bladehans60 zei:

Ik controleer de bewolking altijd op de site van Clear Outside.     Clear Outside v1.0 - International Weather Forecasts For Astronomers . Let op dat je de plaats opvoert waar je dan bent, of wilt fotograferen.

 

Klopt die check ik ook altijd maar dit waren wat grotere losse wolken.  Op de plek waar de Melkweg niet was daar was het gewoon helder. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60 Dank. Ik ben niet zo van het plannen van foto's, maar deze site ga ik onthouden.

Zelf vandaag iets gedaan wat ik nog nooit deed (categorie 'doe eens gek'). Ik had nog nooit een bewegend voorwerp meegetrokken. Heb het mezelf niet te moeilijk gemaakt, voor de eerste keer nog maar geen motorcrossers. Er zaten zo waar een paar qua techniek geslaagde kiekjes bij. Was voor een deel ook het nieuwe: ik had me heilig voorgenomen een draaiende beweging te maken en dan in de beweging te klikken, maar hield op moment van klikken uit automatisme dan toch weer een aantal keren stil... 

Paar lessen voor de volgende keer:
- Ruimer kaderen: dan gebruikelijk. In de beweging zit je object zeker bij schemering als je het niet goed ziet makkelijk te ver naar rechts of links. Op de eerste foto is er duidelijk te weinig ruimte aan de achterkant van het schip, de tweede heb ik bijgesneden.

- Kies een geschikt onderwerp. Meetrekken doe je om snelheid te suggereren. Bij het ranke schip kop de eerste foto past dat, bij de lelijke, plompe bak op de tweede foto slaat het nergens op.

Anyway, wat zeggen ze dan? Oefening baart kunst. Ik heb nog wat oefeningen te doen... 

 

Meetrekken2.jpg

Meetrekken1.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-8-2023 om 23:39, Bladehans60 zei:

Vanmiddag zat ie lekker in het zonnetje. 

Geschoten met het Canon 100mm 2.8 macro objectief. F8, 1/160e en ISO 100 (Door het raam)

006Kruisspin alert.jpg

 

Verplaats jezelf een klein stuk naar links, waardoor je een witte achtergrond hebt ipv deels zwart, deels wit. Hierdoor komt de spin veel beter uit. Ik vind dit een erg onrustig beeld waar veel potentieel in had gezeten.  Los van dat de spin er nog niet eens volledig op staat. 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging zowel gisteravond als vanmorgen naar de Loonse en Drunense Duinen om leuke heidefoto's te kunnen maken. Vanmorgen hoopte ik, dat er misschien één of meer paarden voorbij zouden komen. Laat daar nu net een amazone met een superlief paard voorbij komen. Gevraagd of ik haar mocht fotograferen en dat mocht ? Ik weet dat de schouder van de amazone er niet helemaal op staat, maar het ging me hoofdzakelijk om het paard en de heide. 

IMG_0311-2 (Large).jpg

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dit lijkt me gevalletje keuzes maken. Qua belichting komt eigenlijk noch het paard, noch de heide echt lekker uit de verf. HDR wordt lastig met een bewegend dier. In de nik-collectie zit een filter die dat simuleert op basis van één foto, al zijn de effecten dan wel weer erg dramatisch (maar goed, dat kun je bijstellen).

Nog een ding": Als die dame toch zo meewerkend is en het gaat je om paar en heide (snap ik, dat paard geeft diepte), zou je haar ook kunnen vragen even af te stappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Tja, dit lijkt me gevalletje keuzes maken. Qua belichting komt eigenlijk noch het paard, noch de heide echt lekker uit de verf. HDR wordt lastig met een bewegend dier. In de nik-collectie zit een filter die dat simuleert op basis van één foto, al zijn de effecten dan wel weer erg dramatisch (maar goed, dat kun je bijstellen).

Nog een ding": Als die dame toch zo meewerkend is en het gaat je om paar en heide (snap ik, dat paard geeft diepte), zou je haar ook kunnen vragen even af te stappen

Dit was een eerste bewerking, na meer bewerking was de foto beter. Dit was meer een toevalsfoto, omdat het paard net een stap naar me toe deed, anders had de dame haar schouder er wel op gestaan. 

Ik had haar inderdaad kunnen vragen af te stappen, maar ik was al blij dat ik haar durfde te vragen of ik foto's van haar en haar paard mocht maken. Op de andere foto's staat zowel zij als paard minder prominent in beeld, dus meer als figurant. 

Mijn berichtje hier op het forum was meer in de zin van: ik ging voor heide-foto's, hoopte op één of meer paarden en zo waar kwam er een dame met paard voorbij, waar ik ook wat foto's van mocht maken. Voor mij was het best een uitdaging, omdat ik nog nooit een paard had gefotografeerd. 

 

  • Like 2

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, darka zei:

Verplaats jezelf een klein stuk naar links, waardoor je een witte achtergrond hebt ipv deels zwart, deels wit. Hierdoor komt de spin veel beter uit. Ik vind dit een erg onrustig beeld waar veel potentieel in had gezeten.  Los van dat de spin er nog niet eens volledig op staat. 

@darka, Bedankt voor de feedback. Maar de foto is door het raam, en op de derde verdieping genomen. Ik kon geen stap naar links maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Ingridgb zei:

Ik ging zowel gisteravond als vanmorgen naar de Loonse en Drunense Duinen om leuke heidefoto's te kunnen maken. Vanmorgen hoopte ik, dat er misschien één of meer paarden voorbij zouden komen. Laat daar nu net een amazone met een superlief paard voorbij komen. Gevraagd of ik haar mocht fotograferen en dat mocht ? Ik weet dat de schouder van de amazone er niet helemaal op staat, maar het ging me hoofdzakelijk om het paard en de heide. 

IMG_0311-2 (Large).jpg

Qua compositie bijna goed maar ik had toch de bladeren rechts verwijderd. Het leid een beetje af.  Paard met ruiter iets ruimer waardoor je de ruiter duidelijk ziet.  Persoonlijk vind ik dan samen met de heide er sterk uit zien. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zondag even een blok om door het friesche land. Van huis richting makkum, een zeearend, gepest door iets wat wel op een wouw leek (moet ik nog uitzoeken). Super, dag kon al niet meer stuk. Vervolgens rihcting het zuiden, getrakteerd op een visarend zittend op een paal, met super achtergrond, helaas wel een eindje weg. Voor langs vloog ineens nog een ijsvogel die ik echt wel superstrak op de foto kon krijgen in vlucht. (foto volgt.) 

Heerlijk dagje zo op zondag. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Beuv-foto zei:

Qua compositie bijna goed maar ik had toch de bladeren rechts verwijderd. Het leid een beetje af.  Paard met ruiter iets ruimer waardoor je de ruiter duidelijk ziet.  Persoonlijk vind ik dan samen met de heide er sterk uit zien. 

 

 

Zoals ik hierboven al aangaf, was deze foto hoofdzakelijk bedoeld als illustratie bij de strekking van dit topic: wat kwam je onverwachts tegen. Daarbij was het een eerste bewerking. Paard en ruiter ruimer "kieken" ging niet, omdat het paard net een stap naar me toe deed - er was dus geen tijd om verder naar achter te gaan, dan was het moment weer voorbij geweest (en er was een vrij diep wielspoor achter me, waardoor ik niet zonder te kijken waar ik liep naar achter kon). De blaadjes rechts heb ik geprobeerd weg te gummen in LRC, maar soms werkt dat programma niet lekker mee en doet de gum niet wat hij moet doen (er bleef een waas van de blaadjes zitten, ondanks 100% dekking).

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend weer eens het verlate dorpje Doel (in België, net over de grens bij Antwerpen) bezocht. Blijft een heel gave plek om foto's te maken, hoewel het wel een stuk minder mooi is dan een aantal jaren terug. Binnenkort schijnt het zelfs weer helemaal opgeknapt te worden en mogen mensen er weer gaan wonen. 

Doel 28.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zozeer vandaag, alswel afgelopen avond. Ik wilde wel weer eens een keer een startrail maken. Dit keer vanuit mn achtertuin. Meestal niet het moeilijkste fotografie werk, maar de uitkomst is altijd leuk. 

resultaat van 130 foto's gemaakt in ruim een uur tijd. 25 seconden belichting per foto. 

achtertuin result 2.jpg

aangepast door darka
  • Like 5

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...